Gå til innhold

Da har jeg tatt morkakeprøven...

Luddes mamma

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg endelig fått tatt morkakeprøven. Jeg fikk et første svar fra klinikken allerede dagen etter at testen ble gjort, og de første resulatene ser bra ut!!! :-D - men den fullstendige testen tar ca 2 uker, så vi tør ikke rope hurra ennå.

Jeg fikk vite kjønnet også... Og det er en liten jente igjen. Jeg begynte å hylgråte da jeg fikk telefonen, så mannen trodde det var noe galt igjen...

Selve testen syns jeg både var litt vondt og ekkelt - men jeg er kanskje ikke så tøff. Heldigvis var min fine mann med og holdt meg hardt i hånden mens den lange nålen ble stukket helt inn til morkaken. Ekkelt! Selve prøven var gjort på ca 3 minutter. Har angst for at jeg skal få komplikasjoner nå i etterkant, men so far so good, men så fort jeg har litt smerter eller må på do kommer angsten for blod/fostervann.

Fikk forresten også svar på obduksjonen av min lille pike jeg mistet i september. Positivt på Trisomi 13, 18 og 21... Hva er oddsen for det?

Så alle dere fine her inne, nå behøver jeg alle gode vibber for å få meg gjennom denne første uken med abortrisiko - og for at resultatet skal komme tilbake med kun positive nyheter...

Kanskje, kanskje, kanskje, er det min tur nå.

Fortsetter under...

Ååååh, gratulerer såå mye med foreløpig gode resultater!! Nå ble jeg glad!

Jeg skjønner at det er en kjempepåkjenning med både ventingen på det endelig svaret og den første uken med ekstra risiko... Sender deg mange gode tanker, og bruk forumet for alt det er verdt, vi er her for deg!

Stor klem!

Gratulerer med foreløpige gode resultater!! Håper virkelig alt gr bra denne gangen :)

Du, jeg bare lurer på noe ang obduksjonen du nevnte i innlegget ditt....du sa det var positivt på flere trisomi, men vet du hverdag de fant ut det? Vi har hatt to bittesmå inne til obduksjon, men fått beskjed om at de ikke tar genetiske prøver...og de må vel gjøre det for å finne ut av det??

Kan jeg spørre hvilke sykehus du var på, og i hvilke uke du fødte din lille jente?

Lykke til videre :)

Gratulerer med foreløpige gode resultater!! Håper virkelig alt gr bra denne gangen :)

Du, jeg bare lurer på noe ang obduksjonen du nevnte i innlegget ditt....du sa det var positivt på flere trisomi, men vet du hverdag de fant ut det? Vi har hatt to bittesmå inne til obduksjon, men fått beskjed om at de ikke tar genetiske prøver...og de må vel gjøre det for å finne ut av det??

Kan jeg spørre hvilke sykehus du var på, og i hvilke uke du fødte din lille jente?

Lykke til videre :)

Hei

Så rart at de ikke har tatt genetiske prøver... Jeg har hatt 2 sene aborter/MAs - en i uke 14 og en i uke 17, i begge tilfeller har de obdusert, og tatt genetiske prøver. Første gangen på Södersjukhuset i Stockholm, siste gang på et sykehus i HongKong, så aldri i Norge. Syns uansett det er merkelig at de ikke gjør det. Det er resultatene av de to - som begge viste kromosonfeil, som var hovedgrunnen til at jeg denne gangen tok morkakeprøve.

Takk!

Å, nå triller det gledestårer her i huset... Det strømmer gode vibber i store kvanta fra meg til deg! Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Gratulerer selvfølgelig, og håper av hele mitt hjerte at det er din tur til å fullføre et svangerskap nå. En eller gang må jo denne forferdelige uflaksen din svitsje til flaks!? Fantastisk at de første resultatene av morkakeprøven er positive, hurra for det. Jeg har selv opplevd å hulke høylytt av glede når jeg har fått positiv tilbakemelding på undersøkelser - det er utrolig emosjonelt å få oppfylt/knust drømmene sine om hverandre i løpet av kort tid.

Det er helt forferdelig å gå sånn og vente på prøvesvar. Jeg føler veldig med deg. Vi venter alle i spenning på fortsettelsen av både morkakeprøve og svangerskap...

