Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #1 Skrevet 20. januar 2013 Jenta mi skal inn å opperere vekk polyppene og evt sette inn dren. Eg merker eg Kvir meg til operasjons dagen. Kvir meg mest til Ho skal legges i narkose. Hun er 2,5 år.tar det narkosen gjennom veneflon eller maske? Får Ho beroligene i forkant? Og tok det lang til til din var på beina i gjenn? Anonym poster: 10558031277bf88be2f518be7bf71028
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #2 Skrevet 20. januar 2013 Min ble operert da hun var 3 år. Ble narkose via veneflon- ingen beroligende på forhånd. Synest det var det verste med hele opplegget... Jeg hadde henne på fanget, og på et blunk, gikk hun fra å være våken til å ramle sammen som en sekk på fanget..men det er helt vanlig altså... Så ble jeg sendt på dør og ringt opp da operasjonen var over og jenta lå på oppvåkning..etter en natt på sykehuset (jeg lå på samme rom ), så ble hun utskrevet når hun kunne tisse selv, var på hengende håret at vi ikke måtte bli en natt til... Den første uken var hun skral, det gikk i saftis, og saft og jeg laget suppe (uten melk) som hun fikk i seg etter noen dager. Tror det gikk rundt 14 dager før hun var helt på topp igjen.., men det er individuelt altså. Har tantunger som har kommet seg mye fortere enn min.. Anonym poster: 81ad062e790ea19e399cab12fa6d937a
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #3 Skrevet 20. januar 2013 Har hatt samme opplevelse som hun over bortsett fra at vi ble utskrevet samme dag. Var litt skral den dagen med kvalme og slapphet men syns det gikk overraskende fort med formen i etterkant. Syns det var helt grusomt da han fikk narkose og jeg ble sendt rett på dør. Det var tøft for mammahjertet. Anonym poster: 23f52d0bd1a060e64c753a4fd946a02f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #4 Skrevet 20. januar 2013 Det er narkosen eg Kvir meg til. Men jeg forstod at me sku hjem samme dag. Jenta mi skal fjerne dei fordi Ho har så masse luftveisinnfeksjoner og sover så veldig dårlig. Merket dere forskjell etter operasjonen? HI Anonym poster: 10558031277bf88be2f518be7bf71028
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #5 Skrevet 20. januar 2013 Vår gjorde det samme i november. Snakket med anestesilegen og kirurgen først og de lovet å gi maske, siden datteren vår er redd for sprøyte. Det var de som foreslo dette, og det jeg var forberedt på. Med maske tok det noen min. før hun sovnet. Vel inne på operasjonsstuen satt hun på fanget mitt, plutselig var det 3 stk som holdt henne fast og de stakk henne i armen. På et blunk falt hun sammen og samtidig dro de henne ut av armene mine for å legge henne i sengen, mens en annen la armen på ryggen min og styrte meg ut, med beskjed om at de ringte da det var over. Ingenting mer. Det var helt jævlig, og jeg ble veldig engstelig. Det var ufint gjort rett og slett, det ble ikke nevnt overhode på forhånd.... Det var ekkelt å se hvor fort det gikk! 2 timer ventetid var grusomt! Anonym poster: 856e5950327f603a32c395d451f506d5
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #6 Skrevet 20. januar 2013 2 timer venting? Legen min sa at det tok ca. 30 min +-. Huff no blei eg litt engstelig. Anonym poster: 10558031277bf88be2f518be7bf71028
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Dytter litt Anonym poster: 10558031277bf88be2f518be7bf71028
Jojo x3 Skrevet 21. januar 2013 #8 Skrevet 21. januar 2013 Vi reiste også hjem samme dag. Syns narkosen var det verste, men det gikk bra. For en forskjell etter operasjonen! Slutt på luftveisinfeksjoner og snorking! Er den friskeste i hele familien etter dette!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #9 Skrevet 21. januar 2013 Gutten min var nesten tre år. Fikk narkose med maske og satt venflon når han allerede sov. Jeg gikk ut, en tur på di, leste en artikkel i et blad og sen hentet de meg! Tok maks 15 min. Han kastet opp en gang før vi drog fra klinikken og sovnet på sofaen da vi kom hjem. Våknet etter en time og var helt som vanlig. Helt rart! Men deilig. Ble en helt ny gutt etter, har nesten ikke vært syk og begynne å snakke han hørte veldig dårlig. Anonym poster: d33a9fcd282ceff762b02c45adc7c6ae
