Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen med gode erfaringer derfra? Vi skal på gruppe snart (om 2-3 uker), men jeg gruer meg litt. Hva skjer der? Hva gjør en på disse møtene på helsestasjonen?

Jeg har vært 2 ganger på helsestasjonen (4 og 6 ukers kontroller), og hver gang jeg har vært der er det masse utenladske damer med barna sine som IKKE snakker norsk :/ Jeg er ikke rasistisk om noen skulle tro det, men er redd jeg kommer på grupper der jeg er eneste norske så jeg faller fullstendig av lasset :/

Hva gjør/snakker en om på disse gruppene?

Jeg har jo ett håp om å finne en mamma som jeg kommer overens med og kanskje da kan møte litt utenom helsestasjonen siden jeg kjenner så få her (nettopp flyttet hit, kjenner ingen med barn), men de utenlanske kvinnene med barn virker veldig knyttet til andre utenlanske mødre, og det vil kanskje bli vanskelig å møte de utenom da de kun snakker sitt morsmål...?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009972-barselgrupper-helsestasjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på gruppe for noen dager siden og synes det var veldig hyggelig ;) tviler på at de setter deg i en gruppe hvor du vil føle deg utenfor. De finner nok noen som er på samme alder og som du kan snakke med. Det er jo hele poenget. Vi hadde det veldig fint og delte erfaringer. Helsesøster stilte noen spørsmål som vi pratet om;)

Kommer litt an på hvor du bor. Om det er en stor by med mange fødsler vet jeg ikke hvordan de deler dere opp.

Jeg bor i en liten by, her samler de alle som har født i samme mnd.

Første møtet var på helsestasjonen, der møtte de fleste opp. Så utvekslet vi tlf nummer og møttes på kafé ca hver 14. dag.

Jeg synes det er grusomt kjedelig å være hjemme i barselpermisjon og siden de fleste vennene mine arbeider er det en fin måte å få sett folk på :)

Jeg er sikkert litt ekstra spent på hvordan det blir siden jeg som sagt ikke er kjent i byen og kjenner ingen...

Får prøve første gangen, må jo ikke møte opp på resten om det ikke passer for meg?

Nei klart du ikke må møte flere ganger :)

Så heldig du er som bor ett sted hvor de har dette tilbudet. Jeg har flyttet til en kommune som ikke har barselgrupper/treff og sliter med å finne disse andre som er i samme situasjon. Jeg har bare hørt om positive erfaringer med de av mine venner som har vært med i andre kommuner. Klart en ikke "klikker" med alle men det er noe med å ha noen å gjøre aktiviteter med og dele erfaringer.

Annonse

Føler meg i samme båt som deg! Vi flytta til Høybråten nå i høst og jeg kjenner igjen her oppe, har en del venner inni byen, men alle jobber og i hverdagen så blir det liksom ikke at man drar bort på kvelden pga leggetid til jenta mi.

Men jeg tenkte det samme jeg også om barselstreff, men mi lille jente ble syk da vi skulle på det, slik at jeg fikk ikke til å dra!

Vi hører til på Stovner helsestasjon og hver gang jeg har vært på helsestasjonen har det kun vært utenlanske kvinner som er en del eldre enn meg(er 23).

• 3 uker senere...

Jeg kan oppdatere med at jeg har vært der ;) Kun 1 utenlansk dame, resten nordmenn/nordkvinner ;) Traff ei jeg visste hvem var fra før, så vi har avtalt trilleturer. Ellers følte jeg meg litt "utenfor" for av 6 var jeg eneste som ammet, så det var endel prat om mme blant de andre....

Men prøver en gruppe til, så ser jeg etterhvert...

Jeg har meldt meg på barselgruppe og lurer litt på om det er takhøyde for å amme mini ved behov, (regner med det...) om litt gråting er krise og om man må sitte stille på en stol med mini på fanget..? Min lille jente er ikke sykt tålmodig på fang, nemlig. Og så håper jeg inderlig at det er noen babyer som lager litt lyd der i tilfelle min hyler;-)

Jeg ammet ikke, men min sov hele tiden (*puh*), men hadde han vært våken og sulten hadde jeg gjort det. Men nå er jeg ikke en som bretter ut puppen så alle ser den, jeg bruker mye singlet og genser over, så da skjuler jeg øverste del av brystet med genseren (drar singleten ned og genseren opp) ;)

Og det var babyer som HYLTE på barselgruppen min, men det er jo babyer og barselgruppe, så tenkte ikke videre over det forutenom at det gav meg brystspreng og ammeinnlegga mine var fyllt til bredden når jeg gikk derifra :P hehe

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg elsker barselgruppen min! Nå har vi holdt sammen i snart ni år, helt siden de eldste var 6 uker og vi hadde første treff på helsestasjonen. Vi var alle førstegangsfødende og kjente ikke så mange andre med barn. Ble til at vi traff hverandre flere ganger i uka etterhvert det første året. Ble litt sjeldnere da vi begynte å jobbe, men vi treffes jevnlig ennå og nå har de fleste fått flere barn som også er samme alder og de trives godt sammen og leker kjempegreit sammen. Vi mødrene treffes også alene - går på byen sammen, kafé på dagtid hvis vi har fri osv. Vi har også vært på flere ferier sammen.

Med andremann hadde jeg ikke det samme behovet for barselgruppe, siden jeg allerede hadde denne gjengen, så da ble det med treff på helsestasjon og et par trilleturer sammen med noen på gruppa.

Denne gangen tror jeg at jeg knapt har tid til barselgruppe utover helsestasjontreff:)

Tror det er veldig varierende og tilfeldig hvem man treffer på disse gruppene. Noen ganger klaffer kjemien bra, andre ganger ikke. Det går jo an å høre med helsesøster i forkant om hun har mulighet til å plassere deg sammen med noen som er litt lik deg? Vet ikke om det går an, men verdt et forsøk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...