Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nå i prøveperiode 21 eller 22. Har mistet tellingen.. Begynner å bli ekstremt sliten av at det aldri går...

Har PCOS. Mannens sperm er normal.

Har prøvd pergotime uten hell.

Nå føler jeg at det aldri kommer til å gå. Er redd for at noe er alvorlig galt med meg og føler meg skyldig fordi min samboer blir så lei seg hver gang det ikke går....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så mye som kan spille inn... dere har jo alt en utfordring pga PCOS, men er der andre ting som kan spille inn, feks over-/ under vekt, stress eller lignende? Har du undersøkte om det kan være noe med egglederne? Det er ganske vanlig å sjekke dette før fertilitetsbehandling. Hva med IVF, om det er vanskelig på naturmetoden?

IKKE føl seg skyldig! Dette er ikke din feil! Du blir da vel lei deg du også? Har dere snakket om alternativer som feks ivf?

Skrevet

Ja, det er mye. Ingen stress annet enn babyønske og jeg er normalvektig. Gikk likevel ned noen kilo bare for større sjanse for å bli gravid. Har ikke undersøkt egglederne. Gynekologen snakker masse om alt vi bør og skal sjekke, men skjer aldri noe. Alt tar så lang tid og hun mener vi skal prøve selv først. Det har vi jo absolutt gjort, og det lenge!

Ja, prøver å ikke føle meg skyldig, men det er vanskelig. Blir veldig lei meg hver gang og ekstra lei meg fordi det er min skyld.

Tanken er at det blir IVF hvis det er noe med egglederne mine. Hvertfall det gynekologen sa.

Takk for råd. Føler alt er håpløst.

Skrevet

Skal vel ikke ta så lang tid å fikse en undersøkelse av egglederne??? Treig gynekolog du har, syns jeg. Ca to år dere har prøvd? Men nå er det lov for dere å velge selv, da, ikke bare gjøre akkurat som gynekologen tenker. Ville søkt om ivf hadde jeg vært dere, det tar jo litt tid å få gjennom søknad om dere søker offentlig. Er jo greit å slippe nederlag på nederlag.

Skrevet

Nei, det trodde ikke jeg heller. Hun ga uttrykk for at dette skulle gå relativt fort også hvis det ikke funket med pergotime, men nei.

Hvordan søker man? Må man søke gjennom en gynekolog el.?

Skrevet

Nå har jeg kun søkt privat, men gå inn på nettsidene til feks Riksen og se. Vet ikke hvilket sykehus som blir nærmest deg, og som også har IVF. Regner med at om du søker, så får du beskjed om hvilke tester du må ta osv, så får du innkalling til samtale. Ring eller skriv og hør :) Mener jeg skrev til Riksen en gang, fikk relativt fort svar.

Skrevet

Takk, vi skal ta det privat. Har snakket med noen jeg kjenner godt om IVF og de anbefalte privat ettersom de følte det var dårlig informasjon, lang ventetid og mye surr i det offentlige.

Kan jeg spørre hvem dere brukte?

Skrevet

Vi er nå i prøveperiode 21 eller 22. Har mistet tellingen.. Begynner å bli ekstremt sliten av at det aldri går...

Nå føler jeg at det aldri kommer til å gå. Er redd for at noe er alvorlig galt med meg og føler meg skyldig fordi min samboer blir så lei seg hver gang det ikke går....

Uff føler med deg. Vi er i vår 18 pp. Nå får jeg nok tr neste uke og da blir det 19pp. Føler det er det eneste jeg gjør. Teller antall pp - og det tar aldri slutt. Skal jeg opp i 30pp/40pp/50pp?? Vi er begge testet, alt ser bra ut ifølge legen. Men jeg tenker: "hvordan kan det se bra ut når ingenting skjer?, Noe MÅ være galt!?"

Føler også at det er noe galt med meg. Tror jeg har eggløsningssvikt... Får jeg spørre når du fikk vite at du har PCOS? Utredning hos gyn? Eller før? Hadde du noen symptomer? Jeg tenker at jeg kanskje har PCOS men ingen av symptomene passer.. Men man kan vel ha det uten å vite det også eller?

Skrevet

Uff føler med deg. Vi er i vår 18 pp. Nå får jeg nok tr neste uke og da blir det 19pp. Føler det er det eneste jeg gjør. Teller antall pp - og det tar aldri slutt. Skal jeg opp i 30pp/40pp/50pp?? Vi er begge testet, alt ser bra ut ifølge legen. Men jeg tenker: "hvordan kan det se bra ut når ingenting skjer?, Noe MÅ være galt!?"

Føler også at det er noe galt med meg. Tror jeg har eggløsningssvikt... Får jeg spørre når du fikk vite at du har PCOS? Utredning hos gyn? Eller før? Hadde du noen symptomer? Jeg tenker at jeg kanskje har PCOS men ingen av symptomene passer.. Men man kan vel ha det uten å vite det også eller?

Ja, det er tøft fordi man bygger seg opp et lite håp og blir mer og mer skuffet for hver gang. TR kom her i dag og da er det på den igjen neste pp, det er tungt.

Har du vært på innvendig ultralyd? Da skal de kunne se om det er noe, men kan jo hende du ikke får eggløsning, har du fulgt med på den i hver prøveperiode? Jeg regner med de tok blodprøver også for å sjekke hormonnivå osv? Vært på lapraskopi? Det kan være egglederne.

