Gå til innhold

Drikker du light brus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste at aspartam er det samme som rottegift, bare at i brusen er det selvfølgelig en mye mindre dose. Stemmer det at man kan bli avhengig av det?

Og hvis man drikker mye, så er det vel farli/skadelig for kroppen? Selv om man ikke merker noe med en gang, så kan det kanskje komme om noen år?

Anonym poster: 7fedec59eedb7915aa11807812a45dd4

Fortsetter under...

Skrevet

er absolutt ikke sunt nei.. men jeg drikker mer enn før, og bryr meg faktisk ikke om slikt. Skal man tro og høre på alt av forskning osv, må man omtrent slutte å spise, og helst isolere seg hjemme :P

Skrevet

Yes! Cola zero is my drug....

Vanedannende, får mer lyst på søtt osv osv.

Men, jeg røyker ikke, drikker ikke og spiser stort sett sunt. Noen synder må jo jeg å ha :-)

Skrevet

Holder meg unna alt med aspartam og acesulfam. Skal jeg bruke noe søtt bruker jeg naturlige søtningsmidler som stevia og bjørkesøt.

Mener jeg leste at de i USA hadde begynt å søte lettbrus med stevia, så håpet er at det kan komme i vår retning etterhvert også. Men inntil videre holder jeg meg til farris eller vann. Alternativt kan man også blande juice med farris, og få en mye friskere, bedre og sunnere drikk enn lettbrus :)

Skrevet

Nei, jeg drikker nesten ikke brus i det hele tatt. Hvis jeg skal drikke det, så drikker jeg med vanlig sukker. Jeg tygger sukkerfri tyggegummi da, hver eneste dag, det er aspartam i det. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke fjerner dette stoffet som anses for å være det farligste. Men jeg kan heller ikke leve slik, og tenke på alt som er farlig, da hadde jeg blitt gal...

Skrevet

Her går det i cola zero, men drikker ikke enorme mengder.

Annonse

Skrevet

Liker det ikke , så nei ..

Skrevet

Sukkerfri brus her og. Holder meg innenfor myndighetenes anbefalinger om maksgrense.. Den er jo utarbeidet av fagfolk med skikkelig peiling, ser ingen grunn til å gjøre meg til besserwizzer over dem.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Synes light brus har en ekkel smak, så jeg holder meg unna.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Synes light brus har en ekkel smak, så jeg holder meg unna.

Enig. Drakk mye av det før, men nå synes jeg det smaker grusomt :s

Skrevet

Sukkerfri brus her og. Holder meg innenfor myndighetenes anbefalinger om maksgrense.. Den er jo utarbeidet av fagfolk med skikkelig peiling, ser ingen grunn til å gjøre meg til besserwizzer over dem.

Men stoler du blindt på norske anbefalinger uten å ta høyde for at de nødvendigvis ikke er helt riktige? Siden det finnes mye mer forskning på dette fra andre land, hva gjør at du mener at Norges fagfolk er godt nok? Jeg bare lurer, mener ikke å kritisere.

Skrevet

Holder meg innenfor anbefalingene, og hører ikke så mye på konspirasjonsteoretikerne som tror det er tillatt og farlig likevel.

Anonym poster: c48687176b7deadeefc848f466999b6c

Skrevet

Det kan hende at det er lurt å vurdere kildene dine litt. Ikke alt som står på nettet er sant. Ellers så er det bare å spa fram litt troverdig dokumentasjon på at aspartam = rottegift, så skal jeg lese den. ( Om dokumentasjonen er et blogginnlegg på jeghaterkunstigsøtstoff.com, så leser jeg den ikke :) )

Folk skriver utrolig mye rart, og tror på de underligste påstander. Et raskt søk på aspartam og koagulering (for rottegift hindrer koagulering av blodet) førte meg til et innlegg fra en dame som var overbevist om at det at mannen blødde lenge etter et kutt skyldtes aspartam og ikke det faktum at han gikk på blodfortynnende medisiner! Jaja, enkelte venter tydeligvis å se en sebra komme rundt svingen hver gang de hører hovslag...

