Gå til innhold

Kveldsmåltid.. Og gutt som ikke gidder å jobbe for maten..

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å få i gutten min på tre måneder godt med mat før leggetid.. Han legger seg ca 19, men da er han ofte så trøtt at han bare sovner ved puppen! Kan løsningen være å gi ham måltidet en halvtime tidligere, og så bare litt påfyll rett før leggetid - vil det holde han mett på samme måte?

I tillegg har jeg mindre melk på kvelden, slik at han må jobbe mer for maten, og det gidder han liksom ikke.. Han suger en liten stund gått så slipper han taket, suger igjen i noen sekunder og slipper igjen - og slik fortsetter det! Men når jeg klemmer selv så står jo melkespruten i taket, så det kan jo umulig være tomt..

Noen sm har noen tips om hva dette kan skyldes..

Fortsetter under...

Sover han lenge da eller våkner han fort igjen? Vesla her holdt ut i 10 timer uten melk i natt og jeg synes ikke at jeg fikk gitt henne en real dose før hun sovnet, men tror kanskje at hun har blitt flinkere til å suge effektivt den tiden hun spiser. Hun et 12 uker. Hun slipper også puppen mye og jeg tolker det som at hun er mett. Virker da som om hun vil ha puppen i munnen og suge , men slipper fordi det kommer melk. Hun vil bruke meg som smokk.

Han pleide å sove til mellom 2 og 4, mens de siste to ukene har han våknet ved 23-tiden..

Spisingen har vært lik hele tiden.. så kanskje det bare betyr at han trenger mer mat på kvelden snart.. Han er tre måneder! Og at jeg må leve med at han våkner ganske raskt igjen, og forholdsvis ofte i løpet av natten, frem til jeg kan begynne med litt grøt på kvelden..

Nå har det blitt værre her også. Hun våkner hver time eller etter 2 timer på natten og skal ha mat. Lurer på om hun trenger mer kraftigere kost etterhvert. Hun kan få grøt 1 mars da, men det er lenge til.

Jeg begynte å gi snuppa tull mme på flaske etter amming jeg. Hun er 3 mnd og vi tar skift til pysj ca 1930. Så ammer jeg, bruker god tid. Noen ganger sovner hun, men da våkner hun etter en time og vil ha mer. Da får hun sånn ca 50-60 ml mme og sover da til rundt 4/5. Om hun ikke får mme våkner hun kl 01. Fungerer godt her i allefall.

Om jeg har pumpa får hun selvsagt mm.

Tenker at så lenge det er så lite går det ikke ut over min prod. Vi har gjort slik i en mnd og jeg har fremdeles nok ellers.

Annonse

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det er helt normalt at det er mindre melk om kvelden, og at babyen derfor vil spise oftere. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Det er også vanlig med økedøgn. På engelsk heter dette "growth spurs", og det forklarer bedre hva det egentlig er: ekstra behov for mat i en vekstperiode. Da vil barnet die hyppig for å øke produksjonen, når den er økt så er det ofte tilbake til "normalt" mønster igjen, og så vil produksjonen (som regel) umerkelig gå ned igjen når barnet er ferdig med vekstperioden sin. Sistnevnte gir ofte stressa foreldre fordi det oppfattes som at barnet er mindre interessert, men det er altså en del av økedøgnperioden :-)

Økedøgn oppstår ofte rundt 1-3 uker, 6-8 uker og 3 mnd, og mange barn har i tillegg en lengre økeperiode/vekstperiode rundt 4 måneder (økeuker!).

Og så er det stadig vekk utviklingssprang, som ofte fører til at barnet vil bruke sin nyvunnede kunnskap hele døgnet. Feks. rulle rundt i senga, bruke stemmen sin, reise seg opp i senga, kikke på hendene sine hele natta - eller være frustrert fordi det ikke får til å gjøre det det vil.

Når barnet plutselig får en uroperiode er det lurt å tenke økedøgn, og amme hyppigere, og også tenke gjennom om barnet har lært noe nytt i det siste, som det kanskje trener på på litt sære tidspunkter. Som regel roer utviklings-uroen seg etter et par-tre uker. Av og til hjelper det å stimulere barnet ekstra på dagtid, dvs la det få bruke det det har lært så mye som mulig da: opp og stå, krype på gulvet med det, lekerulle på matta osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...