Gå til innhold

Når bestiller dere 1.kontroll? Lege eller jordmor?

Anbefalte innlegg

Det er noen år siden sist for meg, mener legen min sa jeg ikke trengte å komme før uke 10.

Jeg gikk stort sett til jordmor etter det.

Nå: har ikke bestilt enda, men jeg hadde influensa nå uke 4-5... Og etter å ha lest i Aftenposten denne uken, at det kan være skadelig/dødelig for fosteret har jeg lyst til å ta UL nå egentlig 6.0.

Hvem med dere?

Fortsetter under...

Jeg skal i uke 8. Jeg bestilte først i uke 11, men så trengte jeg sykemelding og da avtalte vi at jeg skulle komme å ta alle prøvene i uke 8. Jeg har bestilt privat ultralyd få dager etter denne timen. Jeg kommer til å bruke jordmor mest, da legen alltid har så dårlig tid.

Forrige gang hadde jeg første time i uke 9.

Endret av Gjør plass til en til!

Jeg har vært plaget siden rundt jul med hjertebank og lignende, og har vært mye hos lege siden det, men det har vært for meg mest. Antar at timen på mandag blir litt for å se hvordan lille har det også, siden jeg har vært så enormt dårlig og utsatt for stressi det siste :) Er da 8+5. Annet enn det var jeg på UL hos gynekolog 6+6, og skal på første time til jordmor på helsestasjon når jeg er 14+5. Vurderer også litt en ekstra UL time rundt uke 11-14, men får se :)

Første kontroll hadde jeg allerede da jeg var i uke 4+2. Det var hos fastlegen min. Syns det er greit å ha den første timen der mtp urin- og blodprøve ble tatt der, og celleprøve hvis du ikke har fått sjekket det de siste 3 årene (for å sjekke om man har underlivskreft ). Ellers ble helsekortet fylt ut, og jeg kunne stille spørsmål som jeg lurte på. Resten av perioden, kommer jeg til å gå til JM. For dem bruker mye mer tid til en og "stresser" mindre enn legene.

Forresten siden du er i uke 6 nå, så bør du ta kontakt med enten fastlegen eller jordmor. For bor du på et sted hvor det er mange gravide på gang, så kan det hende det blir en del ventetid...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...