Gå til innhold

Hvordan få i barnet astmamedisin??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått Ventoline og Flutide som jenta mi på 14 mnd skal inhalere morgen og kveld. Begynte med medisinen på tirsdag, og føler det er veldig vanskelig å få henne til å puste nok i masken.

Noen som har tips eller erfaringer som kan hjelpe meg her? Har latt henne leke litt med masken for å bli vant med den, og så har vi på liksom gitt både meg og kosebamsen medisinen. Ingenting av dette har gjort henne trygg i forhold til å ta masken inntil fjeset og puste inni den...så får maks pustet inn to ganger dersom jeg klarer å holde masken på plass :/ belønner henne med ting hun liker å drikke/spise etterpå, men er visst ikke nok det heller...slitsomt dette!

Håper noen kan hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det virkelig blir krise så får dere holde armer og bein mens dere tvi ger masken på. Ellers så må dere prøve å holde ut. Leke det inn,ros når hun er flink, klistremerker kanskje for å gjøre det gøyere. Kanskje en bok om å ta medisin hadde gjort seg. Hun trenger ikke sitte så kjempenlenge og puste,men en 4-5 pust ihvertfall.

Skrevet

Har dere prøvd å telle høyt til ti, for hvert puff? Da vet hun etterhvert hvor lenge hun må ha på masken og blir gjerne opptatt av tellingen. Det fungerte både hos oss og flere andre venner.

I tillegg blir de ofte tidlig flink til å telle til ti ( som en liten bonus de kan være stolt av ;-))

Skrevet

Her måtte vi holde fast så godt vi kunne de første dagene, for vi fikk nemlig beskjed om at hun burde puste i masken i ca ett minutt! Klarte ikke sitte så lenge før etter flere dager.. Vi lekte også masse med dukkene/bamsene og prøvde å avlede med tv/bok etc. Etterhvert går det bedre så du må bare holde ut og forklare så godt du kan at det er pustemedisin og at det hjelper henne med hosten etc :-)

Skrevet

Hva om hun får prøve å holde på masken selv? Mens dere hjelper så klart min niese synes det var gøy å gjøre det selv mens foreldrene telte til 10. Men hun var 2 år da.

Skrevet

Vi "puffer" inn i masken før vi tar den inntil ansiktet, så slipper du å bruke tid på det mens du holder den inntil. Var legen min så så vi kunne gjøre det.:)

Skrevet

Takk for gode tips! Nå har vi prøvd å telle til ti noen ganger, og idag gikk det helt fint, uten grining :-D men så får hun to-tre rosiner etterpå som belønning også, da hun er så veldig glad i det. Hadde ikke trodd at det kunne snu så fort altså, så tusen takk for tipset om å telle ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...