Gå til innhold

Inspirasjon til middager...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi spiser det samme hele tiden, nå vil jeg prøve noe nytt!

Ønsker tips til middager som:

* ikke er altfor dyre

* tar ca en halvtime å lage

* smaker godt

* ikke er for vanskelige å lage

Tips tas imot med takk!

Anonym poster: e32c603f38cd5b8d945ecdb3b5b1d497

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse gode tips på matprat.no :)

Skrevet

Fisk (etter eget ønske) som stekes, bakes eller trekkes med poteter, grønnsaker og saus.

Fullkornspasta og hjemmelaga kjøttsaus (hvitløk, rødløk, hakka tomater, evt litt tomatpure og krydder)

Hjemmelaga hamburgere med salat og potetbåter til.

Stekt kyllingfilet i terninger med ris, saus og grønnsaker.

Anonym poster: 7715f3e91f1565c7d6cdff6a4d0645a6

Skrevet

-Wok (svinekjøtt og wokblanding, gjerne litt fløte med valgfritt krydder)

-Strimlet svinekjøtt med ris og grønnsaker

-Kjøttkaker i brun saus (Kjøp kjøttdeig på tilbud, lag kjøttkaker og frys ned i poser)

-Laks i form (hell grønnsaker i ei ildfast form, ta laksebiter etter hvor mye dere spiser, hell på fløte, krydder og ost og stek i ovnen)

-Lapskaus (ferdigblanding funker fint, ha i pølser eller kjøtt, ferdig på 20 min)

-Spaghetti i form (stek kjøttdeig, kok spaghetti, ha enten posesaus eller ketchup, krydder og smør i spaghettien, hell kjøttdeigen i, ha i ildfast form med ost på toppen og stek til det er gratinert)

- Pølseform og makaroniform

- Kyllingfilet med ris, grønnsaker og saus

- Moussaka

- Kokt/stekt fisk med potet og grønnsaker

Mye godt man kan lage, men er enig i at det er lett at man lager det samme om og om igjen.

Finn inspirasjon på tine, matprat og tinas matblogg eller hva den heter :)

Anonym poster: ad01adce33d8d3aad7a356727e3eb81b

Skrevet

-Stekt sei (eller annen hvit fisk) med poteter, gulrøtter og stekt bacon.

-Omelett, enten med salat ved siden av, eller ha grønnsaker rett i panna.

-Chili con carne. Vi hadde det i dag, med hvitøksbaguetter til (kanskje ikke det sunneste da...)

-Hjemmelaget lapskaus

-Kjøttkaker med brun saus og grønnsaker

-Grøt

Nå vet ikke jeg hva dere liker da, eller ha dere pleier å ha, men dette er noe av det vi skal ha neste uke.

Skrevet

- grillspyd er det beste ungene får omdagen. Kylling/kalkun pøler i kuleform og kjøttkaker trer vi på grillspyd og varmer i ovnen. Har pommes notties eller hva det heter ved siden av. Om en vil kan en ha paprika og andre grønnsaker på grillspydene også. Har ketshup og sennep ved siden av.

- sommerlig rullade. Dekker en langpanne med bakepair og heller pannekakerøre i. Stekes i ovnen på 200grader til den er ferdig.

Har så over det vi vil av fyll. Kan være kjøttdeig med litt tykk saus, mais og andre grønnsaker vi liker. Litt ost og ruller den sammen som en rullekake. Strør litt ost på toppen og setter den inn i ovnen igjen til osten er smeltet.

Tykk hvit saus med skinke, bacon og purre er også godt.

En kan igrunn ha akkurat det en vil i den. Salat ved siden av smaker godt.

- supper med nystekt rundstykker.

- ungene er veldig glade i lapskaus, og de syns den lettvinde lapskausen min er helt grei. Lager beatasuppe på pose, har litt ekstra grønnsaker i, pølsebiter, stekt kjøtt eller kjøttdeig. Potetstappe på pose brukes for å få passelig konsistens.

- pasta de parma form. Lager pasta de parma som anvist på pakken.

Deler opp en brokkoli i buketter og legger i bunn av en ildfast form. Heller over pastaen. Har stekt bacon i biter over før jeg strør ost over. Gatineres i ovnen på 200 grader i ca 20minutter. Har hvitløksbaguetter ved siden av.

- omelett med fyll. Lager omelett med purre i en stor stekepanne.