Ja, jeg drikker lettbrus, forøvrig. Jeg kjører også bil, sykler langs veien, driter i å trene, soler meg og gjør andre lettsindige ting som sikkert tar livet av meg en dag. Jeg tviler på at det blir lettbrusen som går av med seieren ;)

Annonse

Skrevet

Jepp, "min poison" er pepsi max..... ;)

Aspartam er avhengighetsskapende, ikke minst koffein som det også er oppi. kjenner at jeg får abstinenser om jeg er uten brus for lenge.

Helsemyndighetene sier at opptil 5 liter daglig er trygg dose. Men hvem klare vel drikke så mye??

Skrevet

Det har nylig (igjen!) kommet forskning ( fra USA - for de som er så skeptiske til norske myndigheter) som viser at bruk av aspartam er trygt. Hysteriet rundt aspartam har vart i årevis, det er gjort massevis av forskning uten at skadelige effekter er påvist. En ekspert i USA uttalte nylig at dette stoffet er noe av det som et blitt forsket mest på i verden! MAO kan man argumentere med at tryggere stoff skal man lete lenge etter! Men hvorfor bry seg med vitenskapelige fakta når man kan kose seg med tøys og hysteri?

Anonym poster: bbab69a4c238ec541ec56ce1163a52bc

Skrevet
Jeg leste at aspartam er det samme som rottegift, bare at i brusen er det selvfølgelig en mye mindre dose. Stemmer det at man kan bli avhengig av det? Og hvis man drikker mye, så er det vel farli/skadelig for kroppen? Selv om man ikke merker noe med en gang, så kan det kanskje komme om noen år? Anonym poster: 7fedec59eedb7915aa11807812a45dd4

Helt feil, det er den blodfortynnende medisinen marevan som er det samme som rottegift. Derimot viser enkelte undersøkelser at astpartam omgjøres til formaldehyd i kroppen. Andre undersøkelser viser at det er trygt.

Jeg drikker light brus vanligvis (ca en gang i uka, selvsagt ikke daglig), men nå som jeg er gravid drikker og spiser jeg hverken noe med aspartam eller raffinert sukker, tror det er potensielt skadelig for babyen. Skulle jeg måtte velge ville jeg nok heller drukket brus med sukker enn med aspartam akkurat nå, men synes det bare er et par hakk bedre enn å røyke og drikke alkohol under svangerskapet.

Anonym poster: 8179b65911425da2e96051137c799a63

Gjest Skofantomet
Skrevet

Nei æsj! Skal jeh drikke brus skal det være ekte :D

Skrevet

Men stoler du blindt på norske anbefalinger uten å ta høyde for at de nødvendigvis ikke er helt riktige? Siden det finnes mye mer forskning på dette fra andre land, hva gjør at du mener at Norges fagfolk er godt nok? Jeg bare lurer, mener ikke å kritisere.

Fordi norske fagfolk gjør en solid gjennomgang av foreliggende internasjonal forskning og tar i betraktning hva fagfolk i andre land har fpr retningslinjer (og på hvilket grunnlag de har dem).. :-)

Skrevet

Drikker brus en gang eller to i mnd. Da drikker jeg vanlig brus. Kunstig søtningsmiddel smaker dritt, ikke er det bra for kroppen heller.

Skrevet

Det hender, men drikker generelt veldig lite brus

Skrevet

Jepp. Det gjør jeg. Men til gjengjeld røyker jeg ikke, og drikker aldri alkohol. Jeg tipper lastenes sum er konstant.

Anonym poster: 2e5b9cf50c138e9fab957094657d2ca9

Skrevet

Jeg drikker ikke noe særlig lightbrus. Først og fremst fordi jeg synes det smaker dritt, men også fordi det ikke er noe særlig. Drikker heller vann, til nød saft og om jeg skal ha brus, er det vanlig brus med sukker i.

Man må ha i seg så utrolig mange liter lettbrus hver eneste dag for at aspartam, mengden, skal være farlig.

Anonym poster: b818f3e5c572f6ea1d182547c1b64cca

Skrevet

Ja, hver helg.

Jeg er sunn ellers, men Pepsi Max må jeg ha til maten i helgene.

Skrevet

Jeg liker ikke sukkerholdig brus, men syns lettbrus som pepsi max og cola zero er veldig godt. Men drikker ikke brus i det daglige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...