Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg skal:) blir spennende!:)

kjøpte brukt fra ei veninne. hun hadde kjøpt de fra nøstebarn (brettebleier, brillebukse og ullbukser).

gleder meg til å prøve dem!:) har en del veninner som har brukt og de sier det ikke er så mye styr som folk tror, men bi får se;) sparer hvertfall naturen med 1tonns avfall ;)

Har ikke prøvd selv, men har observert at enkelte små har blitt veldig, veldig såre i stumpen av tøybleier. Kan hende det er en brukerfeil fra de voksnes side.

Det gjelder jo også engangsbleier, så der må man bare prøve seg frem. Vi hadde kun engangs sist, og hadde i grunn ingen problemer med det, men kan tenke meg å ha prøvd tøybleier også :)

Annonse

Jeg har brukt til tre(!), og skal bruke til denne også. Har brettebleier fra Nøstebarn, og strikka ullbukser til. Førstemann ble noe sår i begynnelsen, fordi vi bytta litt mellom tøy og papir, sistemann tålte det også. Så skal det nevnes at pappan til sistemann fikk litt nok når poden begynte å rulle og turne på stellebordet, så han har brukt endel engangs også. Men i begynnelsen gikk det fint. Nå har vi også noen formsydde fra imse vimse med borrelås, de er veldig fine :)

Ang sårhet, er det faktisk vanligere å bli sår med engangsbleier, fordi stumpen blir så tett pakka inn, men ullbukser og tøy får huden luft hele tiden. Så sistemann har brukt mer salve enn de to forrige tilsammen...

Vi har. Kjempegod erfaring m nøstebarns brettepatent. Erfarne folk sier at huden kan bli sår i overgangsperiode, må venne seg til syre og fuktighet, men at de fleste er mindre sår m tøybleier.

Lærerik tråd for en nubie, dette her :) Dersom man primært bruker engangsbleier - kan det da være lurt å bytte til tøybleier i forkant av pottetrening?

Vi har. Kjempegod erfaring m nøstebarns brettepatent. Erfarne folk sier at huden kan bli sår i overgangsperiode, må venne seg til syre og fuktighet, men at de fleste er mindre sår m tøybleier.

Lærerik tråd for en nubie, dette her :) Dersom man primært bruker engangsbleier - kan det da være lurt å bytte til tøybleier i forkant av pottetrening?

Mine to første var tørre ved to år og to mnd, regner med tredjemann blir tørr til sommeren, da blir han to. Med tøybleier kjenner barnet at det blir vått når det tisser, og vil da skjønne sammenhengen. Med ull på utsiden, vil de likevel ikke bli kalde og det føles ubehagelig :)

Så jeg ville def anbefale tøybleier før pottetrening! Ogaå innføre rutine med å sitte på potte/ doring ved hvert bleieskift minst fra halvannet :)

Annonse

Har brukt tøybleier og skal bruke det igjen:) her har det vært barnet selv som bestemte seg at det ville slutte, 2 år og 2 mnd gammel. Det ble slutt på nattbleie samtidig og hun hadde ett eneste uhell i sengen siden den dagen:) har bare prøvd nøstebarn sine brettebleier og er veldig fornøyd :)

:) så mange interesserte :)

Har ikke fått prøvd ut noe enda da baby er i magen og storesøster er ferdig med bleier.

Tror vi kommer til å gå for alt i ett bleier eller lommebleier, må ikke bli for mye styr, da gidder ikke samboeren ;)

da burde du ha tørketrommel, for de kan ta lang tid og luft tørke :)

Har ikke prøvd selv, men har observert at enkelte små har blitt veldig, veldig såre i stumpen av tøybleier. Kan hende det er en brukerfeil fra de voksnes side.

Hører ikke hjemme her, men jeg har brukt tøybleier til begge mine gutter (yngstemann bruker det fremdeles). Min erfaring da jeg gikk over til tøybleier til størstemann (han var da ett år gammel), var at vi gikk fra åpne sår i stumpen og stort forbruk av sinksalve til å kunne legge bort sinksalven helt. Sårheten forsvant mer eller mindre med det samme, og kom aldri tilbake (da hadde vi slitt mer eller mindre sammenhengede i månedsvis).

Ulike ting fungerer for ulike barn. For noen funker ikke engangsbleier, for andre funker ikke tøybleier. Noen barn kan bare bruke bambus som innerste lag i tøybleien, for eksempel, andre bare fleece, bomull etc etc.

Ang lufttørking, så tørker våre bleier (lommebleier, mange tykke bambusinnlegg) på snor innendørs på ganske nøyaktig ett døgn. De eneste bleiene jeg har hatt som har brukt lengre tid enn ett døgn på å tørke, har vært tykke formsydde bleier i bambus, som Sandys og Sustainablebabyish.

Endret av meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

Hvis du planlegger en snarlig bleieslutt, ville jeg personlig ikke brukt penger på å kjøpe en hel "bleiestall" med tøybleier. Med mindre du har et yngre barn som kan bruke de samme bleiene eller vil gjøre det veldig snart.

Prøvde nøstebarn sine brettebleier og stoffet er kjempe fint men men min datter tisset igjennom ofte så ga opp!

Bruker brettebleiene som stoff til å tørke og ha som underlag. De er faktisk veldig gode til det i forhold til vanlige kluter.

Blir helt fascinert av dere som klarer å holde dere til tøybleier.

Følte jeg kom til kort der.

Elsket tilslutt pampers til hun ble 6 mnd. Da ble det libero og annet!

Jeg brukte det til første og kommer til å prøve igjen med nr 2. Har også noe som ligner på Nøstebarns brettebleier, har sydd en del fra et stoff som min mor har spart på, og kom tilfeldigvis over sånne på Jysk (!) - 12 stk for 75 kr.

Fester dem med noe som heter Snappi på magen - anbefalles, genial ting!

Ullbukse over og ferdig :) Den må da behandles med lanolin innimellom. Har strikket et par selv, men har kjøpt de minste størrelsene, ellers blir ungen som en klump.

Hva gjør dere med bleiene mens de venter på vask? Hadde dem i en bøtte med såpe i tidligere, men begynte å lukte likevel. Tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...