Gå til innhold

2 ukers meny fra Februar av :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har bestemt oss for fra vi kommer hjem fra sykhuset skal vi spise sunnere,slikt at den lille skal få gode måltider når han blir eldre,pappan er kresen og må lære seg og spise mer variert.

Uke 1 :

Mandag : Laks og grønnsaker i ovnen med potetmos

Tirsdag : Karbonader, grønnsaker, poteter og litt saus

Mandag : Sushi / han en kebab

Torsdag : Torsk,Pasta med grønnsaker

Fredag : Taco

Lørdag : Biff,fløtegratinerte poteter og masse grønnsaker

Søndag : Suppe dag

Uke 2 :

Mandag : Fiskekaker med raspa gulerotter og poteter

Tirsdag : Kyllingfile,Grønnsaker, fullkorn ris og Salat

Onsdag : Kina mat

Torsdag : Kveite med potetmos og grønnsaker

Fredag : Sushi/ han hamburger

Lørdag : Kjøttpai med salat

Søndag : Joika kaker, potetmos og grønnsaker.

Hva synes dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Alt for lite fisk. Optimalt bør man spiste ren fisk minst 3 ganger i uka.

Resten var ok. Lite kreativt eller fantasifullt, men greit nok. Bør revurderes når barnet begynner å spise og når hans barn spiser hos dere for det så ut som mye havlfabrikat og take-away / "kosemat"

Anonym poster: 01e786558ffd6a185b64516dbe156758

Skrevet

synes det er mer enn nok fisk,men takk for tipset :)

Skrevet

Resten var ok. Lite kreativt eller fantasifullt, men greit nok. Bør revurderes når barnet begynner å spise og når hans barn spiser hos dere for det så ut som mye havlfabrikat og take-away / "kosemat"

Du vet at laks, torsk, sushi, fiskekaker og kveite er fisk eller?

Anonym poster: a7cf1300559b2532aebf5b5487671b87

Skrevet

Jeg syns forresten det ser bra ut :)

Skrevet

Greit nok, men så veldig sunt er det vel ikke?

Anonym poster: e0d90299983d66fd775d0076113c778b

Annonse

Skrevet

Takk for det :)

Skrevet

Litt mye 'kosemat'/fastfood.. Men hvis menyen passer dere er det jo bra :)

Anonym poster: 0c3030d648e0741d2820c99346166498

Skrevet

Greit nok, men så veldig sunt er det vel ikke?

Anonym poster: e0d90299983d66fd775d0076113c778b

mye sunnere enn før i alle fall:). vert mest pizza, og take away

Skrevet

Litt mye 'kosemat'/fastfood.. Men hvis menyen passer dere er det jo bra smile.png

kosemat,vel ikke enig der, men fastfood en gang i uka,er ikke mye.

Skrevet

Synes dette så veldig greit ut jeg.

Anonym poster: 1361d6802848f372f33e8bf7b4c52b31

Skrevet

Det var også mye "prosessert" kjøtt her - karbonader, kjøttdeig/taco, fiskekaker, kjøttpai og joikakaker - 5 av 14 dager - det er jo over 1/3 av middagene (og da har jeg ikke telt med hamburger, kebab o.l.! Rent kjøtt er mye sunnere.Du har jo med noe av det (kyllingfilet, biff), og det kan også strimles, og legg til f.ks. svinefilet... Veldig ambisiøst å starte med et sånt prosjekt når dere kommer hjem fra sykehuset, ofte har man jo mer enn nok med babyen (og vil tilbringe mest mulig tid med den) i starten...

