Gå til innhold

enkel måte å lage uke/mnd liste (middag)

Anbefalte innlegg

Mange som skriver at dere er lei av å hele tiden måtte sette opp ukes menyer å lignende, så jeg vil dele noe med dere som har gjort hverdagen litt lettere her :-) du trenger;

*et glass med litt størrelse

*ark i forskjellige farger (f.eks. rød,gul,blå,grønn og svart)

Klipp opp arkene i lange strimler , på disse skriver du alle rettene du liker å lage. Du kan skrive retter med fisk på de blå, de med kylling på de gule etc. bruker de svarte til mat som tar lang tid, som vi derfor bare lager iblandt

når du er ferdig legger du alle lappen i glasset og trekker åpner for hvilken type "kjøtt" du vil ha. vi har f.eks fisk 2 ganger i uka, så da trekker vi helt enkelt to blå lapper. Vi har skrevet ned 50 matretter, så det tar oss godt over 1 mnd før vi trenger å lage ny liste. Det er også morsomt for barna å være med på ;-)

(skrevet med telefon) *så da vet dere det* :-P

Fortsetter under...

Lurt :) Har selv bare en liste med alle middagsretter vi liker bakerst i oppskriftsboka mi, så jeg bare kikker på lista når vi planlegger slik at vi ikke spiser det samme hele tiden. Og så slipper jeg gruble på nye retter hver uke, siden det står sikkert 300 middager på lista :)

Nå har jeg ikke lista foran meg, men slenger ut noen middager jeg har i bakhodet ;)

FISK i alle varianter :) Hjemmelagde fiskepinner, lettsaltet torsk, hkemmelaget fiskegrateng, kokt eller stekt sei, kokt eller stekt torsk, fiskeboller i hvit saus, hjemmelagde fiskekaker, panert fisk (av typen man liker, varierer ofte hva vi spiser), laksefilet i form med grønnsaker, laks og sei i folie med grønnsaker, pasta og laks.

Kyllingfilet (tilbehør etter smak), hjemmelagde kyllingnuggets, kyllinggryte, kyllingsalat i pita, wok med kylling, tikka masala, tandorri chicken.

Baconsurret indrefilet av svin, svinestek, strimlet svinekjøtt (med tilbehør etter smak eller i en blomkål og brokkoligrateng), wok med svin, strimlet svinekjøtt i pita, gryterett med svinekjøtt, koteletter.

Indrefilet av okse, biffsalat, biffsnadder, wok med biff, biff i pita.

Lammelår, lammekoteletter, lammekjøtt i pita, gryte med lam.

Pølse med brød eller lompe, pølse og potetmos, pølsegryte, pølsegrateng, middagspølse med tilbehør.

Hjemmelaget pizza, pitapizza, pizzabaguetter, hjemmelaget hamburger, løvbiff, kabonader, kjøttkaker, kjøttboller, lasagne, moussaka, taco, enchiladas, ratatouile (?), bakt potet, hjemmelaget blomkålsuppe, hjemmelaget tomatsuppe, grønnsaksuppe, lapskaus, pasta og kjøttdeig.

Ja, det var noen :P Mer enn gjennomsnittet glad i å lage mat :) Lager alt fra bunnen, enten det er snakk om sunne eller usunne varianter :)

Nå har jeg ikke lista foran meg, men slenger ut noen middager jeg har i bakhodet ;)

FISK i alle varianter :) Hjemmelagde fiskepinner, lettsaltet torsk, hkemmelaget fiskegrateng, kokt eller stekt sei, kokt eller stekt torsk, fiskeboller i hvit saus, hjemmelagde fiskekaker, panert fisk (av typen man liker, varierer ofte hva vi spiser), laksefilet i form med grønnsaker, laks og sei i folie med grønnsaker, pasta og laks.

Kyllingfilet (tilbehør etter smak), hjemmelagde kyllingnuggets, kyllinggryte, kyllingsalat i pita, wok med kylling, tikka masala, tandorri chicken.

Baconsurret indrefilet av svin, svinestek, strimlet svinekjøtt (med tilbehør etter smak eller i en blomkål og brokkoligrateng), wok med svin, strimlet svinekjøtt i pita, gryterett med svinekjøtt, koteletter.

Indrefilet av okse, biffsalat, biffsnadder, wok med biff, biff i pita.

Lammelår, lammekoteletter, lammekjøtt i pita, gryte med lam.

Pølse med brød eller lompe, pølse og potetmos, pølsegryte, pølsegrateng, middagspølse med tilbehør.

Hjemmelaget pizza, pitapizza, pizzabaguetter, hjemmelaget hamburger, løvbiff, kabonader, kjøttkaker, kjøttboller, lasagne, moussaka, taco, enchiladas, ratatouile (?), bakt potet, hjemmelaget blomkålsuppe, hjemmelaget tomatsuppe, grønnsaksuppe, lapskaus, pasta og kjøttdeig.

Ja, det var noen :P Mer enn gjennomsnittet glad i å lage mat :) Lager alt fra bunnen, enten det er snakk om sunne eller usunne varianter :)

wow mye bra her ;-)

Noen ting til... carbonara, quesedillas, kylling og brokkoli i østersaus, kylling saag :-) ulike typer salater :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...