Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er plaget med hodepine. Og det som jeg mente var migrene. Paracet hjelper ikke. Fikk migrenemedisin hos egen. Men de hjelper ikke de heler. Mener å huske noen har sagt at migrene medisin KUN hjeper om det er faktisk migrene du har. Dersom hodepinen er annen type hodepine er det nemmeig en annen årsak til smertene, Og migrenemedisin hjeper ikke. Er dette tifele? I så fal er dagens hodepine "bare" hodepine og ikke migrene. Anonym poster: 6f831ca328a7a2b32ffa38011a31815d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Tja, det er vel kanskje noe i det. Men det kan jeg ikke si med sikkerhet altså! Men min migrene er TOTALT anderledes enn vanlig hodepine som jeg har ganske ofte. Og ved migrene er det jo noe spesielt som skjer ved blodårene i hjernen, om jeg ikke har misforstått. Migrene medisin skal da hjelpe mot dette, og om det ikke migrene så hjelper de vel ikke da? Tja, bare noen tanker dette her hvertfall.. Anonym poster: 01cd82cd2eee8159f7773d7942b8e08c
DaTuMa Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Du må ofte teste flere migrenemedisiner for å finne den som passer best. Men hvis du er i tvil så er det ikke migrene. Det gjør mye vondere enn vanlig hodepine.
Gjest Anybody Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 For meg er det tilfellet ja. Men jeg har prøvd alt av migrene medisiner og måtte igjennom en del merker før jeg fant ut hva som passet for meg. Jeg går på noen veldig sterke som heter zomig. Du kan ikke kjøre bil på de da, men eneste som fungerer på meg. Du må prøve deg frem.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Når jeg har migrene føles det som en golfball som gløder på venstre side av hodet. Prøvd alle migrenemedesiner på markedet, ingen har effekt. Bruker Paralgin forte og Petidin supp. Virker ikke det må jeg på legevakta og få morfin inj. Har hatt det siden jeg var liten. En gang ble jeg innlagt på sykehuset fordi de trodde det var hjeneblødning, de mente at det ikke gikk ann å bli så dårlig av et migrene anfall. Men CT viste ikke noe. Anonym poster: 21bfa8c14a4d9eba4cd068b681472f0a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Migrene er annerledes enn "vanlig" hodepine ved at den oftest er ensidig og pulserende. I tillegg har man symptomer som kvalme/oppkast, synsforstyrrelser osv. Om det er migrene du har kan legen din fortelle deg utifra symptomene. Det er forskjellig hvordan man reagerer på medisinen - det finnes forskjellige typer. Noen synes nesespray eller smeltetablett virker bedre. Dersom du bare har orøvd en tablett og legen mener du har migrene, ville jeg bedt om å få prøvd en annen sort! Anonym poster: 347a1c2e2f2316316493afcefd905ac6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Zomig er ikke sterke medisiner. De virker ved å kontrahere blodårene i hodet. De har ingen smertestillende effekt. Hvis du leser felleskatalogen vil du se at det står at migreneanfallet i seg selv kan gi tretthet og at man derfor skal utvise forsiktighet ved kjøring. Jeg har ikke noe problem med å kjøre bil eller fortsette å være på jobb. Anonym poster: bc1fa10eaf669c75e2e8e7fac0d44426
Sunnybeach4gull :) Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Får du anfall som går over eller har du vondt i hode litt nå og litt da? For at medisinen skal virke må du ta den til riktig tid, f.eks skal noen tas med engang du kjenner tegn til smerte,mens andre skal du ikke ta mens du har aura (om du har det? ). Jeg brukte Relpax, hjalp meg mye. Etter å ha fått barn er jeg kvitt migrenen Har du prøvd ibux istedet for paracet? En iskald klut på magen? (Da trekker blodet seg mot magen, kan lette på smertene) Noen trenger antidepressiva eller blodtrykksmedisin for å kontrollere hyppigheten av anfall, kanskje noe å diskutere med legen din? Har du noen triggere? God bedring
