Gå til innhold

Gode tips til å holde varmen i kaldt hus ønskes. Lei av ved!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har varmepumpe og er veldig fornøyd. Men nå bor ikke vi på de kaldeste stedene i landet. Vi har programmert varmepumpen til å slå seg på 05.00, så vi har rundt 22 grader i huset når vi står opp. Og de er digg!

Anonym poster: 6d7b82095d9532e08e267afd7ecfdf1a

Gjest Svartemaya76

Takk for flotte svar. Jeg har hørt at varmepumper er skikkelig dyrt skal man ha en som holder på det kaldeste. Hva er skikkelig dyrt da? Hva slags pris må man opp til for å fungere i den kulda her?

Varmepumpe!

Da slipper man at temperaturen synker over natten så man må begynne på null igjen med fyring hver dag.

Vi har ett gammelt og kaldt hus, med varmepumpe slipper vi å våkne til ishus selv om det fremdeles er dårlig isolert. Vi har ingen andre ovner på enn varmepumpe og varmekabler på badet. Men vi fyrer i tillegg når det er så mange minusgrader som nå.

Er kanskje 17-18 grader når vi står opp nå med 10 minus ute.

Vannbåren varme i gulvene. Det er dyrt, men det første jeg skal installere når vi endelig får vårt eget sted. Liker ikke varmepumpe, det gir tørr luft og ikke nok varme når det faktisk er kaldt.

Men spørs jo hva man synes er greit, jeg synes IKKE 17 grader når man står opp er akseptabelt om man har barn (og dyr, stakkars hunden fryser jo i hjel).

Som du ser funker ikke varmepumpen til T82 engang ved mins 10, og her er det i hvert fall stort sett minus 20-25 hele januar og februar.

Anonym poster: a83433b695ec88d7e63e6f802867a652

Annonse

Vår kostet 15 000 + montering som vi fikk gjort av venn.

Men altså, vår strømregning har de siste månedene vert på 2000 kr. Ikke så mye mindre enn før, men MYE mer behagelig temperatur.

Og nå skal vi til med etterisolering av kjeller osv., det regner jeg med kommer til å vise på regningen.

Vannbåren varme i gulvene. Det er dyrt, men det første jeg skal installere når vi endelig får vårt eget sted. Liker ikke varmepumpe, det gir tørr luft og ikke nok varme når det faktisk er kaldt. Men spørs jo hva man synes er greit, jeg synes IKKE 17 grader når man står opp er akseptabelt om man har barn (og dyr, stakkars hunden fryser jo i hjel). Som du ser funker ikke varmepumpen til T82 engang ved mins 10, og her er det i hvert fall stort sett minus 20-25 hele januar og februar. Anonym poster: a83433b695ec88d7e63e6f802867a652
Joda, den funker - skal ikke skylde på varmepumpen. Det er huset som er gammelt, og nesten uisolert - gamle vinduer osv. Varmepumpen står på 20 grader hele døgnet, kunne sikkert skrudd den opp en del mer nå når det er så kaldt. (10 minus er omtrent så kaldt som det noen gang blir her vi bor)

Uten varmepumpe med flere ovner på, ville det vært mye under 10 grader inne uten fyring. Men drømmen er selvsagt vannbåren varme. Vurderer det i kjeller (som er uinnredet) og tak nede.

Endret av T82

Som tittelen sier. Jeg er lei av å gå ut i garasjen i kulda etter ved. Mulig jeg har blitt lat, men er f.eks varmepumpe noe bra å montere? Noen erfaringer her?

Varmepumpe er gull!

Det er en lun jevn temperatur i hele huset (vær obs på hvor dere plasserer den) og vi fyrer sjeldent.

Unntaket er vel skikkelig kalde dager over -5 grader C.

Bor på Nordvestlandet og her er det sjeldent skikkelig kaldt.

Når jeg tenker meg om så er det vel bare varmekablene på badet vi bruker som varmekilde foruten varmepumpa. Har halvert strømregningene våre:-)

Vi betalte 10 000 kr for den, men det er fordi pappa har eget varmepumpefirma;-)

Varmepumpe anbefales! Vi har Mitsubishi Krigiamine som lover varme også i kulde! Tror til og med denne produsenten har kommet med en forbedret modell siste året. Tror vi betalte ca 25.000 for fire år siden, beste investeringen ever! I tillegg har du aircndition på de varmeste sommerdagene. Vår pumpe varmer godt selv omdet er ned i minus 20!

Anonym poster: 21186c1372ba53854618c108c8652bf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...