Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Jeg baker brød først og fremst for det er så himla mye bedre enn kjøpebrød. Sunnere er det også, og jeg vet hva jeg spiser når jeg lager dem selv. Jeg er selv vokst opp med hjemmelagde brød, noe jeg setter stor pris på! Dyrt er kjøpebrødene blitt også, iallfall her hvor jeg bor. . 30kr for et fjellbrød liksom, og når vi spiser ett brød i døgnet blir det fort litt penger. Mye billigere å bake selv:D Anonym poster: 758c45a7c3a2611a44870c9d01936954
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Vi spiser veldig skjelden brød, kanskje det blir 1-2 brød mnd. Kjøper brødet! Anonym poster: ae718fd376ba76aea9fb6559b9f7d8b9
Gjest Gul stjerne Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Jeg baker, for da kan jeg tilsette deigen så mye linfrø jeg gidder, sånn at jeg får drite.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Baker brød for gøy. Og følelsen av å være husmor... Det er faktisk ikke såå mye billigere å bake selv, fant ut at vi sparer ca. 30kr mnd på å lage selv.. (Vi spiser ca. 1,5 brød i uka) og coop har 3brød for 40kr... I tillegg til at det tar tid.. Anonym poster: ccfdc7fd9273df761c314a78017a42f6
*Lissi* Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Tenkte at jeg ville begynne å bake; noen med en god oppskrift/er?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Jeg baker ikke brød, fori jeg gidder ikke. Anonym poster: dd9c08dded035cccb005ac920949b8f7
BellaSuz Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Jeg baker selv, skikkelig grove brød med masse korn, og jeg har regnet ut kalkyle på brødet (minus arb.innsats) som gir meg 10 kr brødet i råvarekostnader, og hvis jeg skulle kjøpt et slikt brød i butikken (ikke at de har det noe sted) ville jeg måtte betalt 40 kr for ett brød. Jeg sparer penger og brødet er myyyye bedre enn kjøpebrødene fulle av tilsetningsstoffer, bakehjelpemidler og gjær. Sjekk ut 4-kornbrødet fra Bakeren i Lom ;-) Tar litt tid, men smaker himmelsk og er veldig holdbart! kun 25 g gjær pr 4 brød.
sillyfilly og Olivia Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Jeg baker en gang i ny og ne fordi jeg EEEELSKER hjemmebakt. Men det tar noe himla med tid så det blir ikke så ofte. Nå har jeg derimot arvet mormors brødbakemaskin så om jeg får til den, blir det nok mer baking fremover
BellaSuz Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Tenkte at jeg ville begynne å bake; noen med en god oppskrift/er? Her er oppskrift på et skikkelig godt brød: 4-kornbrød fra Bakeriet i Lom 1. steg: 4 dl kokende vann 200 g helkorn hvete 100 g linfrø 100 g solsikkefrø 100 g sesamfrø Blandes sammen kvelden før, dekk til bollen med plast og la stå over natta. 2. steg: 1 liter vann 1/2 pk fersk gjær 30 g knust havsalt 1,3 kg hvetemel 125 g siktet rugmel 125 g sammalt rug, grov. Bland sammen melsortene, smuldre gjær, hell i vann, tilsett frøblandingen og tilsett salt. Deigen eltes i kjøkkenmaskin i 10-15 minutter. Hev på lunt sted (dekk til bollen med plast og kjøkkenhåndkle) til deigen når dobbel størrelse, ca 40 min. Del opp i 4 like emner, hvert deigemne skal være ca 900 g. Pensle brødene med vann, rull i helkorn hvete (kan droppes), legges i godt smurt brødform. Etterhev ca 1,5 t på lunt sted. Stekes på 210-200 gr i 40-45 minutter. Hell inn 1 dl vann i ovnen når brødene settes inn (lurt baketriks) Disse er knall til magen og er ferske og saftige i mange dager.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 10 kr per brød er jo billig men om man baker "standard" brød uten solsikkekjernernosv vil prisen bli betraktelig lavere. For de som evt vil bake for å spare penger Anonym poster: d4e2effa4a8db5962f825c188711c512
Superduperfin Skrevet 23. januar 2013 #11 Skrevet 23. januar 2013 Baker av flere grunner, men viktigst: Sunnere og bedre brød! Synes billigbrødene i butikken smaker høgg, så skal jeg først kjøpe brød ender jeg opp med å kjøpe til 30-40 kr. Vi sparer dermed også en del penger på bakingen. I tillegg sparer vi penger på "tullekjøp" i butikken. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg bare skulle ha et brød, men har endt opp med å handle for et par hundrelapper. Skal jeg tippe så skjedde dette i snitt 1-2 ggr per uke, så det er snakk om å spare ganske mye penger dersom alt legges sammen.
