Gå til innhold

D vitamin mangel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som lider av D vitamin mangel? Har nettopp fått vite at jeg lider av ekstrem d vitamin mangel, er nok det som fører til at jeg er kontant trøtt og kan sove når som helst på døgnet og være like trøtt uansett. Sliter også med mye hodepine og vondt i kroppen.

Noen flere som sliter med det og blitt bedre av tilskudd?

Har et D vitamin nivå på 24.

Anonym poster: ba4d4eba61969714192e346054c081e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også D-vitaminmangel.

Jeg hadde det nok også før svangerskapet, men det ble oppdaget da det ble tatt blodprøver ved første svangerskapskontroll.

Kan ikke si jeg har blitt noe bedre av tilskudd - men så kan jo det like gjerne være fordi jeg er gravid og er trøtt og har hodepine av helt andre årsaker også

Anonym poster: d02440e5d4e2c9253755beead7db0937

Skrevet

Du vil nok merke bedring ganske snart etter oppstart av tilskudd:-)

Både mannen og jeg har D-vitaminmangel. Han fikk alvorlige symptomer, og ble svært deprimert. Dette avtok etter noen uker på tilskudd.

Når du har så lave verdier skal du ha AFID2 Forte som oppstartsbehandling

Skrevet

Ok, vet du hvilket nivå du ligger på? Merket du noe til det før du ble gravid?

Hi

Skrevet

Veldig mange i Norge har det. Kjøp D-vit perler på helsekosten og få i deg 5-10x anbefalt daglig inntak. I Norge har vi verdens laveste anbefalte inntak, noe som er helt absurd siden vi halve året lever mer eller mindre i mørket. Mao søk info på for eksempel amerikanske nettsider.

Skrevet

Tusen takk for svar HvittHus :) Da krysser jeg fingrene for at jeg merker bedring ganske raskt etter at jeg har begynt på tilskudd :)

Skrevet

Ja, jeg hadde depresjoner og den kroniske overveldende trøttheten lenge før jeg ble gravid.

L-8, hvor mye kan man egentlig ta når man er gravid, vet du det?

Jeg husker ikke akkurat verdiene mine nå, men de var lave. Jeg er også halvt afrikansk, så jeg har en mørkere hud og er vel dermd også litt ekstra utsatt.

Har kjøpt D-pearls, men tar bare en om dagen.. Merker absolutt ingen endring, men har tenkt at det er fordi jeg er gravid.

Skrevet

ta sol ! Eller kjøpe sånn lampe man kan stirre på. Veninna mi kjøpte en slik og det hjalp utrolig

Skrevet

Ja, jeg hadde depresjoner og den kroniske overveldende trøttheten lenge før jeg ble gravid.

L-8, hvor mye kan man egentlig ta når man er gravid, vet du det?

Jeg husker ikke akkurat verdiene mine nå, men de var lave. Jeg er også halvt afrikansk, så jeg har en mørkere hud og er vel dermd også litt ekstra utsatt.

Har kjøpt D-pearls, men tar bare en om dagen.. Merker absolutt ingen endring, men har tenkt at det er fordi jeg er gravid.

Nei, jeg har null medisinsk kompetanse, så jeg vil ikke svare på det. Men googler du opp noen internasjonale forskningsartikler mener jeg du vil få bedre svar der enn av fastlegen din. Og ja, som mørkere i huden er du selvsagt mer utsatt! Man skal jo være litt forsiktig som gravid. Nå har jeg hverken D-vit mangler eller er gravid, men jeg tar 4 perler daglig i tillegg til mye fisk og lakseolje.

Skrevet

Jeg leste en kanadisk studie om d*-vitaminer og prematur fødsel

Fikk en prematur sønn i første svangerskap og denne gangen tok jeg d-pearls 3-5 perler daglig dvs 60-100 mcg hver dag. I studien jeg leste hadde gravide kvinner fått mellom 400 og 4000 IE hver dag, som tilsvarer hhv 100mcg og 1000mcg daglig. Skyhøyt over norske anbefalinger. De med best effekt inntok 4000IE daglig, som tilsvarer 50 d-pearls eller 100(!) Nycoplus d-vitamin tabletter. Mitt inntak var konservativt i forhold.