sves Skrevet 21. januar 2013 #11 Skrevet 21. januar 2013 Haha, Sorry! Datteren min kom bort i g-tasten
klg,2 boys now:) Skrevet 21. januar 2013 #12 Skrevet 21. januar 2013 Jeg har hatt helt motsat opplevelse med narkosen.var forberedt på at han sovnet fort.jeg la han selv på operasjonsbordet men de sykepleierne som ble med meg ut dullet så fælt med meg.sa masse sånn huff ja vet d er fælt og se huff ja å forstår det ekkelt og gå...++ fikk nesten dårlig samvittighet for at jeg syntes det var greit.visste jo at de gjorde det de kunne for han. Men jeg fikk også beskjed om at operasjonen tok 15 min tenkte da at vi skulle møtte han på overvåkningen etter 15 min men det tok 2 timer da var jeg stressa.men var visst noe med forberedelsene i forkant og etter operasjonen som tok tid..
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #13 Skrevet 21. januar 2013 Min sønn var 22 mnd når han fjernet mandler og falsk mandler. Han fikk stikkpille med paracet før vi skulle ned på operasjonsstuen og de forklarte at han skulle få veneflon med tre typer medisin hvor den siste var innsovning. Dette gikk ikke, de klarte ikke sette veneflon på ham og bestemte seg for å gi narkose med maske istedenfor. Da fikke jeg ikke holde ham, han satt på en benk, jeg på en stol vedsiden av og to av de som var der holdt ham nede mens en tredje trykket masken på og holdt kubb fast. Jeg prøvde å berolige så godt som mulig uten hell... Han ble vettskremt! Når narkosen virket bare datt han om, det gikk egentlig veldig fort men føltes ikke slik da. Jeg ble ført ut og hørte hikstene hans selv om han var i narkose og syns ikke det var noe godt akkurat. Kirurgen sa til oss at max en time og de ringte etter oss 55 min seinere.Da var han allerede våken og like redd som da han ble lagt i narkose. Ingen god opplevelse for noen av oss!!! Men, operasjonen var absolutt verdt det! Han har ikke hatt halsbetennelse på over ett år, sover 1000 ganger bedre og har ikke hatt en eneste feberkrampe i etter tid!! *Bank i bordet* Anonym poster: 56f343ce871add4dd9a78885ec9062ab
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #14 Skrevet 21. januar 2013 Huff. Jenta mi har hatt 14 ørebetennelser på et år og er konstant forkjølet så håper hun slepper dette etterpå. Og at språket hennes kommer mer. Men merker eg Kvir meg mer og mer til at hu skal i narkose :S HI Anonym poster: 10558031277bf88be2f518be7bf71028
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #15 Skrevet 21. januar 2013 Blør de noe når der kommer hjem? Anonym poster: bb09124971f8df594735ab96a85c522b
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #16 Skrevet 21. januar 2013 Det var jeg som skrev at det var en dårlig opplevelse over her... Men husk en ting, du må bevare roen og vise jenta di at hun er trygg, det er absolutt lov å kvie seg og syns at dette er ekkelt og vondt men vis trygghet og bare det til henne...Hun er uansett i de beste hender og mest sannsynlig vil alt bli bedre når operasjonen og rekonvalisenten er overstått! Det føles dramatisk og ekkelt men det går bra! Anonym poster: 56f343ce871add4dd9a78885ec9062ab
Tro smo konosoro Skrevet 21. januar 2013 #17 Skrevet 21. januar 2013 Det går heeelt fint. Det er ikke noe gøy å være med på å legge små barn i narkose når man ikke er vant til det, men det er mye bedre at du er der og tar på deg den rolige maska enn at du ikke er med, eller enda værre; er stressa og oppkava selv. Slapp av. Dette gjør de ofte, og det er mye bedre for ungen at de er raske og effektive, selv om det kan oppleves brutalt for deg som mor. Jenta mi ble operert da hun var 3,5 år, og hun sov heldigvis lenge etter narkosen slik at hun ikke var så omtåket og redd da hun våknet. Hun fikk spise en is på oppvåkningen, og en til på rommet sitt etterpå, og var i kjempefin form. Hun maste på om vi ikke skulle dra hjem snart.