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 her fungerer kun migea i kombinasjon med oksygentilførsel, så hver gang migreneanfallet kommer ut av kontroll så er det rett på ullevål og få oksygen. Imigran, morfin, petidin, maxalt, zomig og alle de andre er forsøkt og fungerer ikke lenger. Men det er "vanskelig" å få tak i migea, må alltid bestilles på apotek da det er et så billigt preparat at ingen vil pushe det ut i systemet, apotekene og legene tjener rett og slett for lite på det. I tillegg bruker jeg atacand som forebyggende. Det har redusert migreneanfall fra 2-4 ganger i mnd til 1-3ganger i året. Migrene er veldig forskjellig fra person til person. Min mann får det ganske "lett", der slår det ut som aurahodepine men etter en tablett eller to og 5-7timer søvn så går det over. Hos meg starter anfall med stiv nakke, nummenhet i fingre og tær som så går over til "halvt syn", jeg ser bare halve bokstaver, halve ansikter osv før jeg til slutt mister synet nesten helt. Deretter intens hodepine medlammelser av som regel venstre halvdel av kroppen, oppkast og kramper. Når anfallet kommer så langt husker jeg ikke mer selv, da er det mannen eller andre i nærheten som sørger for å få meg til sykehus eller dersom de føler de har kontroll nok, vokte meg hjemme til anfallet roer seg etter et døgns tid. Etter det har jeg vondt i hodet i 3-4 dager men det er da levbart. Anonym poster: ce7654b89955cfa4e362817430c720fb
Sunnybeach4gull :) Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 her fungerer kun migea i kombinasjon med oksygentilførsel, så hver gang migreneanfallet kommer ut av kontroll så er det rett på ullevål og få oksygen. Imigran, morfin, petidin, maxalt, zomig og alle de andre er forsøkt og fungerer ikke lenger. Men det er "vanskelig" å få tak i migea, må alltid bestilles på apotek da det er et så billigt preparat at ingen vil pushe det ut i systemet, apotekene og legene tjener rett og slett for lite på det. I tillegg bruker jeg atacand som forebyggende. Det har redusert migreneanfall fra 2-4 ganger i mnd til 1-3ganger i året. Migrene er veldig forskjellig fra person til person. Min mann får det ganske "lett", der slår det ut som aurahodepine men etter en tablett eller to og 5-7timer søvn så går det over. Hos meg starter anfall med stiv nakke, nummenhet i fingre og tær som så går over til "halvt syn", jeg ser bare halve bokstaver, halve ansikter osv før jeg til slutt mister synet nesten helt. Deretter intens hodepine medlammelser av som regel venstre halvdel av kroppen, oppkast og kramper. Når anfallet kommer så langt husker jeg ikke mer selv, da er det mannen eller andre i nærheten som sørger for å få meg til sykehus eller dersom de føler de har kontroll nok, vokte meg hjemme til anfallet roer seg etter et døgns tid. Etter det har jeg vondt i hodet i 3-4 dager men det er da levbart. Anonym poster: ce7654b89955cfa4e362817430c720fb Heregud, stakkars menneske
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #11 Skrevet 23. januar 2013 Oi, ja jeg skjønner at jeg ikke er særlig hardt rammet.... Grunnen til at jeg TROR og mener det er migrene er at paracett skjelden hjelper, og den er ensidig, pulserende, og så vondt at jeg innimelom bir skikkeig redd. Men jeg er ikke kvalm. Men lysømfintlig i det øyet på den siden hodepinen er. Det varer meom 1-2 døgn. Jeg prøvde en migrenemedisin først, men føte den kun tok toppen av smerten, kjente den pulserende verkingen enda. Men jeg sluttet med dem forde jeg føte meg rusa etter at jeg tok dem. Fungerer DÅRLIG i jobben i barnehage. Fikk noen nye med de hjap ikke for 3 dager siden, da gikk det en stund før jeg fikk tatt en. I dag tok jeg med en gang, men ingen effekt, tok nå i sta 2 stk vanig paracet, og nå avtar det...... Har vert på mr, som så fin ut. Skal til nevroog, står på venteliste. Anonym poster: 6f831ca328a7a2b32ffa38011a31815d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå