Gå til innhold

Hvor mye av "jobben" skal far ta?

Anbefalte innlegg

Jeg er hjemme med min førstefødte på 8.måneden, og far har vært i fast jobb siden fødselen omtrent. Han jobber lange dager, går på jobb 07 og kommer ikke hjem før rundt 17-18 (varierer litt). Slik det har vært til nå har jeg tatt meg av det aller meste av bleieskift, mating, kveldsrutiner ig legging alene, da jeg har tenkt at han fortjener å få slappet av litt. Også i helgene tar jeg meg av det aller meste av sånt, syns det blir feil å be ham da han er sliten etter en lang uke. Men nå begynner jeg å bli veldig sliten, føler det blir lite tid hvor jeg kan slappe av... Hvor mye av ansvaret er det egentlig vanlig at far tar? Nattevåk er SELVSAGT min jobb, men bleieskift og mating osv..? Hadde vært deilig å "slippe unna" litt av og til :P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144010743-hvor-mye-av-jobben-skal-far-ta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hos oss tenker vi slik:

arbeidsdagen for oss begge varer fra vi må opp når eldstemann våkne.. ca 7 til begge er i seng ca 19/19.30

I løpet av denne perioden må følgende skje:

- mannen jobbe sine 8 timer

- eldste hentes og leveres i bhg

- minste passes, koses med, underholdes osv

- husarbeid gjøres

- middag lages, spises og ryddes opp

- barna stelles og legges

så selv om mannen er på jobb, og kommer hjem ved 5-tiden, så er ikke hans arbeidsdag over.. han tar da del i det som gjenstår (som regel middag og legging av barn)..

når han tar over permisjonen er det fortsatt samme opplegg.. :)

Høres trist ut at han selv ikke vil ta initiativ til å være sammen med og bli kjent med veslesnuppa si på kvelder og i helger? Er det det at han føler seg hjelpeløs med babyen og kanskje blir "rettet på" av deg om han gjør noe på sin måte og ikke din? Virker jo som om han ikke er interessert i barnet, eller tar jeg feil? Lurt å la ham få være alene med babyen, ikke rette på ham om bleia kommer på feil vei osv. Dra ut i et par timer og la dem kose seg, slik at han opplever mestring :)

Her kom pappaen hjem til hus i kaos, grinete baby og utslitt mor de første 6-7 mnd. Det var han som måtte ta seg av middagslaging og hadde ansvar for babyen på kveldstid og hvertfall 50 % i helgene mens jeg fikk sovet ut, men nå hadde vi en særdeles krevende baby som fikk enhver jobb til å virke som et slaraffenliv. Her MÅTTE pappaen stille opp for at ekteskap og mors mentale helse skulle bevares. Heldigvis har gutten snudd totalt på flisa og vært særdeles enkel å ha med å gjøre siden han var 7-8 mnd gammel, nå er han snart to år <3

Endret av Madolyn&Muffin

Her skifter pappaen bleier, leker med barna og gjør husarbeid. Vi deler likt etter han kommer hjem i hall 5 tiden. Han må stå opp hall 7 og da våkner ofte eldste, han tar derfor med seg henne ned og jeg kan sove til han drar hall 8. Når hun skal i bhg leverer han henne og jeg kan sove til gutten våkner. Han står også opp med begge så og si hver helg. Den dagen ungene sover hele natta og jeg får mer sammenhengende søvn skal vi nok dele på å sove lenge i helgene.. Om jeg var deg hadde jeg forventet at pappaen stiller opp og hjelper til!

Endret av imorgon..

Papsen her bidrar mest i helgene, men tar sin turn på ettermiddagene når det trengs. Må ofte mase litt, det meste faller automatisk påmeg av en eller annen grunn, men han tar nå sin del når det trengs. Han er mye tryggere på å gjøre babyrelaterte ting nå som snuppa snart er 9 mnd, enn han var i starten. Så her virker det som at deltagelsen har komt i større grad med tryggheten og det at snuppa er blitt litt mindre "hjelpeløs" :)

Har heldigvis en mann som både vil og gjør mye i huset av seg selv.

Tror det er kjempebra at det snart er mannen sin tur for både deg, mannen og barnet. Pappapermisjon gjør at mannen fortstår noe av hvor mye jobb det er.

Kommer du til å forvente at han gjør alt hjemme når du jobber fullt og han bare er hjemme?

Skjønner ikke hvorfor du skal gjøre alt hverken på ettermiddagen eller i helgene? Nattevakten er det greit nok at den som er hjemme gjør.

Jeg hadde blitt skrudd i huet hvis ikke pappaen tok sin del av hjemmejobben i småbarnstiden.

Annonse

Han er egentlig veldig flink ellers, rydder og sånt, men alt som har med den lille å gjøre faller automatisk på meg. Men det er nok litt sånn som nevnt over her, at jeg har mange regler for hvordan ting "må" gjøres, men det er jo bare for at den lille skal ha skikkelige rutiner..

Takk for svar, vet liksom ikke hva jeg har "lov" å be om hjelp til

Han er egentlig veldig flink ellers, rydder og sånt, men alt som har med den lille å gjøre faller automatisk på meg. Men det er nok litt sånn som nevnt over her, at jeg har mange regler for hvordan ting "må" gjøres, men det er jo bare for at den lille skal ha skikkelige rutiner.. Takk for svar, vet liksom ikke hva jeg har "lov" å be om hjelp til

"Lov" å be om hjelp til? Er da like mye hans baby som din, du har permisjon fra en 40 timers arbeidsuke og ikke fra hele livet ditt ;) Når du er i jobb og han er i permisjon, er det da også slik at du aller nådigst skal "hjelpe til" med babyen en liten time hver dag? ;) Tror du må senke skuldrene og slippe far til jeg altså. Hans måter er ikke dårligere enn dine, bare annerledes :)

Pappaen gjorde mange ting på langt mer hensiktsmessige måter enn meg, fordi jeg levde litt i min egen kokong og ble litt "blind" og overbeskyttende. Ha tillit og tålmodighet så blir han en hengiven superpappa skal du se. Barn har godt av rutiner men om kosekluten glemmes i vogna eller lunsjen gis en halvtime for sent så gjør det absolutt ingenting så lenge babyen trives.

Endret av Madolyn&Muffin

Hvis du er sliten og trenger hjelp nattestid så må du si til han :)

Mannen din er jo lenge på jobb, så ikke mange timene han får sett babyen iløpete av dagen, dermed burde han leke/mate/skifte bleier på ettermiddagen og hjelpe til med legging. Han skal vel ha permisjon snart også? :)

Her jobber mannen min mye og med 3 barn der eldste akkurat har blitt 4 har han ingen valg når han kommer hjem fra en lang dag på jobb :P Jeg har middagen klar og huset er ryddet, men han hjelper til å rydde opp etter middag, leke og kose seg med barna og ikke minst legger vi de eldste annenhver dag. Den som ikke legger barna, har babyen.

Vet ikke når dere legger dere for kvelden, men jeg legger meg relativt tidlig siden jeg er et A-menneske og siden mannen min er stikk motsatt når det gjelder døgnrytme er han jo våken til langt over midnatt og kan ta f.eks en av matingene (baby får flaske) og om de andre barna våkner. Siden jeg er A-menneske har jeg mer behov for å sove på kveld/natt, og står dermed opp så og si hver dag med barna som våkner tidlig.

Håper du får litt mer hjelp hos mannen din, tror det viktigste er å prate sammen :) Håper du snart ikke er så sliten mer!

Her fungerer det slik:

- mannen har ansvaret for 2-åringen på natten og morgenen. Jeg har minstemann.

- mannen leverer i bhg og jeg henter dersom temperaturen tillater det.

- mannen jobber åtte timer og er hjemme ca 17.00. Jeg har hendene fulle hjemme med en krevende baby og litt husarbeid.

- Mannen handler på kveldene ett par ganger i uka så jeg skal slippe det, og så lager jeg middag dersom det er praktisk mulig med babyen. Noen dager er lettere enn andre :-)

- På ettermiddagen tar mannen babyen dersom det passer slik, så får jeg litt tid med toåringen til lesing, kos og legging. Når hun legger ca 19.00 tar jeg over babyen og mannen handler/rydder/jobber etc. Så når alt er ferdig har vi litt kveld sammen, og babyen er våken med oss og bytter på hvilket fang han sitter på ;-)

Det er ikke mer slitsomt å være på jobb enn å være hjemme synes jeg, så om man deler på oppgavene har alle det litt bedre mener jeg :-)

Mannen her tar Junior på morgenen, så jeg får sove en time ekstra, uten forstyrrelser. Når han kommer hjem, tar han like mye ansvar som meg når det gjelder stell, leik og sånt. I helgene er det som på ettermiddagene i uka, vi gjør vel like mye, særlig nå når Junior spiser mat. Jeg merket for ei stund siden at jeg fort endte opp med å gjøre mer enn han, fordi jeg er "inne i tralten" siden jeg går hjemme om dagene. Derfor lar jeg eller ber ham gjøre ting med Junior som jeg like gjerne kunne ha gjort selv. Dette fordi jeg vet at han vil gjøre det og synes det er stas. Jeg har heller ingen dårlig samvittighet for å forlate gutta alene for ei stund når jeg trenger litt tid for meg selv. Det går så fint, atte!

Til HI: Bli bevisst på hva du trenger. Gi mannen din tillit og albuerom til å være pappa. De greier det helt fint! Og så trenger han ikke hver ettermiddag/kveld og helg på å ta seg inn etter jobb... ;)

Annonse

Med en krevende baby er det helt nødvendig at pappa'n gjør minst like mye som meg de timene han er hjemme! Heldigvis har jeg ikke trengt å verken mase eller overbevise han om det, det skjønte han helt selv. Han er på jobb fra 7.30.til 15.30, resten av tiden deler vi ansvaret for barna helt likt. Han sier selv at det jo er mer avslappende å være på jobb enn å være hjemme med en skrikende baby ;) Er VELDIG glad for at vi har det sånn, hvis ikke hadde mor rett og slett blitt helt kokko!!

Vi bor ikke sammen da,men når vi først er hos faren så vi der gjerne 3-4 dager.

Jeg er med ettersom han sier selv at han ikke vil ha barnet alene ettersom han ikke er så vant med barn.

Barnet er nå 15 mnder å han har forsatt ikke skiftet en eneste bleie,aldri gitt han mat,aldri badet han og aldri legget han.

Litt frustrende at han ikke kan være til litt hjelp når vi først er ute hos han.

Jeg også føler meg ganske sliten men barnefar har visst ikke tenkt å skjerpe seg.

Her har også pappaen lange dager på jobb, han reiser rett før babyen og jeg står opp om morgenen og er hjemme mellom 17 og 18. Fra han kommer inn døra og til babyen er i seng er det han som gjør mesteparten med henne. Han leker, gir mat, steller og legger. I helgene deler vi ganske likt, men han er veldig opptatt av å avlaste meg når han kan så jeg tror kanskje han skifter hakket flere bleier enn meg når det er helg. Nettene er det meg som tar mesteparten, men han stiller ofte opp halve eller hele natten når det er behov. Vi har blitt enige om at det er bedre at begge er ganske slitne, enn at den ene skal slite seg helt ut. Vi er pumpa begge to når klokka er 20 og babyen sover, men vi er sammen om det og vi sørger begge for å hjelpe hverandre og samarbeide så vi funker best mulig for den lille :)

Pappaen i hus tar kvelds stelleet og legging! og han lager som regel middag!! begge er like slitne,selvom ham har vært på jobb!! så når han kommer hjem så er det han som er mest med ho! Men han vil det jo selv siden han ikke har sett ho hele dagen da! ;)

Oi! Temaet her inne var småtroll 0-1 år ja..

My mistake :P

Like aktuelt uansett ;)

Jeg er ganske imponert over pappaene der ute ja! Føler nesten at jeg må "renvaske" min kjære.. I og med at han holder på å pusse opp loftet for å lage soverom til småen har døgnet for få timer ift at han skal få tid til alt.. Han er egentlig en veldig hengiven pappa. Men vi har ikke pusset opp alltid, og initiativ har det vært lite av ift å gjøre de praktiske tingene. Bruker sikkert 7 timer av dagen bare for å få henne til å sove (dag og kveld) og evigheter på mating, savner litt oppbacking jah :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...