Gå til innhold

Vedfyring, argh !!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det vedovner som ikke soter ned halve stua bare man legger inn en kubbe ekstra? Når jeg åpner døra så "snør" det aske her inne. Og lukter røyk.

Anonym poster: b6f0eacfb80fe67cdb7e34827eeefe34

Fortsetter under...

Skrevet

Ovn? Det er vel heller pipa som trenger en feiing tenker jeg?

Skrevet

Hjelper å ta ut asken iblandt..

Anonym poster: bb2053b85aecbf32d5f07d6815f28bba

Skrevet

Hæ, har da fyrt i alle år, men aldri opplevd det.

Fjerner aske hver dag og feier en gang i året da, gjør du det?

Anonym poster: a190458b06737b2e7d56d88bf5a71cb8

Skrevet

Det faller aske ut her også, men det havner ikke overalt da, mesteparten lander på gulvplata... Men er grusomt irriterende. Tar asken relativt ofte, da vi fyrer endel. Er et gammelt hus med mye trekk, og derfor også gammel, men veldig god ovn. Pipen ble renset i oktober, så det er ikke problemet her i huset, heller ikke at det er mye aske i ovnen... Det rett og slett bare faller ut. Kanskje det kan komme av mye gjennomtrekk gjennom pipa? Jeg aner ikke...

Anonym poster: eb180ead37c036d214f7c73e9a60164e

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Hahaha.... Du har ikke helt taket på vedfyring...:-)

For det første må du sørge for å tømme ovnen for aske. Husk å tømme asken i en beholder som ikke kan brenne, det kan være glør i asken i utrolig lang tid.

For det andre må du lære deg å "lure" opp ovnsdøra, sakte og forsiktig, slik at røyken fremdeles går i pipa og ikke ut gjennom ovnsdøra. Røyken vil helst ut der det er best plass, derfor må den lures opp i pipa selv om døra er oppe.

Dessuten; fyr riktig! Ikke strup igjen trekken, det skal brenne friskt og godt i veden hele tida.

Annonse

Skrevet

Vi opplevde det stadig der vi leide før.

Pipa ble ikke feid pga manglende stige! Maset på huseier i 5!!!!! År, men ingenting ble gjort.

I tillegg hadde røret som gikk ned i pipa en dum knekk av et slag for all sot samlet seg der slik at ca en gang i måneden måtte vi feie/skrape ut det som lå inni der!! Glemte vi det så fylte vi hele stua med røyk!!!

Tømme aska gjør vi her med noen dagers mellomrom, ser litt an på hvor mye aske det er :-)

Skrevet

Er verken snakk om feienehov eller fjerning av aske, for asken jeg snakker om er den som kommer av dagens fyring siden ovnen er tømt på forhånd. Men til deg som nevnte å lure opp døra, tror sikkert det er det jeg gjør feil :) har ikke tålmodighet til å vente til røyken har funnet vei opp pipa :P skal prøve å bli flinkere :)

Og ja, nok av trekk ved vedfyring, brenner frisk i ovnen :)

Skrevet

Lukk opp døra på gløtt, vent et par sekunder til det roer seg i ovnen, og så kan du åpne. Det bør begrense fykinga, men noen ovner søler mer enn andre. Ovnen til foreldrene mine er fæl, der blir det askesøl uansett, mens vår ikke fyker i det hele tatt. vi har en slik en (contura 550):

fri_c550_gra.jpg

Skrevet

Lukk opp døra på gløtt, vent et par sekunder til det roer seg i ovnen, og så kan du åpne. Det bør begrense fykinga, men noen ovner søler mer enn andre. Ovnen til foreldrene mine er fæl, der blir det askesøl uansett, mens vår ikke fyker i det hele tatt. vi har en slik en (contura 550):

fri_c550_gra.jpg

Ja har vært borti ovner før som er myyye bedre enn den vi har. Vår er ganske så ny, husker ikke hva den heter men det er av den moderne fancy dritten :P åpner jeg døra så åpnes 2,5 av de 4 sidene (firkantet ovn).

Skrevet

Det er stor forskjell på ulike ovner i forhold til det problemet. Her vi bor nå har jeg samme problem med en ovn. Det er en ganske ny rentbremnende ovn. Pipa blir feid og asken tømt ofte. Det ser ut til at problemet sitter i selve ovnen eller kombinasjonen med ovn og rom. Jeg har en annen ovn og en peis knytet til samme pipe, men i et annet rom. Dem har jeg aldri problemer med.

Det kan hende du kan få hjelp av en peismontør eller en fra feiervesenet. Det kan også hende det kan hjelpe å åpne et vindu før du åpner ovnsdøren. Det hjelper her, men hvem gidder å åpne vinduet hver gang du skal legge i ved? Ikke jeg i hvertfall.

Anonym poster: 7a1bc282b2417575ab4582e3ea6032bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...