Gå til innhold

Vi er i gang! Ang bleieslutt.

Anbefalte innlegg

Etter måneder(et helt år faktisk)med frem og tilbake har jeg gjort kort prossess. Tok med barnet for å velge potte,truser og klistremerker på et ark,og vi har ikke en gang kommet inn døra før hun setterseg på potta, tisser og krever et klistremerke. På med Hello Kitty truse og leker videre. Enn så lenge, går det fint. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144011738-vi-er-i-gang-ang-bleieslutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 år nå. Det går sakte men sikkert. Tissa i potta 3 ganger i går. Går greiest når hun er helt naken nedentil. Sikkert lettere å komme seg på potta i tide. Lettere å kjenne kanskje. Klistremerker var gøy. Men hun gir seg etterhvert og vil ha på bleie igjen. Det er greit nok, jeg prøver å bare oppmuntre henne til å prøve å tisse i potta.

Vi ble bleie fri på en lang helg. Nå er hun 2 år og 8 mnd og har vært bleie fri siden slutten av okt. Jeg hadde ho hjemme på fredag og da begynte jeg å la hun gå naken i huset og forklarte at hvis hun måtte på do så måtte hun gå på potta. Det var en god del uhell men når hun først fikk det til gikk det kjempe fint. På lørdag så hadde vi truse på og da ble det en utfordring for da tok hun det som at hun hadde bleie. På søndag sa hun i fra hver gang og fikk selvfølgelig klistremerke når hun var flink. Det står masse info hvis du googler også. Det var der jeg fikk alt fra. Lykke til;)

da har jeg blitt inspirert av deg og tenkt at "kort prosess" hørtes veldig lurt ut ! ;) gutten er 2 år og 4 mnd gammel. har hatt potte stående i et års tid, og han har tisset på den engang iblant men det har liksom blitt med det.. nå har vi kjøpt kule cars boxershorts til han idag og han har tisset på potta 3 ganger :) kjøpte også en bok som het godtutten på potta, eller noe sånn. han skjønte greia ;) av med bleie, på med kul truse, ikke tisse i trusa, tisse på doen, få klistremerke.

åssen gjør dere forresten d når ungen skal i barnehagen? og hva med bilkjøring og besøk hos andre, butikken, lekeland osv? jeg ser for meg at vi kun øver hjemme først og bruker bleie ellers. er d dumt?

Annonse

Vi har valgt å bruke bleie på butikken og i bhg for når hun har truse på så tisser hun rett gjennom. Oppfatter det visst som en bleie, så inntil vi klarer å få det inn i hodet hennes at hun må ta av trusen før hun tisser. Og det faktum at hun helst vil ha bleie på. Men når hun går naken går det veldig fint. Da tisser hun i potta som en helt og får klistremerke. Vanskelig dette her, men jeg tenker at vi tar det litt rolig frem mot sommeren og da blir det bare full stopp. Ingen bleie mer unntatt på natten.

Vi har ei på 2 1/2 år som nekter å sitte på do eller potta. Tekte vi skulle prøve med litt bleie slutt, men så fort hun føler at hun må tisse, vil hun ha på seg bleie. kanskje jeg rett og slett skulle la henne tisse på seg med vilje litt oftere og kanskje jeg skulle ta henne med å velge ut truser og ei ny spennende potte. Den vi har er kjedelig sort. Hadde vært greit med bleie slutt før sommeren for da kommer det en liten en til.

Det hjalp godt her i huset å kjøpe ny potte og truser. Klistremerker også. Og overbegeistring for alt som havner i potta. Vi har måtte la trusene ligge for da ble det bare uhell. Truse føltes ut som bleie. 2 uker ca og bare 3 uhell så langt.

Lurt å legge slutten til ei langhelg eller ferie, der dere tar det rolig hjemme og har potte/toalett lett tilgjengelig. Det fungerte iallefall best hos oss. Tror også det er best å gjøre kort prosess og ikke av og til bruke bleie og av og til ikke, de blir bare forvirra av det er min oppfattelse. I barnehagen går det som oftest minst like bra som hjemme, da de har så faste rutiner med dobesøk. Her har lillesnupp hatt mer uhell hjemme enn i barnehagen, da vi ikke er like flinke til å hjelpe henne og huske på og gå på do. Positiv forsterkning med klistermerker og flotte truser fungerer supert ;) Men husk at noen er tidligere klare enn andre, ofte er knipemuskelen senere utviklet hos spesielt gutter, men ingen regel. Her i gata hos oss er er vi ei jente og tre gutter som alle sluttet i høst når de var to og noen mnd. Det gikk kjempebra for alle, gutter som jente :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...