Lager tykk hvit saus som legger på halve omeletten. Oppkuttet skinke eller pølsebiter legges på. Litt saus igje før den andre halvdelen av omeletten brettes over. La den stå litt på halv varm plate før den serveres med ferskt brød.

Dtte syns vi er godt når vi ikke har lyst på en tung middag eller varm kveldsmat.

- svenske kjøttkaker er en slager her i huset.

- flesk og duppe er godt.

- pai i ulike varianter.

- pølsestroganoff

- stroganoff

- koteletter med kokt potet, kokte grønnsaker og bearnesaus.

- stekt fiskepudding med poteter, raspa gulrot, agurk og sukkerter med hvit saus.

- terteskjell. Hvit saus og grønnsaker. Reker og fiskepudding har vi i ett slag mens vi kan ha skinke og bacon i andre. Litt smak og behag. Fyller skjellene lagvis med dette og har det i ovnen, husker ikke hvor lenge men sikkert til de ser ferdige ut, igrunn slik vi praktiserer det her hjemme.

- pasta med rømmesaus. Steker to pakker bacon i terninger, når baconet er ferdig haes en boks med skinke i biter over og endel purre i biter. Lar det frese litt i panna før en boks rømme haes i, samtidig som en t-skje sukker (sukkeret er for at rømma ikke skal skille seg) skal vi ha litt mer saus har vi litt fløte i også. Selv om få liker rømme her i huset liker alle denne. Selv barn vi har hatt på besøk har rynket på nesa når de har hørt hva det er, men de har spist masse.

Har revet og hvitløksbaguetter til.

Har vi rester igjen har vi laget pizza med dette fyllet. Favorittpizzaen til ungene. I går laget vi pizza med rester fra pølsegryten vi hadde dagen før. Ungene sa den ble veldig god.

- tortilla. Steker kjøttdeig med tacokrydder eller lager sennepsaus (løk og hvitløk brunes før steking av kjøttdeigen. litt forskjellig krydder alt etr hva vi har lyst på der og da og har, haes i. Ketshup har vi en god dæsj av og en god dæsj med bergbys søt sennep. Smakes til slik vi liker. Høres ikke så godt ut, men veldig godt. Vi blir lei vanlig tacoblanding. ) koker ris. Legger kjøttdeig, ris, grønnsaker i forskjellige slag midt på tortillaen og ost på toppen. Bretter så tortillaen sammen til en firkant og legger på stekebrett. Strør litt ost på toppen og gratineres i ovnen.

- pannekaker med fyll. Genialt om en har rester fra taco eller gryteretter. Blir nesten som tortilla, men smaker anderledes og greit for de som ikke er så glad i bare pannekaker.

- sosekjøtt.

- kyllingfrikase

- potetstappeform. Vi pleier å gjøre det enkelt med posepotetstappe. Lager den med 1dl mindre vann. Når den er ferdig blandes ett i, og den legges i en ildfast form.

Har ett lag med ketshup over. Skinke i biter og purre, litt krydder og ost på toppen.

Ett lag med ketshu, pølsebiter og litt løk før ost strøs over.

Svinekjøtt eller storfekjøtt stekes med litt løk og paprika. Ha litt vann i panna og la det koke så vannet nesten er borte. Hell over litt fløte og la det tykkne litt før det helles over potetstappen. Strø litt over og gratiner i ovnen i ca 20min.

Har du rester fra taco kan du lage litt mer saus til kjøttdeigen og bruke det. Kan igrunn ha akkruat hva en vil.men litt viktig med egget i potetstappen, for da blir det litt anderledes konsistens, for at den blir for flytende.

- kyllingvinger/lår/kyllingklubber med potetbåter, salat og kyllingsaus.

- marinert kylling i litt store strimler, gjerne med forskjellig marinade stekes. Potetbåter eller potetkuler. Lager litt tykk kyllingsaus. Kutter opp grønnsaker i tynne staver. Dette er vist kosemat sier ungene, mat som vi må lage masse mer enn vi trenger av for maten skal stå på bordet og de skal gå og snoke hele kvelden. Like godt når det begynner å bli kaldt. Sausen lager jeg tykkere enn vanlig, for da går den fint ann å duppe. (Bruker brateng kyllingsaus, men lager den ofte med en vri. Freser hvitløk, purre og paprika i smøret. Har paprikapulver og litt chili i etterhvert)

- min mann liker kjøttdeig og spagetti med tomatsaus og ostesaus. Vi andre her i huset syns det er en rar kombinasjon, men han mener det er super godt.

