Gå til innhold

Ekstra oppfølging pga alder?

Hjertefru

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 44 år og vil kanskje ha bikket 45 v fødsel (16 uker på vei). Jeg lurer på om det er noen av dere andre "gamlinger" som har fått ekstra oppfølging under graviditeten pga alder? Tenker da på UL som et eksempel. Hører jo hele tiden om den forhøyede risikoen for alle mulige komplikasjoner ved høy alder, og synes det virker rart at ikke dette gjenspeiler seg i form av tettere oppfølging...

Fikk tvillinger sist for 10 år siden, dette er jo også en risikograviditet og ble meget nøye oppfulgt.

Erfaringer anyone ..? Hilsen meg ☺

Fortsetter under...

Hei jeg var nesten 41 år ved siste svangerskap. Jeg fikk svangerskapsdiabetes i første svangerskap. Ble derfor fulgt opp av lege, ved blant annet glukosebelastningstest. Fikk det ikke siste svangerskap. Utover dette hadde jeg ikke noe mer oppfølging enn vanlig. Det eneste jeg fikk høre tidlig var at jeg ikke ville få gå over termin, pga alder. Er høyere risiko med overtid. Fikk derfor kontrolltime på Ullevål termindagen. Ble satt i gang dagen etter. Har hørt at det er ulik praksis med dette med overtid rundt om i landet. På Ullevål hadde de i alle fall denne praksisen. Gjelder fra 40 år. Lykke til med svangerskapet:)

Jeg var 48 år og gikk til hyppige kontroller på føde-poliklinikken.Selv om jeg var frisk og alt gikk fint.Nå var de veldig snille med meg,og det var mer et spørsmål om hva jeg ville og følte jeg trengte.Jeg syntes det var veldig betryggende,og de var så positive og støttende så jeg følte meg veldig ivaretatt.Jeg gikk en gang i mnd fra uke 18,og da fikk jeg også UL hver gang.

Gutten min er 1 mnd idag,og vi koser oss!

Lykke til:-)

Jeg var 44 ved siste fødsel. Fulgte kun det ordinære svangerskapsprogrammet, og gikk bare til jordmor. Hadde hverken behov eller ønske om noe mer. Hadde vel kanskje fått det om jeg hadde bedt om det. Men siden alt forløp like greit som i de andre svangerskapene mine, så jeg ikke noe behov for det. Gikk 10 dager over termin, og fødte normalt og av meg selv:) Ønsker ikke å tenke på svangerskap og fødsel som noe helt annet enn normalt selvom man er over 40. Har født 3 barn før 39 og 3 barn etter 39, og alle resultater av kontroller har vært så og si identiske. Hadde jeg opplevd komplikasjoner, hadde det selvfølgelig vært noe annet. Men det tenker jeg uavhengig av alder. Men dette er selvfølgelig helt mitt forhold til det.

Gratulerer og lykke til!

Du har nok rett i det hjertefru. De aller fleste svangerskap går fint uten komplikasjoner. Jeg fødte mitt første barn 38 år gammel og mitt andre nærmere 41 år. Det har gått bra begge gangene. Jeg ble nok mer bekymret enn jeg hadde behov for ved fokuset på risiko ved høy alder. Når man leser om temaet, er det farene det blir fokus på.

Annonse

Kan jo fortelle at jeg som gravid 44 -åring hadde mye mindre plager og komplikasjoner enn mange som var halvparten så gamle. Gikk på Yogakurs for gravide, og må jo si det var et løft for selvtilliten, når jeg så hvordan de i 20-åra rigget seg til med puter her og der og ikke kunne gjøre ditten og datten;) Tror vel det beste er å fokusere på hvordan det er for hver og en, uavhengig av et tall på et papir. Det er noen ganger for mye generalisering synes jeg.....

Kan jo fortelle at jeg som gravid 44 -åring hadde mye mindre plager og komplikasjoner enn mange som var halvparten så gamle. Gikk på Yogakurs for gravide, og må jo si det var et løft for selvtilliten, når jeg så hvordan de i 20-åra rigget seg til med puter her og der og ikke kunne gjøre ditten og datten;) Tror vel det beste er å fokusere på hvordan det er for hver og en, uavhengig av et tall på et papir. Det er noen ganger for mye generalisering synes jeg.....

Der er jeg enig.Dette var mitt 5 svangerskap,og faktisk det enkleste.Hadde lite plager denne gangen.Mot tidligere hvor jeg slet med bekkenløsning,og mye ødem og hvor jeg var mye yngre....Fastlegen min var imponert over helsen min,han mente at jeg var i bedre form enn mange 20 åringer:-)) Ser at jeg er i fin form igjen nå etter fødsel også.Er kun nattevåkingen som er tung.Men så er jeg også alene,så jeg kan ikke levere prinsen til partneren.Må innrømme at han sovner ofte i armene mine,eller på brystet.Og slik sover vi natten igjennom.Får snu på det senere.Nå er han bare 1 mnd gammel,en deilig klump med 3 dobbelhaker;)

Jeg tror dette praktiseres litt ulikt fra sykehus til sykehus. Men husk at du kan selvfølgelig mene noe om dette selv også, og jeg vil anta at det er ulike meninger rundt dette blandt leger og jordmødre også. En igangsatt fødsel regnes vel alltid som risikofødsel, og ekskluderer bl.a endel "fødemetoder". Det er kanskje verdt en vurdering om alt annet ellers er i skjønneste orden. Selv ville jeg nødig settes igang, og det var helt greit. Fødte sist for 2 år siden.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...