Gå til innhold

Kjenner du noen som er flaue over navnet sitt?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på vgs. sammen med ei som het Hege. Men mellomnavnet sitt ville hun ikke si, hun var så flau over det. Men til slutt fikk vi vite hva det var; Angelica. Jeg syntes det var et fint navn, om ikke noe å være flau over!

Hvor mye skal man tenke på dette om en gir barnet sitt et litt uvanlig navn?

Fortsetter under...

Man kan ikke spå om fremtiden.

Jeg vet om fler som har ergret seg over å bli kallt ved etternavn eller initialer eller kallenavn fordi de var flere i klassen med samme navn.

Jeg vet om et par som ønsket at vi brukte kallenavn på dem da de ikke var glad i sitt egentlige navn. (Den ene het Kristine men likte det ikke. Vet ikke hvorfor.)

Jeg vet om en som ønsket at vi brukte 2. navnet hennes - Det første var Else og for henne var det et "gammeldamenavn".

Jeg vet om en som var lei alltid å måtte stave navnet fordi det ikke var vanlig stavemåte.

Og så vet jeg om en som fikk slettet alle sine mellemnavn fordi han syntes det var tåpelig å ha så mange navn som han aldrig brukte. Han har i dag kun et fornavn og et etternavn. - Mens en veninde av meg med stolthet presenterte seg med hele remsen når hun traff nye folk.

Jeg likte ikke navnet mitt da jeg var liten for jeg syns det var så kort. Jeg ville så gjerne ha hetet Josefine eller Leonora eller noe annet langt. Senere har det ikke sjenert meg.

Jeg tror ofte man som liten drømmer om å hete noe annet enn man gjør.

Jeg tror ikke at det har så mye å gjøre med om navnet er uvanlig - det har nok mer å gjøre med hva man selv kommer til å forbinde navnet med. Og hvem man er som type om det er noe man ønsker å ha til navn. Hvis man treffer på det i en bok eller en sang eller en film eller om man blir ertet for det eller rost for det så er det vel alt sammen med på å avgjøre hva man syns om navnet sitt.

Man tar uansett en sjanse når man velger navnet til barnet sitt for man kan mobbes med absolutt ethvert navn eller blir stolt av ethvert navn.

Eg heiter Astrid og har alltid mislikt namnet mitt. Eg syns det er altfor skarpt!l Eg veit det ikkje er uvanlig, men eg hadde lyst til å svare på tråden likevel;)

Eg trur det er umulig å finne eit namn som barnet garantert ikkje blir flau over. Ein kan aldri vite;)

Eg heiter Astrid og har alltid mislikt namnet mitt. Eg syns det er altfor skarpt!l Eg veit det ikkje er uvanlig, men eg hadde lyst til å svare på tråden likevel;)

Eg trur det er umulig å finne eit namn som barnet garantert ikkje blir flau over. Ein kan aldri vite;)

Men Astrid på mi dialekt er veldig fint!:-)

Jeg kjenner flere som er mistfornøyd

Broren min : Han heter Olav, og synes det er så kongelig,synes det er koselig jeg.

Veninnen min : Ho heter Christell,Synes det er spesielt og fint jeg.

Fetteren min : han heter Geir, og synes Navnet er grusomt,når han var 18 år fikk han mellomnavn og bruker kun det nå.

Nevøen min hater navnet sitt,han heter Leon Alexander,blir bare kalt Alexander da,synes selv det er kjempe fint

Gjest Antarctica

Astrid er jo ett av de vakreste navnene man kan få på norsk... sukk, jeg har ingen døtre, men det sto som nr 1 på lista! Fra norrønt: Astrid=hun som gudene elsker.

Annonse

Astrid er jo ett av de vakreste navnene man kan få på norsk... sukk, jeg har ingen døtre, men det sto som nr 1 på lista! Fra norrønt: Astrid=hun som gudene elsker.

Så kjekt at du syns det! Det merkelige er at eg likar godt norrøne namn, men mitt eget syns eg ingenting om;) Har tenkt på eit mellomnamn eg skal sette på. Då blir det bedre syns eg.

Kjente ei som het Idun som alltid sa at hun hatet navnet sitt. Hver gang hun presenterte seg, var det noen som sa "ketchup". Og jeg kjenner ei som heter Hilde som bare ikke liker navnet sitt fordi hun synes det er stygt.

Selv har jeg et litt for vanlig navn, og delte det i en del år med hele tre jenter i klassen. Jeg likte heller ikke navnet mitt før, men nå synes jeg det er helt greit.

Vet om flere som ikke liker navnet sitt - det er nok ikke uvanlig. To har fjernet et navn, da de ikke ville ha dobbeltnavn. Navnene de fjernet var Tore og Jan. Ei grandtante på nærmere 80 heter Harriet, og hun har altid mislikt det, samme med min oldemor som het Petra. Vet ogdå om flere som har tatt et ekstra navn, henholdsvis Charlotte, Meaghan og Kamilla. Folk har vel sine grunner :-)

Ja, hun heter Olivia. Hun sier det var forferdelig når hun vokset opp og at de lo av navnet hennes på skolen. Hun er noen og 50 år idag.