Denne gangen gikk jeg til termin :-) ingen morkakeproblemer (fikk blodfortynnende denne gangen også vel å merke)

Mine d-vitaminnivåer ble aldri høyere enn rett over anbefalt minimumsnivå..

Skrevet

Takk for svar, L-8 og Viki.

Jeg har hørt dette før, med at norske leger vet lite om d-vitaminmangel, og at man kan ta mer enn anbefalt. Jeg får lese litt om det jeg også, og så kan jeg vel trygt ta 2-3 d-pearls uansett tenker jeg, nå rjeg har mngel i utgangspunktet og atpåtil er mørk :)

Skrevet
Noen her som lider av D vitamin mangel? Har nettopp fått vite at jeg lider av ekstrem d vitamin mangel, er nok det som fører til at jeg er kontant trøtt og kan sove når som helst på døgnet og være like trøtt uansett. Sliter også med mye hodepine og vondt i kroppen. Noen flere som sliter med det og blitt bedre av tilskudd? Har et D vitamin nivå på 24. Anonym poster: ba4d4eba61969714192e346054c081e5

Jeg svarte også i tråden om vinterdepresjon. Jeg hadde vel 16 i d-vitamin og det er ekstremt lavt. Hadde slitt med ekstrem tretthet og en følelse av total håpløshet. Er heller ikke uvantlig med smerter i kroppen, jeg hadde mye muskelverk og vond rygg.

Fikk respet på ekstra sterke D-vitaminer, og nivået gikk raskt opp til normalt og jeg merket også stor fremgang. Viktig at man tar kalsium i tillegg da dette også tæres på om man er for lav på D.

Dersom legen har påvist lave verdier kan du kanskje få respept? Er du gravid bør du diskutere med lege/jordmor før du tar ekstra tilskudd

Anonym poster: 493e91060244802880a1d241a1fe4b98

Skrevet

Har man normale D-vitaminnivåer så anbefales det å ta 10 µg tilskudd pr dag. Gravide og personer over 65 år med normale verdier anbefales å ta 20 µg pr dag.

Ovenstående gjelder altså hva man må ta daglig hvis man har normalnivåer og ønsker å opprettholde disse.

Har man ekstrem D-vitaminmangel så må man ta vesentlig høyere doser for å komme til normalnivå.

Som en annen nevnte så bør man ta 5 D-pearls (100 µg) for å greie å komme opp til noenlunde normale nivåer. Så høye doser har heller ikke vist bivirkninger hos gravide, heller tvert imot!

Det er, som noen leger sier, IKKE nok å ta en skje eller to med tran om dagen!!

Hvis man tar høyere doser med D-vitamin bør man passe på at man også får i seg K-vitamin gjennom et tilskudd, enten i en multivitamin eller som enkeltstående tilskudd ved siden av.

http://www.kostdoktorn.se/extra-d-vitamin-viktigt-for-gravida/

Det finnes masse god informasjon om vitamin D på nettet - les og lær.

Anonym poster: 76790fb62839e5e27b92e283709003e2

Skrevet

Jeg syns jeg blir bedre av tilskudd. Men ikke sånn natt-og-dag-forskjell liksom. Det jeg synes hjelper og er en timinutter i solarium en gang i blant. Da får man det sårt savnede dagslyset og og jeg blir mye kvikkere etterpå :-)

Skrevet

Jeg har hatt veldig lave verdier lenge, fikk noen sterkere på resept. Men sist jeg var på apoteket for å hente ut sa de at de ikke hadde disse lengre! Er det noen som nylig har hentet ut sterke d-vit på resept og vet hva de heter som man kan få tak i nå?

Anonym poster: 763d8e7027764b5f48e422e721e24bbd

Skrevet

De D-vitaminene som man får på resept er vitamin D2, en type D-vitamin som tas dårligere opp i kroppen enn D3.

De fleste tilskuddene som selges i helsekostbutikkene i dag er D2, og PharmaNords D-pearls er de med høyest dosering.

Anonym poster: 76790fb62839e5e27b92e283709003e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...