Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er ikke for å kritisere for selv syntes jeg det er mye mer "spennende" med ikke topp-ti navn, men jeg tenkte jeg måtte dele denne informasjonen med dere..

Om man ser på navnestatistikken så ligger jo Nora på første plass i 2011 i Oslo ( som fylke)

MEN, om man begynner å regne på det er ikke dette sååå krise som mange skal ha det til.. For det er altså 14 av 1000 som ble kalt Nora i 2011.

Om du tenker en barneskole i Oslo som har i snitt 25 elever i hver klasse, og 4 klasser på hvert trinn; da er det 100 elever som begynner på skolen i det kullet.

Det betyr at 1,4 av disse elevene heter Nora som er det mest populære jentenavnet i Oslo.

DET er ikke krise.... Velg det navnet dere liker best og ikke se dere blinde på ssb.no!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144011040-til-alle-anti-topp-ti/
Del på andre sider

Fortsetter under...

100 % enig med deg her :), Jeg har valgt 1 plassen og 3 plassen til sønnen min fra i fjor og er veldig fornøyd og fått mange gode tilbake meldinger :) Synes det er viktigere at folk velger det de liker og ønsker,uten og få tilbake det er kjedelig,Oppbrukt og alle heter det.

Ja, men så må du tenke på at det kan være visse byer der navnet er mer populært enn andre steder,spesilt i de store byene tipper jeg. Jobbet i en barnehage der det var 3 Lukaser på en småbarnsavdeling, litt kjipt for barnet å bli kalt Martin 1 og 2 osv..

For så vidt riktig, men synes ikke det dreier seg om bare det. Problemet med topp ti navn er ikke bare at det kan være flere på samme skole/samme klasse som herer det, men at man har venner, kollegaer og andre bekjente med unger ved det navnet. Disse behøver ikke være bosatt i samme by en gang, men når person nr fem gledesstrålende forteller at de har fått en Mathias eller en Tobias - da blir man litt oppgitt... Og det er jo sånn også, at man helst ikke velger er navn bekjente har brukt. interessant også, at mange tror de er originale i navnevalgene sine, som venninnen min som sa de hadde valgt et sjeldent navn - Leah.... Ja, hva skal man si? Navnet er faktisk nr en på listen i byen hvor de bor.

Annonse

Hehe, forstår hva du mener Vannmann;) Personlig synes jeg et navn taper seg litt når det blir for mange som heter det. Særegenheten, og det unike med navnet forsvinner litt da synes jeg.

Enig med deg. Vet om mange Noah og Emil'er som ble født i fjor, og når den sjette du prater med som har fått barn sier det navnet du har hørt fem andre si .. Daaa er liksom særegenheten borte synes jeg. Her er det maaaange med samme navn, så er mange navn jeg aldri ville brukt :) Men godt alle har forskjellig smak og mening :) Men, 50% av alle som fødes hvert år, får jo ett av navnene på topp ti listen... Det synes jeg er ganske 'drøyt'.

Endret av Makuahines

FebruarPrins: Det er vel vanskeligere for lærere og og barnehagepersonalet å glemme hva den femte Lukasen heter til etternavn, når man må kalle dem Lukas M. Lukas K. for å skille dem. Spesielle navn er jo lettere å huske synes jeg:) For de skiller seg ut..

Jeg var vikar i en klasse en gang hvor det var 3 gange 3 barn med samme navn. 3 Ingrid, 3 Erik og 3 Sigurd (tror jeg det var. En del år siden nå). Det er nå litt upraktisk. Da jeg vokste opp var det to Thomas, to Jacob og to Eline i klassen. Ingen av dem var noe glad for altid å måtte omtales med initialer osv.

Den situasjonen vil jeg gjerne unngå for mine barn om jeg kan - men ingen kan spå om hva alle de andre navngir sine barn... ;)

Min egen søn heter Aksel. Det navnet er tydelig på vei oppover listen. Foreløpig er han alene om navnet sitt i barnehagen og blant våre venner og naboer - men om vi så hadde kalt han Gerhardt eller Gorm eller noe annet langt fra topp-10, så var det jo ingen garanti for at de ikke likevell ble fler i klassen med samme navn en dag.

Endret av Giss

Annonse

Jo men to av noen kan jo skje uansett.

I klassen min var det riktignok tre jenter med samme navn og tre gutter med samme navn. totalt var det 5 jenter på trinnet med det navnet og da snakker vi om 150 personer totalt

av de pgså var det mange det var 2 av.

Jeg er enig i at å kalle barnet sitt et topp 3 navn når navnet har vært topp5 i 5 år så er man jo veldig klar over at det nødvendigvis blir mange med samme navn og at det er et toppnavn.

Vår sønn har et navn jeg har likt siden jeg gikk på barneskolen, det viste seg at det året kom navnet høyt på listene i Oslo, men var en døgnflue i toppen. Jeg ble veldig overasket over at det toppet listene, men han har tilgode å ha noen med samme navn i bhg eller klasse.

Det er jo nettopp at noen finner frem noen lite brukte navn som plutselig flere og flere får øynene opp for som skaper nye topp 10 navn. Er nok derfor mange tror de er originale.

Jeg syns det er bedre med et pent topp 10 navn enn et supersært ikke så veldig pent, men altså lite brukt navn.

Ellers så likte jeg to av de tre toppnavnene fra klassen din Giss veldig godt ;) (har to av dem i huset her :))

Da jeg vokste opp var det 2 Fredrik, 2 Thomas, 2 Kjetil, 2 Stian, 2 Anne, 2 Inger og 2 Elin i klassen min. Helt siden da har jeg vært bestemt på at jeg aldri skal velge navn fra topp 10-listen!

Jeg er ikke fan av superspesielle navn jeg heller, men det finnes jo så mange fine navn å velge mellom at med litt innsats bør det være mulig å finne et som ikke "alle" andre har.

Topp 10-navnene er jo der for en grunn, det er nydelige navn, mange av dem kunne jeg gjerne ha brukt på mine kommende barn. Men av hensyn til barna vil jeg prøve å finne noe annet, fryktelig upraktisk når det blir så mange med samme navn!

Stine har vært et navn det alltid har vært mange av i min klasse gjennom barne og ungdomsskolen. Heldigvis har jeg alltid vært den eneste med mitt navn:) men jeg syntes likevel man skal velge det navnet man syntes er finest, uavhengig av popularitet

Jeg gikk i 9 år i en klasse med 16 elever. 2 av jentene het Kristin, og 3 av guttene Kristian. På samme tidspunkt gikk jeg på turn, hvor der var 11 jenter, hvorav 4 het Kristin. Jeg omgikk altså daglig 6 ulike Kristin, og 3 ulike Kristian. Snakk om forvirring ;-)

Dette var et større "problem" før da man ikke hadde så stor navnhorisont som det vi har i dag. Her vi bor er det mange som tydeligvis har tenkt som mange her, ikke topp 10 navn, noe som har resultert i 3 Amunder, 4 Sindre og en hel haug med Alexsnder ( ligger dog sikkert ganske høyt på lista). Så å velge bort topp 10 trenger ikke bety at du får ha navnet ditt i fred.

Om jeg får jente får hun et navn som er på topp ti listen, men hun får navnet etter sin oldemor så for meg har navnet langt større betydning enn at det er et poppis navn.

Får jeg gutt derimot så er det derimot et ganske uvanlig navn, som da blir etter hans oldefar.

Hvis man velger et av de vanligste navnene er risikoen stor for at barnet må tiltales med etternavn allerede i barnehagen, og hvor gøy er det for en fireåring.

En periode var det tre Sara i samme avd i barnehagen her. En av dem ble omtalt som Sara+mellomnavn, en som lille-Sara (yngste) og siste som Sara+etternavn.

Har det samme på skolen til datteren min nå. To med samme fornavn, og en av dem har et kort etternavn, barna kaller henne for fornavn+etternavn.

Selv valgte jeg Lucas til sønnen min pga jeg syntes det var et pent navn og hadde aldri møtt noen som heter Lucas. Etter å ha bestemt meg for navn fikk jeg vite at søskenbarne til samboeren hadde en sønn som heter Lukas. Men da følte jeg det var forsent å snu og samboeren min har ikke kontakt med den siden, så da gikk det greit. Etter gutten kom til verden oppdaget jeg at navne var på topp ti listen.

Når sønnen min begynte i barnehagen var det en Lucas til der med c, ikke nok med det hadde min sønn bare en bokstav mere i sitt etternavn som skilte guttene fra hverandre. Å det må jeg si er god gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...