Gå til innhold

Noen som har "store" barn som bruker bleie om natten pga tissing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min sluttet med dagbleier da han var 3 år, på dagen. Aldri hatt uhell! Han er snart 5,5 år nå!!

Men, bruker fortsatt bleie om natten da han tisser mye i løpet av natten. Vi gjennomfører tiltak som begrenset drikke etter 18.30 etc og er i dialog med helsestasjonen som ber oss fortsette som nå frem til sommeren før evt andre tiltak settes inn. Helsesøster sa det var veldig vanlig i den alderen at spesielt gutter trengte nattbleie pga tissing.

Det er visst også arvelig betinget. Begge fetrene hans var likedan.

Flere?

Anonym poster: f945d3972898ed34cf72d1b3ba0dc4b0

Fortsetter under...

Skrevet

Jepp, min gutt på 9,5 bruker nattbleie, får bleier og engangs tisselaken gratis på blå resept. Vi har prøvd alle tiltak men ingenting har funket, fått beskjed om at dette er vanlig blant gutter og at det vil gå over når han kommer i puberteten.

Bestill en time hos lege for utredning, så får du sikkert gode svar.

Anonym poster: 407f7216a84410741fb8d5a38327e4e7

Skrevet

Min gutt er 6,5 og nå har han kanskje bare 1 uhell i mnd. Han har brukt Minirin i 2 perioder og etter hver periode har han blitt litt bedre. Nå ser det ut som om det går riktig vei. Han var helt tørr på dagtid da han var 3 år. Vi har også latt han drikke mindre etter 18, ikke søt drikke, gå på do ved kveldstell osv. Kun Minirin som har hatt effekt her.

Anonym poster: a1656044c72fa79cfeb4cd005fc80d34

Gjest Antarctica
Skrevet

Har en på 6,5 som aldri har slutta med nattbleie. Han har en storebror på 13 som sleit i mange år med å bli tørr, langt opp i skolealder. det er visst arvelig, ja, og det påstås at det er knytta til søvnmønsteret hos noen. Min snart sjuåring sover ekstremt tungt, det samme gjør halvbroren. De merker ikke hvor tissetrengte de er.

Nå er det flere tørre bleier pr. uke, men jeg vil ikke slutte med dem, pga skuffelsen ved å evt måtte begynne igjen hvis det skjærer seg. Prøver å underkommunisere det hele, ikke gjøre et nummer av det. Er bleia tørr sier jeg det er fint, er den våte, sier jeg at det ikke gjør noe. Men frykter at vi må begynne med Minirin her også.

Skrevet

Jeg har også en på 5,5 år som bruker bleier på natta. De er oftere våte enn lillebroren sine, men begge kommer nok til å fortsette med dem en stund til. Jeg har ikke tatt kontakt med helsestasjon eller lege om det enda, men merker at han selv ikke syns det er så greit lenger, så jeg og faren har snakket om å bestille en time hos legen for å se om vi kan gjøre noe.

Anonym poster: 74869261763a2475690db4e8bacef892

Skrevet

Ja, eldste-mann her brukt nattbleie til han var over 5. Var hos legen (vil anbefale det). Det var ingenting fysisk galt her. Vi slutta (på tross av at han var våt i bleia kvar morgon) og då gjekk det veldig fort at han var tørr. Så det er jo verdt å forsøke, utan å gjere det til noko stort nederlag om det går dårleg. Bare oppmuntring!

Anonym poster: 0bbca6bfe3a916485787ef791cf5c3c5

Annonse

Skrevet

Vi sliter med vår 4,5-åring (snart 5). Han sluttet med bleier nå i år, men har maaaange uhell!! Det vi gjør som fungerer best er å sette han på do når vi legger oss. Men hender han har uhell fordet. Han er veldig innstilt selv på å slutte, så vil ikke begynne med bleier igjen heller ...

Så en mor her som skrev at gutten på 10 år ble tørr etter å ha fått hjelp hos kiropraktor. Verdt å sjekke ut..