Skrevet

Synes det ser greit ut jeg. :) Men kanskje ikke ha så altfor store mål i forhold til middagslaging med en gang dere har fått ny baby i hus? Man vet aldri hvordan den tiden blir og hvor sliten man er. Her ble det mye pizza og ferdigmat de første ukene. ;)

Anonym poster: 5a051a8d046a286ed008a063ee6b6cf0

Annonse

Skrevet

Det var også mye "prosessert" kjøtt her - karbonader, kjøttdeig/taco, fiskekaker, kjøttpai og joikakaker - 5 av 14 dager - det er jo over 1/3 av middagene (og da har jeg ikke telt med hamburger, kebab o.l.! Rent kjøtt er mye sunnere.Du har jo med noe av det (kyllingfilet, biff), og det kan også strimles, og legg til f.ks. svinefilet... Veldig ambisiøst å starte med et sånt prosjekt når dere kommer hjem fra sykehuset, ofte har man jo mer enn nok med babyen (og vil tilbringe mest mulig tid med den) i starten...

Takk for svar :) Ja det er klart,men må ha mat uansett vettu :) selvom vi har en sønn :)

Skrevet

Du vet at laks, torsk, sushi, fiskekaker og kveite er fisk eller?

Ja, det vet jeg, men jeg tviler på at hun, som de fleste andre, ikke lager fiskekakene selv og derfor bestpr de mest av fiskeavfall og mel. Og 3 ganger i uka er akkurat (som i "minst 3 ganger i uka"), men ikke optimalt. Du vet hva optimalt betyr?

Skrevet

Like viktig å spise Sunt når babyen er i magen da, viktig å huske det:)

Skrevet

baby har det flott han:) vokst bra hele tiden,men har ikke hatt så mye matlyst

Skrevet

Helt grei meny! :)

Jeg spiste ikke skikkelig middag på ukesvis etter mine fødsler, men alle er forskjellige. Jeg var dessuten en jævel på søtsaker, helt desperat. Jeg mener ikke å knuse ambisjonene dine, men ikke vær for streng mot deg/dere selv den første tiden, å få en baby i hus er en stor omveltning! Lykke til! :)

Skrevet

Så bra ut den.

Savnet lasage :-)

Anonym poster: a4bcb540fa68c8543286934e73f6323d

Skrevet

baby har det flott han:) vokst bra hele tiden,men har ikke hatt så mye matlyst

Mye mulig han har vokst fint, men så veldig sunn er han jo ikke hvis alt du har spist er pizza og annet junk? Et godt kosthold og en god helse starter i mors liv vet du...

Og den kostholdsplanen din var grei nok hvis du lager all maten fra bunnen av, men joica kaker -really?? Trodde ikke det var noen som spiste sånt lenger.

Og en annen ting, du burde kanskje utsette dette prosjektet til barnet er noen uker gammelt. Kan love deg at det er ikke mat du kommer til å tenke mest på i starten.

Skrevet

Jeg synes dette ser ut som en grei start på ett sunnere kosthold. Hi skriver jo at til nå har det gått mest i pizza og take away, så da er jo denne menyen hun skriver mye bedre:)

Er sikkert ikke så lett å gå fra pizza og take away rett til kjempe sunn mat. Så synes dette så bra ut. Mye bedre enn pizza ihvertfall:)

Lykke til:)

Skrevet

vi får se hvordan det går:)

Skrevet

Takk for svar :) Ja det er klart,men må ha mat uansett vettu :) selvom vi har en sønn :)

Ja, man må ha MAT. Blir ikke da man har tid eller overskudd til å være så fokusert på hva slags type mat. Men du får selv se hvordan det blir :)

Anonym poster: ece1006c49d80c530344b36ad062e155

Skrevet

Menyen var helt kurant den, det er bra du tenker fremover og vil gi ungen din en god livsstil mtp kosthold :)

Men når det er sagt, så er det ingen skam i å ty til litt ferdigmat den første tiden etter at babyen har meldt sin ankomst.

Skrevet

Folk er hysteriske i matveien her inne.

Helst skal man spise fisk 7 dager i uken.

Jiiiises..

Anonym poster: 84d25d130a18718c87e10387e22e4290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...