Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skjønner ingenting! Og er litt fortvilet.

Han har litt bedre perioder, men de avløses av netter med mange hosteanfall. Skikkelig kolshoste! Han er ikke ofte forkjølet heller!

Har prøvd å ha det kaldt-, lunkent-, varmt på rommet. Lite klær (han kler av seg), heldrakt av ull.

Noen tips? Erfaring?

Fortsetter under...

Hvis det er madrass, så må tre madrasser renses/byttes ut.

Har vært til ekspert på astma på barn. Lillegutt har pustet i en maskin, og mannen konstaterte med at det ikke kunne være astma.

Ofte er det sammenheng med hostingen og at gutten ligger uten dyne, men det hender at dyna er på når jg sjekker til han pga. gjentagende hosteanfall.

Har forkastet astmamedisin vi har liggende pga. at hosten forsvant når vi var borte i jula, men nå som den har kommet tilbake, må vi vel krype til korset og fortsette med det.

Det hjalp med astmamedisin, eller? Skjønner ikke hva slags pusteprøve barnelegen tok? Det er jo pusteprøven spirometri som diagnostiserer astma hos større barn og voksne, men det samarbeider ikke barna til før de er rundt skolealder. Derfor blir astmadiagnosen hos de mindre barna ofte basert på sykehistorie, om de i tillegg har astma/allergi ("atopi"), familiehistorie, respons på astmamedisin, osv. Hoste om nettene kan være eneste symptom på astma hos barn - det står i alle medisinske lærebøker!

Begge våre barn har hostet mye om nettene, spesielt i vinterhalvåret, og det kunne vare i ukevis etter små forkjølelser. Så var de kanskje uten hoste noen få netter før det var på'n igjen. De har aldri vært tungpustet eller hatt noe som har vært i nærheten av astmaanfall. (Må bemerke at eldste i tillegg hadde eksem og matvareallergi og to fettere med astma.) Vi fikk råd av barnelege om å prøve astmamedisin, og det har hatt veldig god effekt. Prøvde stadig å trappe ned medisinen i starten, men da begynte hosten igjen med en gang, så det ble stort sett kontinuerlig bruk hele vinteren. Nå ser det ut som om våre vokser det av seg - eldste på 5 har vært helt uten denne vinteren, mens yngste på 3 kun har hatt et par kortere kurer.

Lykke til!

Annonse

jeg lurer også på hva slags pusteprøve denne spesialisten tok på ungen din? jeg jobber på et legesenter og utfører daglig spirometrier på folk, og skulle gjerne likt å sett en 2-3 åring få til denne prøven!

Begge våre sliter med hoste på natta, med tung pust. Legen har konkludert med at det er infeksjonsutlsende astma noe jeg faktisk tror stemmer siden problemne kommer når de blir syk, men ikke går over når de er blitt friske igjen. Ved fruk av ventolin og flutide forsvinner alltid plagene. Vi har problemer med at de får det tilbake igjen med en gang de blir syk igjen. Så omtrent hele vinteren går de på disse spayene. Veslepia på tre begynner omsider å vokse av seg de verste plagene. Vi trenger ikke medisiner på sommerhavåret.

Natthoste som ikke forsvant var første tegn til astma hos mine små tøtter. De ble jo etter hvert verre og har begge vært innlagt med kraftige anfall.

Men, det kan like gjerne være allergi mot støv eller midd altså.

Høres veldig rart ut med pusteprøve på en liten gutt. Tror jeg ville fått en second opinion altså. Mine ble diagnostisert ut i fra symptomer/sykehistorie/effekten av medisinene. De går jevnlig til kontroll på sykehuset.

Oj, jeg synes det er spennende at denne tråden har holdt seg oppe så lenge. Jeg har bare slått meg til ro med at guttungen min ikke har astma, men har en av de vanlige hostene som barnehageunger får - på denne tiden av året.

Spesialisten hørte på lungene foran og på ryggen, samt hørte på pusten mens han presset på brystkassen. Han kjente på pusten ved å kjenne på pulsen på håndledd.

Pusteprøven var en slik innhalatorsak som han pustet i (akkurat som den som guttungen bruker å innhalere flutiden og ventolin). Når han pustet i den, kom det "pustegraf" på skjermen på pc'en. Grafen var "fin og rund".

Har jeg en eksepsjonell liten gutt som får til denne prøven, eller er det en prøve jeg ikke kjenner til??

Jeg har også hørt at pustetesten skal være vanskelig for så små unger å ta, så jeg ble litt overrasket at det var så enkel.

Jeg må si at jeg er litt forvirret. Så det kan altså hende at selv om det er ingen som helst tegn på astma ellers på dagen, er langvarig nattehoste nok til at det fremdeles er astma?

Må jeg føre en nattehoste-dagbok kanskje? Det er bare at når han har gode perioder, så glemmer den langvarige nattehosten...

PS. En liten brainstorming...

Denne hosten som gutten min har fått etter en liten hostepause i jula, var ikke utløst av noen forkjølelse.

Vi var hos svigerforeldre i hele jula. Når vi kom hjem igjen, kom også hosten tilbake. Spesialisten mente at det kan ha vært pga. at han var inne mesteparten av tiden (pga. mange minusgrader inne), og pga. at han var borte fra "barnehagebakterier".

But than again - i barnehagen så lar de ungene være ute fram til 10 minus (selv da, får de lov til å gå ut i korte perioder i løpet av barnehagedagen). Og nylig har jeg forstått at minusgrader er kjipe for asmatikere.

Huff..nå begynner tankekværna å rulle igjen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...