Gå til innhold

Mat: linser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål. Men hva er linser og hvordan tilbreder man det?

Anonym poster: 958691aac5bcda1c682969b0290c906d

Skrevet

Jeg bruker mest røde linser. Egentlig skal de ligge å bløte seg opp en stund, få nytt vann og så kokes. Det gidder ikke jeg. Koker de som de er etter å ha skylt i en sil. Har i en smørklatt eller buljong, evt. krydder. Moser de gjerne til en stappe med stavmisker eller blander det inn i gryteretter. Men som oftest bruker vi det som erstatning for poteter o.l.

Skrevet

Så de har forskjellige farger også... Hvor finner jeg de i butikken da? Grønnsaker, hermetikk, ris/pasta hyllen?

Anonym poster: 958691aac5bcda1c682969b0290c906d

Skrevet

Jeg kjøper i sekker på invandrerbutikker så har vi noen år.

Det vanligste er røde, grønne og hvite linser. De har små dyre esker med linser sammen med hermetikken eller sammen mel o.l. Kommer litt an på hvor butikken velger å plassere de. Ikke alle butikker som har. Jeg kjøper alltid de tørre, ikke de som er i lake.

Skrevet

Grønne linser bruker jeg å bløtlegge, koke og avkjøle så jeg kan bruke dem i salater.

Røde linser trenger ikke bløtlegges. Bruker de som jevning i supper og gryter.

Anonym poster: 64549fb8a39520f7c0f47f800faa9514

Skrevet

På litt større butikker sammen med tørre erter ol finner man gjerne greie pakker fra gogreen med tørre røde linser. De skal ikke koke lenge. Kokte egg og røde linser med litt smør og salt er digg kveldskos :)

Anonym poster: b3a70ebb1072861fb71425e0d3322092

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...