Jeg har hatt anelse om PCOS i lang tid, flere år faktisk, men fikk ikke lov å dra på innvendig ultralyd fordi legen mente det var unødvendig, men byttet lege og fikk henvisning. Jeg har mange av symptomene, som f.eks økt hårvekst, går fort opp i vekt og alt legger seg på magen (er ikke overvektig fordi jeg er veldig nøye med kost og trening), hadde eggløsning hver 2., 3., 5., mnd. Testet og kjente at jeg ikke hadde. Gynekologen mente at man i noen tilfeller ikke finner noen årsaker, men at par likevel forblir barnløse, eller at det tar ekstremt lang tid før det går.

Har du fått pergotime eller lignende?

Skrevet

Til Klishe89: Føler virkelig med deg. At du nå fikk tr og må begynne helt på nytt igjen. Jeg vet hvor tungt det er :(

Har hatt ultralyd hos gyn. Alt ser normalt ut. Er litt usikker på om innvendig ultralyd som du snakker om er annerledes enn den jeg fikk... Min gyn førte sånn "greie" opp i skjeden og fikk vist meg på skjerm mine eggledere og at alt så fint ut. Er det dette du mener med innvendig ultralyd?

Min gyn ba meg vente med lapraskopi i første omgang pga. ubehagelig for kvinnen og du må ha narkose og at det er venteliste...

Mine blodprøver viste normale verdier. Gyn sa at jeg kan bli gravid om en mnd eller om 5 år. Det var i august 2012.

Jeg tenker nå at selv om testene viste at alt var ok, så betyr det ikke nødvendigvis at alt er ok hver mnd. Det kan vel hende at den gangen jeg ble tatt blodprøve, så hadde jeg faktisk eggløsning og hormonene mine var normale, men det er ikke dermed sagt at jeg har eggløsning hver mnn...?

Grunnen til at jeg tror jeg har eggløsningssvikt er at jeg har målt min kroppstemp i 3 mnd nå og jeg kan ikke se når jeg har hatt eggløsning denne mnd. Jeg finner ikke min luteafase.

Jeg skal til legen i februar og vurderer sterkt å begynne med pergotime. Kan du fortelle litt om pergotime? Hvor ofte og lenge du må ta det (det er i pilleform?) og har du hatt bivirkninger?

Skrevet (endret)

Til Vera831: Det er en innvendig ultralyd ja, men man kan ikke se inni egglederne på en ultralyd. Da må du til lapraskopi. Jeg har heller ikke tatt lapraskopi. Egglederne kan være helt eller delvis tette.

Det er bra at blodprøvene viste normale verdier, men det er ikke nødvendigvis en bekreftelse på at alt er i orden.

Det stemmer, er ikke sikkert du har eggløsning hver måned og hvis du, som du sier, ikke har klart å registrere noen eggløsning når du har tempet så kan det godt hende at du hadde eggløsning den gangen blodprøven ble tatt, men ikke hver måned. Det er kun 20% sjanse for å bli gravid hver syklus og hvis man da kun har eggløsning hver 2., 3., 4., måned eller mer så kan det ta mye lenger tid å bli gravid.

Jeg tester selv med eggløsningstester og jeg har heller ikke eggløsning hver måned, derfor fikk jeg pergotime. Jeg har ikke fått helt konkret info om pergotime, men fikk vite at den skulle fremme eggløsning og gjøre egget ekstra stort og klart for befruktning. Varierer litt med mengde og dager har jeg skjønt, men jeg tok mine piller fra dag 5-9 i syklusen. Så begynner man gjerne med en enkel kur og så kan den dobles eller tredobles alt ettersom om den har noen virkning. Det er vanlig at du må inn å ta blodprøver for å sjekke at den har effekt. Jeg fikk hetetokter, ble kvalm, brystene hovnet opp, ble sliten og fikk humørsvingninger. Symptomene varierer veldig fra person til person og noen merker ingenting i det hele tatt.

Endret av klishe89
Skrevet

Takk, vi skal ta det privat. Har snakket med noen jeg kjenner godt om IVF og de anbefalte privat ettersom de følte det var dårlig informasjon, lang ventetid og mye surr i det offentlige.

Ja, ventetiden er lenger i det offentlige. Vi bruker IVF-klinikken i Oslo :)

Skrevet

Ja, ventetiden er lenger i det offentlige. Vi bruker IVF-klinikken i Oslo :)

Ok. Jeg har sett på Aleris og noen få andre. Har også vurdert Danmark. Det er enorme prisforskjeller har jeg sett.

Skrevet

De jeg har kikka på har hatt omtrent samme pris. Da jeg var hos stork så jeg på IVF-priser der også, var ikke så stor forskjell Utrolig upraktisk å drive med slikt i utlandet, pga mange ultralydundersøkelser osv, så da må man jo stikke av fra jobb i tide og utide.

Ligger ikke Aleris ganske nær IVF-klinikken, tro? Mulig jeg husker feil, hehe.

Skrevet

Ok. Jeg har ikke sett på IVF-klinikken. Ja, ser at det er upraktisk, men mange av undersøkelsene kan man gjøre i Norge og så reise til Danmark for uttak og innsett. Er heldigvis fleksibel i forhold til tid fordi jeg studerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...