Artig hvordan motene forandrer seg. Olivia er jo så populært nå. Bestemor var visstnok ganske flau over mellomnavnet sitt Linnea, det blir jo det samme.

Annonse

Jeg har aldri vært spesielt glad i navnet mitt, og når jeg var liten hatet jeg det intenst til tider. Vil ikke si hva det er, men det er av det norrøne, staute slaget og jeg ønsket meg alltid et mer feminint navn da jeg var mindre. Det eneste jeg syns er flott er at jeg er kalt opp etter faren min og det liker jeg siden jeg alltid har vært en pappajente :)

Så kjekt at du syns det! Det merkelige er at eg likar godt norrøne namn, men mitt eget syns eg ingenting om;) Har tenkt på eit mellomnamn eg skal sette på. Då blir det bedre syns eg.

Astrid er jo et så nydelig navn. Om vi får jente noen gang skal hun ha Astrid som et av navnene! Astrid er et av de jentenavnene jeg syns er aller, aller finest!

De jeg kjenner som har sagt at de ikke liker navnene sine, har navn som var vanlige, og kanskje akkurat "over the top" da de ble født, f.eks Hege, Silje, Anette og Mette. Felles for de navnene er at de ble brått populære, og omtrent like fort upopulære igjen, og ingen av dem hadde vel noen særlig historie i Norge før det. Kjenner flere med spesielle navn som ikke har vært så glad i navnene sine i ungdomstiden, når man helst vil være lik alle andre, men som er stolt av navnet sitt som voksen.

Heter et uvanlig gammeldags norsk navn - husker jeg ikke likte det så godt på ungdomsskolen. Da pleide jeg å finne på andre navn når jeg var på ferie feks, og traff nye folk, hahaha :-) men: det gikk fort over. Som voksen er jeg skikkelig glad i mitt uvanlige navn! Deilig å hete noe som ikke alle andre gjør, og jeg blir liksom litt stolt av å presentere meg og sånn, hahaha :-)

Gjest Antarctica

De jeg kjenner som har sagt at de ikke liker navnene sine, har navn som var vanlige, og kanskje akkurat "over the top" da de ble født, f.eks Hege, Silje, Anette og Mette. Felles for de navnene er at de ble brått populære, og omtrent like fort upopulære igjen, og ingen av dem hadde vel noen særlig historie i Norge før det. Kjenner flere med spesielle navn som ikke har vært så glad i navnene sine i ungdomstiden, når man helst vil være lik alle andre, men som er stolt av navnet sitt som voksen.

Det er nå IKKE sant, da. Hege, Silje og Mette er da gamle som alle hauger i Norge. Hege er en telemarksvariant av Helga (via Hæge) og har norrønt opphav. Silje og Mette er varianter av helgennavnene Cæcilia og Margrete, som kom til landet i middelalderen, og som har hundrer av andre sidevarianter (Cecilie, Cecilia, Sissel, Silja, Selja, Sissela - Merete, Margaret, Märtha, Marit, Mareta, Margareta). Så historie hadde de, og har vært populære i lange tider, men alle navn "topper" jo i perioder.

Anette er jo Anne, med fransk diminutiv, og har nok kommet inn i den tiden da det var flott og eksotisk å kunne fransk, dvs på 16-1700-tallet.

Det er nå IKKE sant, da. Hege, Silje og Mette er da gamle som alle hauger i Norge. Hege er en telemarksvariant av Helga (via Hæge) og har norrønt opphav. Silje og Mette er varianter av helgennavnene Cæcilia og Margrete, som kom til landet i middelalderen, og som har hundrer av andre sidevarianter (Cecilie, Cecilia, Sissel, Silja, Selja, Sissela - Merete, Margaret, Märtha, Marit, Mareta, Margareta). Så historie hadde de, og har vært populære i lange tider, men alle navn "topper" jo i perioder.

Anette er jo Anne, med fransk diminutiv, og har nok kommet inn i den tiden da det var flott og eksotisk å kunne fransk, dvs på 16-1700-tallet.

Hvis du søker på disse navnene hos SSB og ser på grafen så forstår du hva jeg mener. Mener ikke at navnene er historieløse og kommer fra intet, men at akuratt det navnet fikk en veldig kjapp, veldig populær periode. Selv om Anette kommer fra Anne, så er det to ulike navn med ulik historie (da mener jeg hvor mye brukt navnet har vært, ikke navnets opprinnelsenog betydning). Søker du på disse navnene ser du en karakteristisk graf som ikke andre populære navn som f.eks Ingrid ikke har. Har ingen fasit, det er bare en teori på en faktor som kanskje har noe å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...