May the force be with you Skrevet 23. januar 2013 #12 Skrevet 23. januar 2013 Jeg baker av og til brød og rundstykker:) og det av den enkle grunn at vi er en cøliaki-familie, og det glutenfrie kjøpe-brødet smaker tørt og kjedelig:) Ellers så hadde det vært mye mer fristende å gå for de nybakte brødene på meny:) ..men de er fulle av gluten:(
Gjest sug lut Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 Mye bedre bedre brød og dessuten bidrar det til mors mentale helse.
L-8 Skrevet 23. januar 2013 #14 Skrevet 23. januar 2013 Baker brød ca en gang i mnd og fyser ned. Jr er den eneste som spiser brød her i huset og kanskje maks en skive per dag, så det går lite.. Men jeg synes det er greit å bake selv, så vet jeghva han får i seg. Lager jo stort sett alt annet selv, så brød blir intet unntak. Også lukter det veldig godt
Spiffie Skrevet 23. januar 2013 #15 Skrevet 23. januar 2013 Jeg baker brød selv fordi jeg er intolerant mot hvete (ikke gluten), og utvalget av brød med 100% spelt er heller dårlig. Før bakte jeg innimellom fordi det er godt, og for variasjonens del. Liker også å jobbe med deig, det er litt meditativt nesten
Catlady Skrevet 23. januar 2013 #16 Skrevet 23. januar 2013 For å være både frekk og freidig, så lager jeg myyyye bedre brød. Billigere er det og betale opp mot 40 kr for et brød byr meg imot.
Madolyn Skrevet 23. januar 2013 #17 Skrevet 23. januar 2013 Her i huset baker både mannen min og jeg brød :-) Mange grunner til det. Kjøpebrød er utrulig dyrt, hjemmebakt brød smaker bedre og vi vet akurat hva brødet inneholder. Vi kan tilsette hva vi vil og syns det er tiøfredsstillende å kunne gi sønnen vår noe som vi selv har laget fra bunnen av :-)
Skautrollet Skrevet 23. januar 2013 #18 Skrevet 23. januar 2013 syns ofte hjemmebakt brød smaker bedre enn kjøpebrød, og så har jeg fått det inntrykket av at brød jeg kjøper blir fortere tørt
Gjest Antarctica Skrevet 23. januar 2013 #19 Skrevet 23. januar 2013 Det smaker bedre, holder seg mye lenger, er grovere enn de fleste brødtyper på ICA, kan bakes etter behov (også utenom butikkenes åpningstider), inneholder bare det jeg putter i det, og ikke minst: å spise brødet rykende ferskt, så varmt at smøret smelter, det er en sann nytelse!
Gjest Antarctica Skrevet 23. januar 2013 #20 Skrevet 23. januar 2013 Jeg baker brød selv fordi jeg er intolerant mot hvete (ikke gluten), og utvalget av brød med 100% spelt er heller dårlig. Før bakte jeg innimellom fordi det er godt, og for variasjonens del. Liker også å jobbe med deig, det er litt meditativt nesten Kanskje en Spa-ide, forresten? Ha helseleir med gjærkurs om formiddagen, deigkrig etter lunsj og bagelmassasje på ettermiddagen? (Om natta boller vi, som vanlig!)
CaptainHindsight Skrevet 23. januar 2013 #21 Skrevet 23. januar 2013 Jeg vokste opp med en mor som bakte verdens beste brød, men da jeg flyttet ut "orket" jeg ikke bake selv, så jeg kjøpte dårlige kjøpebrød i steden. Etter noen år fikk jeg plutselig hveteallergi. Siden kjøpebrød er tilsatt så enorme mengder gluten og hvete så baker jeg heller sunne (og smakfulle) brød, selv om jeg ikke kan spise de selv.
Gjest Trulte med to små Skrevet 23. januar 2013 #22 Skrevet 23. januar 2013 Jeg baker brød eller rundstykker fordi jeg syns det smaker mye bedre en kjøpebrød, men da baker jeg alltid med speltmel og mye annet godt oppi. Linfrø, hirse, havregryn, bokhvete, solsikkefrø mm. Det blir mettende og næringsrikt. Noen ganger drister jeg meg til å ha oppi litt mandelmel for ekstra proteiner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå