Gå til innhold

Noen som har hatt høyt sukkernivå i blodet? Jeg hadde på kontroll i dag:(:(

Anbefalte innlegg

Er normalvektig men har spist veldig mye usunt til nå i svangerskapet, sjokolade eller is nesten hver eneste kveld:( og har gått opp cirka 8-9 kg allerede (er i uke 24). Da jeg var på kontroll i dag sa legen jeg hadde høyt sukkerinnhold i blodet, mitt var vist på rett under 8, mens det skal være under 6... Ble veldig stressa, og legen var så travel så hun fikk liksom ikke forklart helt hva det betydde. Noen som har hatt det før? Må jeg kutte ut alt av sukker? Kan jeg f.eks ikke spise frukt heller, eller hvor ille er liksom dette? Huff, gruer meg til hvordan kveldene fremover blir nå, uten å kunne kose meg med noe...:( er så sliten så orker jo ingenting heller, så det det eneste lille høydepunktet mitt.

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så mye om blodsukkerverdier, MEN jeg er en godtemons selv. Om kvelden lager jeg meg heller en smoothie om jeg blir fysen. For å få lavest mulig blodsukkerøkning, bruk bær :)

Så dårlig at legen din ikke tok seg tid! Tok du glukosetest, eller bare stikk i fingeren?

Jeg har også spist mye sjokolade og søtt, i begynnelsen av svangerskapet spiste jeg hver gang jeg ble kvalm, og det var ganske ofte, og ikke alltid det sunneste alternativet. Så jeg har gått mye opp i vekt.

Fordi jeg hadde lagt på meg så raskt, ville legen min at jeg skulle ta en slik glukosetest. Da møtte jeg fastende, og så målte de blodsukkeret mitt. Etterpå måtte jeg drikke en slags sukkervannoppløsning, og etter to timer tester de blodsukkeret på nytt for å se hvor flink kroppen din er til å bryte ned sukkeret.

Etter to timer var min verdi på 8,5. Dette er på grensen til høyt, så jeg fikk beskjed om å holde meg unna søtsaker og brus for å unngå å utvikle svangerskapsdiabetes (jeg er i uke 29 nå).

Normalverdi (ikke rett etter du har spist, men ca 2 timer etter/fastende), er visstnok på 4,5-6,5, sa legen min. Hvis du hadde like under 8, burde jo legen din ta det på alvor!

Svangerskapsdiabetes kan gi økt sjanse for svangerskapsforgiftning, som er farlig både for mor og barn. Dessuten er det sånn at hvis du ikke klarer å bryte ned alt sukkeret, havner det jo i babyen, og den kan bli stor, noe som kan gi en vanskeligere fødsel. For det tredje, vil babyen din være vant til å ha høyt blodsukker, så når den kommer ut vil den få et fall i blodsukkeret, det vet jeg ikke om er farlig, men i hvertfall ubehagelig for babyen, så de pleier visst.å behandle det med at de får tilført litt sukker, slik at det stabiliserer seg.

Håper du får sjekket dette ordentlig, du bør nok dessverre passe mer på hva du spiser (SÅ KJEDELIG, jeg vet!). De som har fått diabetes, må ta medisiner og holde seg unna at søtt, inkl. frukt, så det er sikkert bedre å prøve å regulere det selv før det kommer så langt.

Men du bør få ordentlig info hos legen din og en sånn der glukosetest, synes det er hårreisende at han ikke tar seg tid til å gjøre jobben sin.

Det er viktig å passe litt på hva man spiser altså damer! Det er bare du som kan gjøre noe med akkurat det, og husk at kiloene skal av igjen etter fødsel, det er ikke BARE å amme de av! Jeg har selv for høy BMI (over 27) i utgangspunktet, så jeg holder meg unnasøtsaker i ukedagene og koser meg heller litt ekstra i helgene.. Min JM var veldig opptatt av om det var diabetes i fam fra før eller ikke på første kontroll, hun ville også vite fødselsvekt på datteren min på 2 år.. Jeg skal inn å få glukosebelastnings test etter uke 28, hadde det sist også.. Verdens kjedeligste test, men den er veldig viktig i forhold til barnets fødselsvekt og om mor er utsatt for å få svangerskapsdiabetes

Ja lurt å passe på. Men jeg gikk opp 25 kg forrige gang og ble kvitt alt på to-tre mnd, så tenkte egentlig at det kom til å gå like fint denne gangen. Da gikk jeg til jordmor, og de sjekket aldri annet enn sukker i urinen, og det har jeg ikke hatt verken den gang eller nå.

Men forrige gang var formen en helt annen, jeg løp rundt på jobb fram til permisjonen, adenne gangen har jeg vært mye sykemeldt og sittet i sofaen, og da er det jo fort gjort å putte i seg litt av hvert... Så nå må jeg bare skjerpe meg!

Jeg må også ta den der testen igjen, og jeg ble så fryktelig dårlig sist, besvimte og greier, gruer meg...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...