Tro smo konosoro Skrevet 21. januar 2013 #18 Skrevet 21. januar 2013 Blør de noe når der kommer hjem? Anonym poster: bb09124971f8df594735ab96a85c522b Nei, ikke som du ser i hvert fall. Det er mye større risiko for blødning ved fjerning av mandler, for da opererer man nært store blodkar.
Gjest vinterbrud Skrevet 21. januar 2013 #19 Skrevet 21. januar 2013 Min jente fjernet polypper i halsen i fjor,hun gjorde det samtidig med en operasjon i ene øret. Hun fikk narkose på operasjonsbenken,og sovnet fort.De skrøt mye av henne,av hvor flink hun er .Min jente var 9 år da hun ble operert. Hos oss var det dagkirurgi,så vi var hjemme noen timer etter operasjonen. Men siden hun faktisk lå over 3 timer på operasjonsbenken,så skulle jeg ønsket at vi kunne overnattet en natt. Masse smerter etter operasjonen,,det gikk i is og most banan dagen etter. Hun har også fjernet polypper i nesen da hun var yngre,det hjalp mot snorkingen hennes. Jeg tror operasjonen har hjulpet på nattesøvnen hennes,og hørselen. Ja,narkosen er ikke noe gøy,det er ikke noe særlig å sitte å vente på at operasjonen blir ferdig. Jeg ser frem til at andre øret hennes også blir operert,så vi blir ferdig.
Suretær Skrevet 21. januar 2013 #20 Skrevet 21. januar 2013 Min sønn fikk samme operasjon da han var like gammel som din jente. Litt ekkelt med narkosen, men du kommer fort over det;) Og de får det såååå mye bedre etterpå! Ingen tette neser og snorkende avbrutt søvn. Halvannet år siden operasjonen nå, og han har ikke vært syk siden. (Fikk også dren) Skjønner du gruer deg, men jenta di opplever nok ikke narkosen så ubehagelig som deg;) Lykke til:))
løcky Skrevet 21. januar 2013 #21 Skrevet 21. januar 2013 jeg syns det gikk veldig greit, vi har hatt han i narkose to ganger. første gangen fjernet vi polypper og satte inn dren, andre gangen satte vi bare inn nytt dren. Første gangen fikk han beroligende først, da ble han rimelig fjern og avslappet. Far ble med inn til han sovnet også ventet vi ca en halvtime kanskje litt lenger. Da ble vi ringt opp og ble sittende på postopp til han våknet. Da han våknet var han litt omtåket men i fin form og det tok ikke lang tid før saft og kjeks gikk ned på høykant. Fikk dra hjem samme dag og hadde null trøbbel etterpå.Fikk en gutt som sov bedre om natta uten pustetopp og snorking, absolutt verdt det:-) lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #22 Skrevet 21. januar 2013 Husk at det er en stor forskjell på å fjerne polypper (falske mandler) og å fjerne mandler (halsmandler)! Ved mandelfjerning blir ofte små barn (1-åringer) holdt over natten til observasjon pga blødningsfaren. Falske mandler tar oftest kort tid og er forbundet med mindre risiko. Narkosen er nok det som virker værst for foreldrene. Viktig å beholde roen og ha tro på at personalet vet hva som er best. Anonym poster: a1188fc044586311f372768a3cf6d51d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå