Gå til innhold

Hvordan gå fram for å få planlagt KS?

Anbefalte innlegg

Både min bestemor, mor, tante og søster har hatt veldig vanskelige fødsler, så jeg er veldig nervøs når det kommer til min egen.

Jeg liker ikke tanken på det å ikke ha kontroll på hvordan det hele skal gå for seg og tenker veldig mye på dette.

Derfor har tanken om KS dukket opp. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram? Jeg har jo ikke en kjempegod grunn for å få det ønsket oppfyllt, og jeg føler meg egentlig veldig feig som tenker på det. Men er jo ikke bra å være stressa pga fødsel hele tiden.

Er det noen som vet hvordan jeg burde gå fram? Å om det er noe sansynlighet for at jeg vil bli tatt på alvor?

:) Er i 14 uke, så er kanskje litt tidlig å tenke så mye på fødsel som jeg gjør, men sånn er det bare :/

Fortsetter under...

Ta det opp med jordmoren din når du er til kontroll, fortell hvordan fødslene til dine slektninger har vært, at du e oppriktig redd for å få en "skrekkfødsel" selv og si at du derfor ønsker å høre om det er mulighet for ks, ev. om det er mulig å få en kontroll av bekkenet, slik at de kan måle hvor store babyer du kan klare å få ut på den naturlige måten, slik at dere kan være forberedt når fødsel nærmer seg. For om du da ligger høyt på symfysekurven og ultralyd på slutten viser stor baby så vil de da vite om det er mulig med vanlig fødsel eller ikke. :-)

For babyen er det selvfølgelig best med vanlig fødsel om mulig, jeg hadde planlagt ks pga seteleie og jenta ble målt til å bli stor, derfor fikk jeg velge hvordan vi ville at hun skulle komme til verden.

Jeg valgte ks siden hun var så stor (4kg) og ikke ønsket å risikere hverken babyen eller mitt eget underliv...

Når de blir tatt med ks blir ikke fostervann klemt ut av babyens naturlige kroppsåpninger slik som ved en vanlig fødsel og derfor ble hun veldig plaget med øreverk det første året, og var på nippet til å matte ha dren. Ellers var alt som vanlig med henne. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...