Anonym poster: 437ec514a62899242b503acd7890a032

Skrevet

Jeg har en jente på 4 som har søkkvåte bleier hver natt. Hun slutta med dagbleier når hun var drøye 2 år og har vært/er kjempeflink på dagen. Vi slutta tidlig fordi hun var veldig interessert i å tisse på potte selv og klarte seg veldig bra.

Men på natten er hun søkkvåte. Har prøvd ved et par anledninger å slutte med nattbleier, men selvom jeg tar henne med på do flere ganger om natten, så ender det alltid opp med at hun tisser i senga!

Men min mamma har sagt at jeg slet med å slutte å tisse i senga til jeg var langt opp i skolealder og min mormor sier det samme om min mamma. Så planen nå er å se det an til sommeren og prøve å slutte da.

Anonym poster: b91bf2ef1da5999ab7a199699e5d6826

Skrevet

Vår jente på 5 har akkurat sluttet med nattbleie etter en lengre prosess (jada, hun er ikke så gammel, men det er leenge siden hun sluttet med bleie på dagtid). Vi prøvde ut premiering (mistanke om at hun hadde kontroll) Hadde da mange netter uten uhell (men med bleie på) Vi har prøvd ut sånne nattruser som tar imot en liten skvett, men som ikke tåler full "tømming". Det hadde begrenset suksess.. Nå passer vi på ikke drikke 1/2 timer før legging. Gå på do og så tar vi henne opp før vi legger oss. Hun sover helt åpenbart da også, men gjør det automatisk. Har spurt om hun husker dagen etterpå, men det gjør hun ikke.

En kveld hun ikke fikk tisset før natta, sto hun opp (helt i ørska) og kom ut til oss. Vi satte henne på do og det skvalet i skåla gitt! Jeg tar det som et tegn på at hun er i ferd med å skjønne at hun skal opp når hun må tisse.

Har ikke hatt uhell siden vi begynte å ta opp for å tisse før vi legger oss.

Anonym poster: 5fc92722e1a355c07f60fdc12ff82b32

Skrevet

Min sønn brukte nattbleie til han var 8.5, og fremdeles han han uhell. Han har nok hatt 6-8 uhell siden han sluttet på sensommeren... Ikke voldsomt mye, men mer enn jeg tror er vanlig for en "tørr" (nå fylt) 9 åring...

Anonym poster: 3ca21a1d1bef78b6232bdd68b378e417

Skrevet

Gutt 5 år, aldri tørre bleier på natta.

Skvetter 2-3 ganger på dagtid.

Han er veldig bevisst på dette sammenlignet med andre barn, var en tur til lege ved 4,5, fikk beskjed om p komme tilbake om ett år. Bruker kun nattbleier

Lillebror på 2 er flinkere til å gi beskjed om å gå på do og er tørr enkelte morgener. Bruker fortsatt bleie.

Anonym poster: 9e11767411d131e8f3848d4c1f9f707d

Skrevet

Gutt snart 7 år.

Sluttet med bleie på dagtid før han var 2,5 år. Hadde nesten aldri uhell.

Vi begrenser drikke den siste tiden før leggetid, han bruker minirin, han tisser før han legger seg, og han bruker bleie.

Vi prøver å skifte bleie på ham når vi går og legger oss for kvelden, men da har han ofte allerede tisset gjennom bleien og i senga. Og allikevel kan han tisse gjennom den bleien vi tar på ham når vi legger oss, og i senga en gang til.

Jeg begynner faktisk å bli bekymret for om han er en av de få som aldri blir tørre.

Jeg synes tanken om at han skal slite med dette gjennom puberteten og i voksen alder er helt grusom!

Vi har vært flere ganger hos legen med ham, men får bare beskjed om å vente. Det skal visst gå seg til.

Men nå er jeg lei, og har bestillt ny legetime neste uke.

Gutten skal utredes, og alt skal prøves, for dette tar på oss alle.

Anonym poster: af51fc9453f67c5158138ba551e9c8a0

Skrevet

Gå til kiroprator hvis dere ikke har prøvd det. Gjorde det med min som er 7 år og han fikk åtte behandlinger og er nå frisk. Har ikke hatt et uhell siden vi var der.

Anonym poster: e977d78b33c3b79b64794e2ecbe66c63

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...