Anonym poster: bb472c2d59383ee0d6eca9f4911b141c

Skrevet

Jeg eeeelsker å lage mat, men lever i en haktisk hverdag og har ikke alltid all den tiden jeg skulle ønske til å lage mat. Jeg begynte derfor for en liten tid siden å lage en matblogg for å kunne dele mine opppskrifter til andre oms vil lage hjemmelaget mat, men ikke har all verdens tid til å bruke på kjøkkenet... Der er det mange ganske enkle og lettlagde middager som du kanskje vil like. For eksempel:

Gryterett med kjøttdeig: http://husmorkjerringa.com/deilig-hverdagsgryte-i-pitabrod/

Kyllingsuppe: http://husmorkjerringa.com/kyllingsuppe-med-karri/ (man må legge kyllingen til marinering dagen før, men selve suppa tar kort tid å lage)

Meksikansk gryterett: http://husmorkjerringa.com/meksikansk-gryterett/

Pasta med skinke og ostesaus: http://husmorkjerringa.com/pasta-penne-med-ostesaus-og-skinke/

Spaghetti med laks: http://husmorkjerringa.com/spaghetti-med-laks-og-kremet-saus/

Håper noe av dette kan falle i smak (og det finnes mange andre middagsretter på bloggen min som også er enkle og lite tidkrevende å lage :)

Skrevet

Jeg har skrevet meny for 6 uker, vil du jeg skal legge det ut? Jeg må skrive det inn på pc`n først, så gjør det bare om du er intressert ;)

Skrevet

Jeg har funnet ut at å lage mat fra bunnen av tar gjerne kortere tid enn toro poser og smaker mye bedre, noe har kanskje litt ekstra forberedelser som oppkutting av div, men det er ikke så alt for mye.

Hvis du søker på nettet etter matblogger finner du mye fint :) både med budsjett vennlig og mye spennende og nytt :)

Anonym poster: d1dc19031d5da8bf7b3df0ef0c8d53aa

Skrevet

Jeg har skrevet meny for 6 uker, vil du jeg skal legge det ut? Jeg må skrive det inn på pc`n først, så gjør det bare om du er intressert ;)

Ja, takk :D ikke hi

Anonym poster: 7715f3e91f1565c7d6cdff6a4d0645a6

Skrevet

Jeg gidder ikke å skrive ukedagene da, og jeg har ikke meny for lørdager ;)

Here we go:

Seifilet m\potet, rømme, råkostsalat.

Gryte m\salat.

Kjøttkaker i brun saus m\poteter, grønnsaker, makaroni.

Lapskaus av rester.

Taco.

Kotletter m\poteter, råkostsalat.

Fiskepinner m\poteter, raspet gulrot.

Spaghetti m\kjøttsaus, gulrot, rødløk.

Svinekjøtt i pita m\kesamdip,kinakål.

Spekeskinke m\poteter, hvit saus.

Hjemmelaget pizza.

Kjøttdeig m\sursøt saus, pasta, grønnsaker.

Fiskeboller m\poteter, raspet gulrot, hvit saus.

Kyllingfilet m\ blomkål, brokkoli, ris.

Innbakte pølser.

Pannekaker og tomatsuppe.

Lasagne m\salat.

Kyllinggryte m\salat.

Svinekjøtt m\sursøt saus, ris, salat.

Middagspølse m\potet, kål-og gulrotstuing.

Tacopai m\salat.

Småpizza.

Helstekt svinefilet m\poteter, grønnsaker, peppersaus.

Hamburger m\pommes frites, salat.

Grateng m\kjøttdeig,pasta,tomatpure,løk,ost,salat.

Falukorv m\potet, makaroni.

Kylling tandori m\salat.

Grønnsakssuppe m\ferske rundstykker.

Egg,bacon,stekte poteter, tomatbønner, salat, brød.

Kjøttpudding m\poteter brunsaus, makaroni, grønnsaker.

Spicy kjøttboler m\ tzatsiki, ris.

Fajitas.

Flesk m\poteter, kålrabistappe,makaroni.

Ser ut som det er lite fisk, men vi er ikke så veldig varierte når det kommer til fisk, så det samme går igjen omtrent hver tredje uke ;)

Ikke den sunneste menyen, men her har du hvert fall tips til varierte middager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...