Huff, den stakkars lille fine prinsessen deres som var så syk. Jeg feller en tåre for henne også jeg mens jeg er i sving... Det er vel egentlig godt å få vite hva som var galt i det forrige svangerskapet, eller? Jeg har forresten nylig fått påvist Faktor V Leiden i etterkant av alle svangerskapene mine. Jeg synes det har vært en befrielse å få det bekreftet. Da vet jeg at jeg ikke kunne gjort noe annerledes de gangene det gikk galt, og at medisinen jeg fikk (blodfortynnende) i det siste svangerskapet var livsviktig.

Hvor langt er du på vei i dette svangerskapet?

Annonse

Takk for svar Luddes mamma :)

Jeg har opplevd akkurat det samme....MA i uke 17 og i uke 14. Skulle gjerne hatt de til ta kromosomprøver av de to små, men jeg vet faktisk ikke om de gjør det i Norge?

Jeg skal nå inn til utredning for habituell abort, så det blir spennende å se om vi i det hele tatt får noen svar.

Lykke til :)

Gjest Håpernestegang:)

Takk for svar Luddes mamma :)

Jeg har opplevd akkurat det samme....MA i uke 17 og i uke 14. Skulle gjerne hatt de til ta kromosomprøver av de to små, men jeg vet faktisk ikke om de gjør det i Norge?

Jeg skal nå inn til utredning for habituell abort, så det blir spennende å se om vi i det hele tatt får noen svar.

Lykke til :)

Kan ikke svare om de tar kromosomprøver, men de tar jo prøver for ulike syndromer. Jeg fikk svar om at babyen hadde en feil som sammen med andre funn ville ført til konklusjon om et syndrom. Men de fant altså ikke andre feil.

Å, nå triller det gledestårer her i huset... Det strømmer gode vibber i store kvanta fra meg til deg! Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Gratulerer selvfølgelig, og håper av hele mitt hjerte at det er din tur til å fullføre et svangerskap nå. En eller gang må jo denne forferdelige uflaksen din svitsje til flaks!? Fantastisk at de første resultatene av morkakeprøven er positive, hurra for det. Jeg har selv opplevd å hulke høylytt av glede når jeg har fått positiv tilbakemelding på undersøkelser - det er utrolig emosjonelt å få oppfylt/knust drømmene sine om hverandre i løpet av kort tid.

Det er helt forferdelig å gå sånn og vente på prøvesvar. Jeg føler veldig med deg. Vi venter alle i spenning på fortsettelsen av både morkakeprøve og svangerskap...

Huff, den stakkars lille fine prinsessen deres som var så syk. Jeg feller en tåre for henne også jeg mens jeg er i sving... Det er vel egentlig godt å få vite hva som var galt i det forrige svangerskapet, eller? Jeg har forresten nylig fått påvist Faktor V Leiden i etterkant av alle svangerskapene mine. Jeg synes det har vært en befrielse å få det bekreftet. Da vet jeg at jeg ikke kunne gjort noe annerledes de gangene det gikk galt, og at medisinen jeg fikk (blodfortynnende) i det siste svangerskapet var livsviktig.

Hvor langt er du på vei i dette svangerskapet?

Hei kjære Erle

Takk for lykkeønskninger og gode vibber - de tas imot med åpne armer. I dag er jeg 11+2. Har vært et ustabilt vrak i dag. Svinger fra å være sikker på at jeg lekker fostervann og ikke kjenner meg gravid lenger med påbegynnende panikkangst, til å klappe meg selv på min voksende mage og tenke at dette skal gå bra. Herregud - hvorfor fins det ikke en FastForward knapp for slike uker?

Så "bra" at du har fått bekreftet Leiden! Jeg har jo vist om min i mange år - før jeg fikk Ludde. Har du hetero- eller homozygot? Jeg har hetero (enkeltgenetisk), men jeg har også APC-resistens, samt ytterligere faktorer som kan påvirke. Nå bruker jeg ikke noen blodfortynnende - litt nervøs for det, men legen syns ikke det var nødvendig. Jeg har fragmin jeg bruker når jeg er ute og flyr... Skal kanskje inn på en liten UL på torsdag for å roe nervene. Da skal jeg høre med henne om det igjen.

Skal tenke positive tanker og forsøke å se masse på meningsløse TV-program for å fokusere på noe annet enn magen i dagene fremover. Skal oppdatere om det skjer noe...

Kjære Luddes mamma:) Gratulerer med nytt svangerskap!! og gratulerer med vel overstått morkakeprøve! Du er tøff!! Det kommer til å gå bra denne gangen!!!! Er dere fortsatt i hong kong? jeg er selv gravid , 5 fullgåtte uker idag. krysser alt jeg har for at det skal gå bra denne gangen!! Jeg lurer på hvordan det var å ta morkakeprøve? Go klæm tel dæ fra mæ!!

Kjære Luddes mamma:) Gratulerer med nytt svangerskap!! og gratulerer med vel overstått morkakeprøve! Du er tøff!! Det kommer til å gå bra denne gangen!!!! Er dere fortsatt i hong kong? jeg er selv gravid , 5 fullgåtte uker idag. krysser alt jeg har for at det skal gå bra denne gangen!! Jeg lurer på hvordan det var å ta morkakeprøve? Go klæm tel dæ fra mæ!!

Tusen takk, jeg håper inderlig du har rett!

Kom hjem fra HongKong i går, søndag. Fikk kost meg litt på lørdagen med lunsj ute i solen og en liten kunstutstilling. Det gjorde godt veldig godt midt oppe i stresset :-)

Morkakeprøven slik jeg forstod det, er best å ta mellom uke 10+0 og 12+0. Jeg var 10+6 da testen ble gjort på fredag. Jeg kom inn til legen som gjorde en UL for å se hvordan fosteret og morkaken lå plassert. Så vasket de magen min med slik desinfisering som gjør at man blir gul i huden, og satte en lokalbedøvelse i huden der de skulle ta testen. De var to, en lege og en sykepleier/assistent. På dette tidspunktet lukket jeg øynene og ville ikke se mer, men de brukte UL igjen for å se hvor de skulle ta prøven, og stakk inn en laaang nål inn til morkaken, og tok ut litt væske. Det så ut som tynt, rosa blod. Det hele var nok over på noen minutter. Jeg syns det det var ganske ubehagelig. Ikke helt uventet, som en vond sprøyte som varte litt for lenge. Da han dro den ut, begynte jeg å hyperventilere litt, men fikk streng beskjed om å puste dypt og normalt. Var veldig godt å ikke gjøre det alene, at jeg hadde mannen min der som holdt meg i hånden.

Jeg hadde litt vondt der de tok prøven en stund etterpå, og fikk vente ute i venteværelset i ca 30 min før jeg fikk dra. Deretter hjem i seng i ca 1 døgn. Litt vondt har jeg hatt i ettertid, og mye angst for lekkasje av fostervann eller tegn til blod, men enn så lenge ser det bra ut. De sier det er 1% sjanse for abort etter inngrepet (leste et sted 1 på 200). Leste også at om fosteret er friskt, var sjansen for abort mindre også. Klamrer meg til det og håper det stemmer.

Gratulerer med graviditet. Nervepirrende uker foran deg du også. Vi får sende hverandre her inne godtanker i bøtter og spann i ukene fremover.

Klem :-)

Annonse

Da har jeg vært på en liten UL for å sjekke at alt står bra til etter MKP fredag.

Og - alt ser fint ut! Har vokst på dagen det hun skal, så begge UL etter den jeg hadde i uke 8 har bekrefetet termin 10. august - så 11+5 i dag.

Veldig lettet og roper et lite hurra! Nå er det bare 8 dager til hele resultatet av prøven skal være klar... Håpet vokster og jeg kjenner at fallet ned er enormt nå.

Jaaa - fantastiske nyheter! Jeg har frysninger over hele kroppen nå, for jeg føler sånn med deg. At håpet ditt vokser er jo klart - det er lov å ha forhåpninger når situasjonen er slik den er nå! Vi venter alle spent på prøvesvaret som kommer om en uke, tvi tvi tvi tvi dobbelt-tvi... :)

Da har jeg vært på en liten UL for å sjekke at alt står bra til etter MKP fredag.

Og - alt ser fint ut! Har vokst på dagen det hun skal, så begge UL etter den jeg hadde i uke 8 har bekrefetet termin 10. august - så 11+5 i dag.

Veldig lettet og roper et lite hurra! Nå er det bare 8 dager til hele resultatet av prøven skal være klar... Håpet vokster og jeg kjenner at fallet ned er enormt nå.

Dette kommer til å gå BRA! Lykke til, forstår bekymringen men tror likevel du kan gleder deg til å bli mamma igjen. HURRA

• 2 uker senere...

Åh, jippi, jippi, jippi!!!!! Nå fikk jeg tårer i øynene, så fantastisk nyhet!!! Helt utrolig herlig!

Denne gangen ser det jo faktisk ut til å gå bra. Du har vel aldri mistet senere enn dette uten at det har vært kromosomfeil?

Stor klem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...