Puppen og lillemor Skrevet 17. januar 2013 #1 Del Skrevet 17. januar 2013 Eller noe annet? Gutten min har i mange uker lagt seg ved 19-tiden, og sovet til ca 2 før han vil ha mat! (Heldig jeg.. Ja, jeg vet..) Han er nå 3 måneder og nå vil han plutselig ha mat 19, 22, 2, 4, 6, 8.. Fullammer! Har holdt på sånn i 4 dager nå.. Er det logisk å tenke at han øker? Og at han vil gå tilbake til lengre søvnperioder når produksjonen er økt? Jeg føler aldri at jeg får i han mye mat, da han spiser Max 6-7 min per side.. Og selv i løpet av den korte perioden slipper han taket mange ganger. Men han legger på seg og et blid og fornøyd så da må jeg vel bare stole på at han får det han trenger og la han få muligheten til å regulere dette selv? Han ber som regel om mat ca hver tredje time på dagtid.. Og da erhan tydelig sulten, og kan ligge som nevnt en 6-7 min på hver side! Men ofte tilbyr jeg mat oftere, for at han skal v ære god g mett før han skal sove.. I praksis betyr det at han f.eks kan få frokost ca 8, og så sover han fra ca 9-10.30! Får da mat når an våkner (er tydelig sulten), og så får han litt igjen ca 12/12.30 før han skal ha en lur igjen! Da syger han kanskje bare 2-4 min per side.. Er det dumt å tilby mat når han ikke ber om det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144010227-ammehjelper/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puppen og lillemor Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #2 Del Skrevet 17. januar 2013 ' eller noe annet' skulle slettes, men ble glemt,, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144010227-ammehjelper/#findComment-144947113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 18. januar 2013 #3 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg er ammehjelper Dette høres ut som økedøgn, det er vanlig å ha det rundt ca 3 mnd. Mange opplever at økedagene varer lengre ved 3-4 mnd alder, selv om det har få dager eller ikke vært særlig merkbart tidligere. Kanskje tar det lengre tid å øke melkemengden, eller kanskje spranget mellom det man har og det babyen trenger økning til er større akkurat da - vanskelig å si. Men det er iallfall helt normalt at det tar lengre tid enn før. Det kan godt hende han går tilbake til vanlig søvnmønster etterpå, men det kan også hende at han pga andre ting (utviklingssprang) ikke gjør det.... Å tilby mat slik du gjør høres flott ut! Puppen lar seg ikke spise av uten at barnet selv gjør noe, dermed vil ikke barnet spise om det absolutt ikke vil. Når han legger fint på seg så er 6-7 minutter på en side helt ok. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144010227-ammehjelper/#findComment-144948337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puppen og lillemor Skrevet 18. januar 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 18. januar 2013 Tusen takk for hjelpen lillenims! Diskuterte dette med helsesøster i dag, som med en gang konkluderte med at jeg måtte gi han flaske med mme på kvelden.. Men jeg vil helst slippe det, for da er jeg redd det ender som med eldstemann, som en periode skulle ha både pupp og flaske og til noen måltider etter hvert også grøt.. ;/ I natt våknet han 22 og så midnatt igjen.. Fikk mat begge gangene! Spiser lenge og godt på natten (men så har jeg jo mer melk da enn ved leggetid..)! Han prøvde seg igjen ved 01.30 tiden, men da ga jeg han bare smokken, noe han godtok - så jeg innbiller meg at jeg må passe meg litt for å ikke gi han dårlige vaner med å forvente mat hver gang han våkner! Men det er jo så lett å bare trekke han inntil meg, og slenge ut en pupp jeg sovner igjen med en gang,og han kan spise det han vil før han sover! faren er vel selvfølgelig at han forventer denne behandlingen hver gang han våkner på natten.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144010227-ammehjelper/#findComment-144951004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 19. januar 2013 #5 Del Skrevet 19. januar 2013 Hvorfor mente HS du måtte gi MME da? Hvordan legger han på seg? Følger han kurven sin? Har han dabbet av i forhold til kurven? Dersom han legger på seg som han skal, synes jeg ikke det er noe unormalt i det du forteller - det virker for meg som økedøgn, og de skal man absolutt "lytte" til. Du kan gjerne forsøke å gi han smokk for å se om det er sugebehov, behov for kos og trøst eller noe annet som ikke er sult som gjør at han våkner. Om han er sulten så vil han nok si fra (Om han derimot legger for lite på seg så er sånne oppvåkninger om natta "ypperlig" for en liten påtår.) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144010227-ammehjelper/#findComment-144954800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puppen og lillemor Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 20. januar 2013 Fordi vi har en helsesøster som ikke er så kjempe opptatt av amming.. Og som er veldig opptatt av at mamma ikke skal slite seg ut! Og det er jo vel og bra, men når jeg sier at jeg gjerne vil fullamme,og at jeg vil prøve å komme over denne perioden som jeg tror er en økeperiode, så hadde det vært greit med litt støtte men helsestasjonen har en kjempeflink ammeveileder som er veldig tilgjengelig og lett og snakke med..og hun ga mye de samme rådene som deg lillenims Gutten leggerpå seg godt.. Gått fra 5,640 til 6,490 på ca en måned.. Sover godt,og blid og fornøyd når han er våken Og i natt sov han plutselig fra ca 20 il 03.30 (!), så jeg tror kanskje vi ser slutten av denne økeperioden syntes jeg merket at jeg hadde mer melk i går kveld.. Han spiste veldig glupsk,og slet nesten litt med å svelge unna! Så nå har jeg fått troen tilbake på at dette skal gå bra (var rundt tre måneder jeg måtte begynne å gi flaske til eldstejenta, og da mye pga at jeg fulgte rådene fra helsesøster..), så jeg har vært fast bestemt på å klare det denne gangen Nok en gang, tusen takk for råd og støtte lillenims Og du skal ikke se bort ifra at jeg dukker opp igjen her på forumet ved neste utfordring.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144010227-ammehjelper/#findComment-144955853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå