Gå til innhold

Keisersnitt med nr 1, større sjans for ks igjen?

Anbefalte innlegg

Hadde planlagt ks pga seteleie/ for smalt bekken for to år siden. Lurer fryktelig på hvordan det blir gangen her. Har hørt at det er en viss sjans for at seteleie gjentar seg?

Legen sa også den gangen at jeg skal kunne føde vaginalt senere, men ikke noen stor baby, siden pelvimetri viste at jeg hadde veldig smalt bekken. Storebror var 3390, og jeg og mannen min var rundt 3 kg vi og. Ikke store mao.

Men sånn generelt, er terskelen for keisersnitt andre gang lavere? Vet jo at man må ha ks etter tre ks.. Tenker på arr i livmora, rier etc, og ikke minst det faktum at bekkenet mitt er smalt.

Litt spesiell situasjon kanskje, men rop ut om du har noen erfaring.

Fortsetter under...

I hvilken uke fikk du målt bekkenet? Det er bare vanlig røntgen det, sant?er bare litt spent om jeg får målt det og hva som skjer.

De oppdaget seteleie ved en tilfeldighet i uke 37/38, og da tok de røntgen med en gang.

Vanlig røntgen ja, bortsett fra at man må stå og ligge i ganske spesielle posisjoner med plastikkdingser mellom bena og div... ;-) Litt avansert røntgen.

Jeg vet ikke hva sjansen er for at det blir nytt seteleie.

Når det gjelder fødsel etter tidligere keisersnitt varierer rutinene litt fra sykehus til sykehus, men som regel regnes man som risikofødende og må ha overvåkning etc. Det vil være lavere terskel for å ta akutt ks enn hvis du hadde født vaginalt første gang eller vært førstegangsfødende. Prognosen for vaginal fødsel etter keisersnitt varierer med årsaken til at det ble keisersnitt første gang - du har i så måte et godt utgangspunkt, siden du tok ks pga seteleie. Å forutsi hvordan en fødsel vil forløpe basert på bekkenmål er svært vanskelig. Alt i alt burde du ha gode sjanser for å kunne føde normalt neste gang hvis barnet ligger i hodeleie og alt ellers ser greit ut, men fasiten har man jo aldri før etterpå, selvfølgelig. Snakk med gynekolog/jordmor på sykehuset, de kan sikkert berolige deg. :)

Jeg hadde planlagt keisersnitt med første, pga seteleie- denne gangen skal jeg ha hjemmefødsel, så det regnes IKKE som noe risikofødsel bare fordi du har hatt KS før.

Så lenge babyen din ikke ligger i seteleie denne gangen også, har ikke det første KS noe å si på hvordan du vil føde denne gangen.

Blir det derimot et KS denne gangen også, blir det planlagt KS f.o.m nr. 3 - ikke 4 :)

Snakk med jordmor om det, er mitt beste råd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...