Gå til innhold

Astmamedisiner i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg har moderat astma og bruker astmamedisiner daglig. Jeg måtte slutte å bruke symbicort fordi den utgjør en risiko for barnet i magen og heller gå over på ventoline.

Symbicort hjelper godt på meg, noe ventoline ikke gjør. Dvs den hjelper, men ikke så godt og jeg kjenner stor forskjell og er mere tett i pusten.

Har tatt dette opp med legen min men han er veldig forsiktig med å la meg bruke større dose av ventoline utover 1 spray x 3 pr dag.

Dette er som regel ikke nok for meg og jeg må ta et par spray ekstra i løpet av natten/dagen.

Prøver å holde det til et minimum, men jeg plages med astmaen min og medisiner som ikke fungerer godt nok.

Jeg er 15+5 og vil selvsagt ikke gjøre noe for å skade babyen min, men det er jo heller ikke sunt for noen av oss med underbehandlet astma, så hva gjør jeg?

Er det noen av dere som har fått andre beskjeder av legen deres ang bruk av astmamedisiner under graviditeten?

Har dere andre tips eller annet som kan hjelpe?

Skrevet

Legene sier så mye forskjellig at jeg er blitt meget skeptisk. Jeg går nå ubehandlet for min astma på grunn av at jeg ikke stoler på legene. Jeg blir fulgt opp av sykehuset under graviditeten og møter ulike leger på hver time, og alle anbefaler forskjellig medisinering.

Noen har anbefalt symiocort, noen ventoline med og uten allergitabiletter i tillegg osv. Mitt inntykk er at de er mest (eller bare) opptatt av meg under svangerskapet, ikke hvordan babyen har det og reagerer.

Jeg var gravid i vår og mistet i uke 11/12. Det var fosteret som ikke klarte seg, og morkaken og fostervannet fortsatte jobben (vokste som normalt) som om ingenting hadde skjedd. Under dette svangerskapet gikk jeg på både symbicort, brikanyl og cyrtex.

Selvfølgelig vet jeg ikke hvorfor jeg mistet sist, men magefølelsen min sier at det ble for mye medisiner. Vi hadde vært på tidlig ul i uke 8 og så da et sprell levende lite nurk med bankende hjerte og alt så ok ut.

Når da legene anbefaler forskjellige ting. Noe medisiner er farlig i den enes øyne og noe annet i den andre legens øyne, så blir ikke tilliten styrket.

Enden på visen er dermed at jeg ikke går på noen form for medisiner og forebygger alt jeg kan for å ha det levelig i svangerskapet. (Jeg er 15+4 idag)

Det vil si finne ut hvorfor og hva som trigger astmaen og handle derretter. Jeg reagerer ved trening, altså trener jeg ikke i svangerskapet. Jeg reagerer også på luftfuktighet og bruker luftavfukter om natten for å unngå anfall på natten osv. Jeg godtar at jeg ikke fungerer optimalt disse måendene og får småanfall nå og da.

Det fungerer for meg, og er noe jeg har valgt å gjennomføre for å være på den sikre siden.

I forhold til det du spør om så anbefalte altså en overlege på lungeavdelingen på sykehuset meg å gå på symbicort under svangerskapet.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Tusen takk for svar!

Da syns jeg du er flink og standhaftig som klarer å mobilisere krefter til å leve uten astmamedisiner mens du er gravid!

Jeg skjønner godt du ble veldig skeptisk til medisiner da du mistet den lille...

Så godt at alt står bra til med babyen i magen nå da og du må ha masse lykke til i svangerskapet!

Jeg prøver å se på andre alternativ i tillegg, som akupunktur o.l om dette kan hjelpe på astmaen, men bare synd det blir så dyrt i lengden.

Vi får se hva det blir til.

I mellomtiden får jeg gjøre så godt jeg kan ;)

Skrevet

Jeg fikk beakjed at man kune bruke bricanyl og symbicort, imoderate mengder. Var også helt greit å ta syrteck. Helsigvis tar jeg ikke mye av det, årsak er akkurat som dere , får mye forskjellig svar. Holder meg heller unna det som purrer frem astmaen og allergien så kangt det lar seg gjøre.

Heldigvis for min dem er jeg ikke avhengig av det til daglig. Men har ingen mulighet for å være ut når det er under -9 eller mer, kun korte turer.

Skrevet

Ja vi kan jo ikke gjøre mer enn så godt vi kan. Selv har jeg alltid med meg alle typer medisiner i veska sånn i alle tillfellers fall. Blir jeg nødt til å ta medisinene så gjør jeg jo det. Bedre med en levende/fungerende mor enn ingen ;)

Heldigvis har jeg ikke hatt behov for å ta medisiner hittil, men det har som nevnt tidligere kostet meg endel i form av at formen ikke er optimal.

Lykke til videre i svangerskapet jenter!

Skrevet

Det er ekstra viktig å behandle astmaen under svangerskapet. Astmaanfall kan være svært skadelig, og minsker oksygenopptaket til barnet. Jeg står på Seretide, som er en av medisinen som kan brukes. Jeg tar dette morgen og kveld, og unngår i tillegg faktorer som jeg vet er utløsende for anfall. Jeg anbefaler deg å kontakte legen igjen for å finne noe som fungerer. Les deg gjerne opp om dette selv i tillegg, www.relis.no er en flott side for å se på legemidler og graviditet.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Tusen takk for svar!

Ja jeg har også hørt at ubehandlet astma kan være skadelig for barnet, så det er jammen ikke lett å vite hva man skal gjøre.

Foreløpig så øker jeg ventolinedosen min noe ved behov og ellers drøyer det så lenge jeg kan med å ta den på dagen. Nettene er verst.

Jeg har heldigvis aldri anfall, og pusteprøvene mine er svært bra når jeg har sjekket dette hos legen.

Men likevel er jeg plaget og har behov for noe medisin.

Skrevet

Jeg har også astma, snakket med legen om dette og svaret jeg fikk var: bruk det kun når du føler du trenger det, det er bedre både for deg og babyen at du får puste skikkelig!

Etter møtet med legen gikk jeg til helsesøster for blodprøver og vi begynte og snakke om astmamedisin, hun lo av svaret til legen og ba meg bruke medisinene, hun hadde 3 barn og hadde brukt medisin daglig i alle svangersskap :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...