Gå til innhold

astma medisinene ventolin og flutide til barn!!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Datteren min har astma(eller dvs,vi hadde hun hos legen rundt 1.5-2 år å sa hun kunne få tung pust å de ville vi skulle prøve disse astma medisinene)

Litt usikker på om det hjalp,men vi fulgte instruksene fra et skjema vi fikk med. Nå er hun 3 år og om hun er ute i kald luft så blir hun tungpustet,om hun f.eks herjer har gyn i bhg etc blit hin veldig tungpustet og begynner å hoste å klø bak i nakken etc. Var hos legen denne uken pga litt forskjellig og nevnte alt dette,da sa hun vi måtte gi henne astma medisin hver dag.

Så er det den blå inhalatoren vi skal gi hver dag og ved "anfall" men hva med den oransje inhalatoren? (Som visst nok er forebyggende) ble forvirret når legen snakket om der.

En annen ting. Har deres astma barn vært på skikkelig utredning for astmaen? Spurte legen om ikke hun burde det. Men nei,det var visst ikke nødvendig..

Tak for svar ;)

Skrevet

Den oransje brukes hver dag, den blå ved anfall :) det står gjerne på boksene hvordan de skal tas. Husk at hun må ta en slurk vann etter flutide! :) normalt stabiliserer det seg ved enkel medisinering og da er det ikke nødvendig med utredning.

Anonym poster: bca911e705ccb016f81638077ae1bad8

Skrevet

Jeg er selv astmatiker. Hvis jeg var i ditt sted, ville jeg ikke ha slått meg til ro med legens vurdering. Jeg synes at du bør kontakte en spesialist for nærmere testing og ikke minst oppfølging.

Anonym poster: 8f983ae9f8e7d2702ccdef173c5bd388

Skrevet

Sønnen min tok en puff ventoline og en puff fluitide hver morgen og hver kveld. Ventolinen kunne også brukes ved behov. Nå er han snart 4 og vi har ikke brukt medisinene i det hele tatt denne vinteren. Han begynte da han var rett under året. Så det virker som han har vokst det av seg. Han ble utredet for astma først, men hadde ikke det. Bare lungeproblemer.

Anonym poster: 1ff3227ce55f50c364acf49a863d4488

Skrevet

Vår treåring har ikke spesielt kraftig astma, men får all oppfølgingen fra barnelege.

Hun går på Flutide (den oransje) som forebyggende. Den tas morgen og kveld høst og vinter. Om sommeren klarer hun seg greit uten. Ventoline (den blå) brukes også to ganger for dag i perioder hvor hun er litt tett, ellers ved anfall/tungpustethet/hoste.

Men du må selvsagt forholde deg til doseringen du har fått oppgitt av legen, ikke hvilke doser andre barn får.

I forhold til utredning så er det ikke så veldig mye man kan gjøre med så små barn. De klarer ikke ta spirometri (vanlig pusteprøve ved astmautredning). Det vanligste er at legen lytter og hører på sykehistorien, samt at man ser om barnet reagerer positivt på astmamedisinering.

Anonym poster: 0d7ec9a65d17876d517943ae9a5d4031

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har ikke barn med astma, men broren min har astma og han var hos utrending hos barnelege da han var rundt 3 år. Han ble også fulgt opp av barnelege.

Jeg ville bedt om henvisning til barnelege og så tatt det derfra. Ville ikke slått meg til ro med en "diagnose" fra fastlegen.

Skrevet

den blå (ventoline) er korttidsvirkende og skal brukes først, så bruker du den oransje (flutide) som er langtidsvirkende.

Å bare bruke oransje hjelper lite, etter som den blå åpner opp i lungne slik at den oransje kan trekke seg godt ned i lungene.

Det finnes ikke utredning av astma. Når de har hatt samme symptomer i par år og blir større så kan de ta en spirometri, tredemølletest, PD20 osv

*Du kan også få PEF måler og en astma dagbok for å hole kontroll de første mnd

Skrevet

Når barnet er tett og forkjølet skal det først ha ventolin som åpner opp og virker med en gang. Ti minutter etter skal barnet få fluitide. Dosering avhenger av hvor tett barnet er. Vi har en mddisineringsstige med ulike trinn etter hvordan barnet er. Fått på sykehuset.

Dersom barnet er symtomfri, men skal gå på forebyggende medisiner:'(, holder det å bare ta fluitide. Husk munnhygiene etter medisinering. Doseringen må du gi etter det som er forskrevet til ditt barn.

Skrevet

Aner ikek hvorfor det grinefjeset snek seg inn der. skriver fra telefon og den syntes tydeligvis at det passet seg, jeg er uenig. Kan også legge til at vi ikke har hatt noen utredning. Sykehistorie, utallige lyttinger på barnet og veldig god virkning av medisiner avgjorde diagnosen. Vi har flere sykehusinnleggelser bak oss pga tett barn og anfall. Så barnet er jo vurdert av barnelege sånn sett. Mitt barn er bare halvannet, så testing vil ikke være vits med de tester man bruker i dag. Kanskje når barnet blir eldre.

