Trondheimiseptember Skrevet 22. januar 2013 #1 Del Skrevet 22. januar 2013 Hei! Noen her inne som har opplevd såkalt katastrofesectio? Jeg fødte helt normalt, kun m lindring av badekar, da jeg ble mor for 1.gang. Dette var planen også da nr. 2 var på vei. Men 4 uker før termin ble jeg lagt inn på observasjon m mistanke om svangerskapsforgiftning. Det ble tatt en undersøkelse av meg for å finne ut om jeg var moden nok for å bli igangsatt. Like etter undersøkelsen var jeg opp og gikk. Fikk plutselig sterke kynnere (trodde jeg) og begynte å blø kraftig. Så skjønte jeg at jeg hadde rier. Opplevdes som svært intense. Barnets puls sank drastisk, og det ble besluttet at det måtte gjøres katastrofesnitt. Barnet var i svært dårlig form da det kom ut, og trengte bla. brystkomptesjoner. Det ble sagt at hun ikke ville overlevd om hun ikke hadde blitt tatt ut noe særlig senere. Det ble mistenkt at morkaken hadde løsnet. Dette skjedde for snart 5 mnd siden. I går fikk jeg imidlertid vite at analyser hadde vist at morkaken var frisk, kun 5%hadde løsnet - og dette og den muligens begynnende svangerskapsforgiftningen kunne ikke være årsak til det som skjedde. Mest sannsynlig og mest trolig var det riene som var så kraftige og hyppige som gjorde at barnet ikke fikk hentet seg inn, og som førte til blødningen. (Jeg husker at jeg tenkte at det var mye verre enn med førstemann, og at jeg tidlig følte at jeg ikke kom til å orke dette.) ifølge legen jeg snakket med ville barnet mest sannsynlig bli født vaginalt like etter, om hun ikke hadde blitt tatt m keisersnitt. På en Måte ble jeg veldig glad for å høre at jeg var like frisk som alle andre - samtidig synes jeg det er svært skummelt om jeg blir gravid igjen og dette skjer igjen. For jeg vil ikke gamble med tiden. Kunne ønske jeg ble sikret et keisersnitt, eller i det minste at jeg kunne få ligget til observasjon den siste tiden av svangerskapet. Men legen anbefalte på det sterkeste vaginal fødsel. Han antok imidlertid at avdelingen ville være litt mer liberal med å la meg få ligge til observasjon den siste tiden dersom bt var høyt pga. det som skjedde sist. Jeg vet ikke om jeg kommer til å få flere barn, men hva skjer dersom jeg blir gravid? Hva om jeg får så kraftige rier uten noe forvarsel igjen? Sitter jeg hjemme, kommer jeg meg ikke med til sykehuset i tide, tror jeg. For det var, som sagt, like før vi mistet barnet sist( og da gikk det Max 45 min fra jeg kjente første "kynner" til hun var ute). Og er jeg på sykehuset - vil de da satse på at barnet kommer ut i tide på naturlig vis, til tross for at pulsen synker til 80-90, ettersom de ikke mistenker morkakeløsning? Jeg skulle absolutt helst ha født helt naturlig. Men den opplevelsen det er å nesten miste barnet er forferdelig. Jeg ville kjent meg tryggere om jeg visste at barnet ville bli forløst med keisersnitt. Noen som har opplevd noe lignende? Noen som har noen råd? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144011969-sv%C3%A6rt-dramatisk-f%C3%B8dsel-sist-hva-med-den-neste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene7 Skrevet 17. februar 2013 #2 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg har opplevd noe lignende med morkakeløsning og et barn som måtte gjenopplives. Sliter med lignende tanker som deg. Hva skjer neste gang? Vil det være en plan? Rekker vi til sykehuset i tide hvis vi skulle være så uheldige å få morkakeløsning igjen? Vi planlegger å få et barn til, og tankene mine går stadig tilbake til fødselen, og hva om hvis om atte neste gang... Typen ber meg slappe av og at det sikkert går bra. Jeg har ikke pratet med noen for jeg er ikke gravid ennå, men det jeg ønsker meg er en spontan fødsel uten mye intervensjoner (sikkert det de fleste ønsker seg), men jeg føler veldig på å gå helt til tiden, evnt overtid. Fikk morkakeløsning i uke 38 sist, og nå har vi flyttet og bor seks mil unna sykehuset. Sist var jeg på tur inn sykehuset når jeg begynte å blø, og mange andre faktorer som liten kø gjorde at vi kom raskt frem. Det reddet babyen vår. Redd for å begynne å blø hjemme. Ønsker å ligge på sykehuset eller pasienthotell når det nærmer seg termin. Føler og jeg har fått lite informasjon fra lege når jeg har spurt om morkakeløsning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144011969-sv%C3%A6rt-dramatisk-f%C3%B8dsel-sist-hva-med-den-neste/#findComment-145069149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå