Gå til innhold

Sølvpuss

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

I fare for å virke som en gammel og inngrodd røy, så har jeg et lite spørsmål om sølvpuss.

Vi skulle ha kaffegjester her i går, rullekake og kokekaffe selvsagt. Og da a mor skulle finne frem skjeene, var de blitt stygge. Dette går jo ikke an i et møblert hjem med både bilder på veggene og tepper på gulvene, så hva gjør man da?

PS: Hjelp!

Fortsetter under...

Skrevet

Nei du får vel kjøpe deg sølvpuss på butikken i morgen, sette deg ned ved kjøkkenbordet og tralle og mimre om gamle dager imens du pusser:)

Skrevet

Skikkelige piker har orden i sølvtøyet. Det er flere måter å fikse dette på, men her en en fiffig variant:

Hell varmt vann og noen skjeer natron i en stor bolle. Pakk inn sølvtøyet i aluminiumsfolie, men la det være et lite hull i pakken. La det ligge i opp til fem timer, skyll av og voila så er sølvet pent og rent.

:)

Skrevet

Kokar opp vatn i ein aluminiumskjele og heller i grønnsåpe. Legg sølvtøyet i nokre timar, så er det å gni med ei gamal t-skjorte.

Gjest sug lut
Skrevet

Legg bare alu-folie i bunnen av bollen, så varmt vann og to ss salt. Legg i sølvtøyet (og ikke minst de gnurete sølvsmykkene) og la det ligge i fem minutter, ta opp og gni tørt med ren klut. Voila!

Skrevet

Hallo, sølvtøyet kan jo ikke ligge i timesvis når kaffegjestene er på vei!

Det er hverken nødvendig med illeluktende kjemikalier eller mye tid til overs for å få sølv til å skinne som nytt. Alt du trenger er litt aluminiumsfolie som du legger i bunnen av vasken, to spiseskjeer salt og så fyller du vasken med varmt vann fra springen. Legg sølvtøyet i vannet i fem minutter før du tar det opp, skyller det godt og tørker det. That's it! Ikke ha i for mye sølvtøy om gangen bare, det er viktig at det har kontakt med folien.

Annonse

Skrevet

Legg bare alu-folie i bunnen av bollen, så varmt vann og to ss salt. Legg i sølvtøyet (og ikke minst de gnurete sølvsmykkene) og la det ligge i fem minutter, ta opp og gni tørt med ren klut. Voila!

Elsker ordet "gnurete" :) Hva betyr det? Kjenner at jeg har lyst til å bruke det. Fine-fine ordet :D
Skrevet

Gullsmedene selger sølvpussdypp. Putt sølvet oppi kurven, heis den opp og ned i sølvpussdyppen 5-6 ganger. Voila!!! Rent og blankt sølvtøy på under 10 sekunder :D

Gjest sug lut
Skrevet

Elsker ordet "gnurete" :) Hva betyr det? Kjenner at jeg har lyst til å bruke det. Fine-fine ordet :D

Hehe, gnurete betyr vel - i den grad det betyr noe - det det høres ut som, type knotete, innfløkt sammensatt og jævlig å pusse.
Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Så kjøper du sølvtøy poser hos gullsmeden slik at du slipper å pusse. Det flere gang

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Hehe, hva skulle jeg gjort uten dere :)

Takk for gode tips til en sølvpuss-jomfru!

Gjest amandine
Skrevet

Vææær så snill å ikke bruke aluminiumsfolie eller dypp til gammelt bestikk med oksideringer! Eller bunadsølv, for den sakens skyld! Det funker helt fint om du har helt glatte greier uten "svart" i fordypningene i mønsteret, men har du det vil det svarte forsvinne og mønsteret på sølvet ditt vil bli seende platt ut. Derimot kan du ta deg en tur i butikken og kjøpe noe som heter Bistro sølvvask(hvit boks ca 6 cm høy og ca samme diameter), da blir det så lett så. Og ikke minst, ha min oldemors ord i bakhodet: Sølv skal brukes til hverdags, plett er til fest!

Gjest amandine
Skrevet

Kom på en ting til, oppbevar mer eller mindre lufttett om du ikke bruker det hver dag. Jeg har mye sølvbestikk stående i norgesglass, pent å se på og holder seg nypusset:-)

Annonse

Skrevet

1) Aluminiumsfolie, men den matte siden opp i vasken på kjøkkenet. Dekk godt.

2) Salt 2-3 ss litt etter hvor svart.

3) Dytt i sølv og la ligge i 5-10 min, I flere puljer. Sølvet bør ligge på folien

4) vask med zalo og tørk

Funker som faen. På sølv, gull og annet møkk som har oksidert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...