Skrevet

Jeg er selv astmatiker. Hvis jeg var i ditt sted, ville jeg ikke ha slått meg til ro med legens vurdering. Jeg synes at du bør kontakte en spesialist for nærmere testing og ikke minst oppfølging.

Anonym poster: 8f983ae9f8e7d2702ccdef173c5bd388

Jeg har astma og min datter har astma. Dit barn trenger ingen oppfølging av astmaen, så sant hun ikke får tilstrekkelig effekt av medisinene sine. Anbefaler at i dårlige perioder, bør du ta ventolinen 5-10 minutter før flutide. Ventolinen vil da åpne luftveiene, slik at ventolinen kommer helt ned i lungene. Bruk altid kammeret på barn til de er litt opp i skole alder. Mange leger sier at barn i 4-5 års alderen er store nok til å slutte å bruke kammeret, men det er de ikke. Flutide er forebyggende medisin, og det tar noen dager/ opp til en uke før den har full effekt og bør derfor brukes over en litt lengre periode. Den bør også gis i 1-2 uker etter at barnet har blitt bedre. Dette gjøres for å hindre raskt tilbakefall av tetthet i brystet.

Minner også på at ventolinen bør tas før hun skal ut og skal ha høy aktivitet, for å forebygge anfall (dette gjelder i dårlige perioder) min datter trenger som oftes ikke medisiner på sommeren.

Jeg har foresten jobbet på barneavd på sykehuset som sykepleier, så jeg har også erfaring og kunnskaper derifra. Så dette er ikke bare noe jeg selv har erfart eller funnet på

Anonym poster: f66798705f9f2a74f5338020cc7962e5

Skrevet

Jeg mente oppfølging fra spesialist. Eller astma utredning. Vanlig oppfølging hos fastlegen holder

Skrevet

Her var det mange gode svar :) skal ta å hente ut nye beholdere med etikett på hva som er forskrevet til henne å følge rådene deres ;)

Skrevet

Min datter tok et puff ventoline og et puff flutide morgen og kveld i vinterhalvåret, fra hun var ett år til hun var fem. Hun ble seks i høst, dette er første vinteren vi ikke bruker noe, og det har gått kjempefint! Vi har gått hos spesialist.

Anonym poster: aa87eb294fad68da564ccc4e05953d86

Skrevet

Hei

Datteren min har astma(eller dvs,vi hadde hun hos legen rundt 1.5-2 år å sa hun kunne få tung pust å de ville vi skulle prøve disse astma medisinene)

Litt usikker på om det hjalp,men vi fulgte instruksene fra et skjema vi fikk med. Nå er hun 3 år og om hun er ute i kald luft så blir hun tungpustet,om hun f.eks herjer har gyn i bhg etc blit hin veldig tungpustet og begynner å hoste å klø bak i nakken etc. Var hos legen denne uken pga litt forskjellig og nevnte alt dette,da sa hun vi måtte gi henne astma medisin hver dag.

Så er det den blå inhalatoren vi skal gi hver dag og ved "anfall" men hva med den oransje inhalatoren? (Som visst nok er forebyggende) ble forvirret når legen snakket om der.

En annen ting. Har deres astma barn vært på skikkelig utredning for astmaen? Spurte legen om ikke hun burde det. Men nei,det var visst ikke nødvendig..

Tak for svar ;)

Jeg er astmatiker og det er barnet mitt også. Jeg går til årlige kontroller ved lungepoliklinikk på sykehuset, barnet mitt går på barneklinikken for oppfølging og kontroller.

Jeg hadde forlangt å blitt henvist til skikkelig utredning og oppfølging på sykehus/hos spesialist.

Kan høres ut som om datteren din har kuldeallergi, noe som også min datter og jeg har, og da skal det ikke gå lang tid ute i minusgrader før man blir tett.

Kan anbefale deg å skaffe jonasmaske til jenten din, den er god å ha utendørs hvis man har astma/kuldeallergi.

Man kan få kjøpt den hos astma og allergiforbundet, eller hvis du kan få lege/spesialist til å søke om en sånn hos hjelpemiddelsentralen- da er den gratis.

Anonym poster: 882befad33b683216ab709db1a06b69d

Skrevet

Har også barn med astma og her tar vi den oransje morgen og kveld samt den blå ved behov. Vi har fått beskjed av barnelege om å pusse tenner på barnet samt vaske han rundt munn og nese hver gang han får flutide. Den inneholder kortison og i verste fall kan han få sopp i munn og ansikt, men tror det er mest rutinedannelse ved så små doser. Masken skulle også vaskes i varmt mildt zalovann og luftørke etter hver bruk.

Be om å få en utredning. De hører på sykdomshistorien og vurderer utifra den og hva som er riktig behandling. Vi fikk også først medisiner av fastlegen, men han nevnte ikke noe om vasking, fare for soppinfeksjoner osv... Dessuten finnes det ganske omfattende informasjonsmateriale som kan være nyttig. Her er også bøker og cd til barna så de lærer litt om sin egen sykdom.

Skrevet

Hvis det står at barnet skal ha 2 puff. Så skal du førs gi et puff og puste 10 ganger i kammerer, derretter et nytt puff og 10 pust.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...