*Kengumamma* Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 Jeg håper virkelig de fleste her er klar over at mye av merinoullen som selges, kommer fra sauer som utsettes for mulesing. Det er en helt grotesk måte å behandle sauer på, og det burde vært forbudt. Jeg undersøker alltid at ullen kommer fra sertifiserte produsenter som kan garantere at de kun bruker ull fra sauer som ikke utsettes for mulesing.
♥Madam Mim♥ Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Hæ? Nei det har jeg ikke tenkt på :-( Har bodd på sauegård tidligere og tok det liksom som en selvfølge at alle sauer ble barbert på en like human og skånsom måte som dyrene der ble jeg!!!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Nei, det har jeg ikke tenkt på. Vet du hvilke merker som er "trygge"? Anonym poster: 07d2442467f660468eeb73d43ba65eb8
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Jeg håper virkelig de fleste her er klar over at mye av merinoullen som selges, kommer fra sauer som utsettes for mulesing. Det er en helt grotesk måte å behandle sauer på, og det burde vært forbudt. Jeg undersøker alltid at ullen kommer fra sertifiserte produsenter som kan garantere at de kun bruker ull fra sauer som ikke utsettes for mulesing. Kan du dele hvilke merker du sverger til? Hadde blitt veldig glad:) Jeg vil veldig gjerne bli mer obs på dette men synes det er vanskelig når produsenter deler lite info om dette. Jeg trodde vel egentlig at norsk ull var mye mer humant enn australsk(UGG fks.) men jeg tar nok feil Kari Traa og Ulvang, vet du hvordan det er med disse merkene? Anonym poster: 8618462d74f997ebedfa9566379b95bf
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Nei. Det gidder jeg ikke. Anonym poster: 5ddcbe73dbf8dd2590c7a33e74297a8b
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Vet ikke om jeg vil vite det, men hva er mulesing? Anonym poster: 2dfc50d9ffae08d0d0c08f7fe0b90d24
DaTuMa Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Har aldri falt meg inn at man gjør noe annet enn å klippe sauen med maskin
*Kengumamma* Skrevet 16. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2013 Jeg vet at Name-It, Nøstebarn og Apotek 1 er trygge.
what a drittkjerring Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 For dere som strikker er i hvertfall ull fra Sandnes garn, Gjesdal spinneri og Vest-Agder Uldvarefabrik helt trygge valg. Ellers vet jeg at ferdigull fra Benetton, Fjällreven, Kari Traa(bruker Janus som ullprodusent) og Janus og HM er humane valg.
*Kengumamma* Skrevet 16. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 16. januar 2013 (endret) Vet ikke om jeg vil vite det, men hva er mulesing? Anonym poster: 2dfc50d9ffae08d0d0c08f7fe0b90d24 Du vil ikke vite det, men det er at de skjærer bort mye av huden rundt rumpa på sauen pga en larve som finnes spesielt hos merinosau. Dette gjøres uten bedøvelse, og sauen får store, smertefulle, åpne sår. Endret 16. januar 2013 av *Kengumamma*
what a drittkjerring Skrevet 16. januar 2013 #12 Skrevet 16. januar 2013 Vet ikke om jeg vil vite det, men hva er mulesing? Anonym poster: 2dfc50d9ffae08d0d0c08f7fe0b90d24 Man skjærer av to kjøttstykker fra lammets bakdel uten bedøvelse..Blir IKKE praktisert i Norge men enkelte produsenter kjøper ull fra steder der de gjør dette(Australia er en stor synder fks.)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #13 Skrevet 16. januar 2013 Vet ikke om jeg vil vite det, men hva er mulesing? Anonym poster: 2dfc50d9ffae08d0d0c08f7fe0b90d24 Du vil ikke vite det, men det er at de skjærer bort mye av huden rundt rumpa på sauen pga en larve som finnes spesielt hos merinosau. Dette gjøres uten bedøvelse, og sauen får store, smertefulle, åpne sår. Hvorfor bruker de ikke bedøvelse? Finnes det alternative måter å unngå denne larven på? Anonym poster: 2dfc50d9ffae08d0d0c08f7fe0b90d24
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #14 Skrevet 16. januar 2013 Living crafts, CeLaVi, Disana og Lillelam er også trygge merker. Anonym poster: f04c50d020bd1252b0cec4d12c2d1fa7
what a drittkjerring Skrevet 16. januar 2013 #15 Skrevet 16. januar 2013 Vet ikke om jeg vil vite det, men hva er mulesing? Anonym poster: 2dfc50d9ffae08d0d0c08f7fe0b90d24 Du vil ikke vite det, men det er at de skjærer bort mye av huden rundt rumpa på sauen pga en larve som finnes spesielt hos merinosau. Dette gjøres uten bedøvelse, og sauen får store, smertefulle, åpne sår. Hvorfor bruker de ikke bedøvelse? Finnes det alternative måter å unngå denne larven på? Anonym poster: 2dfc50d9ffae08d0d0c08f7fe0b90d24 Av idiotiske grunner som at bedøvelse er dyrt og den forderver ulla tror jeg ..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #16 Skrevet 16. januar 2013 Jøss, har jeg aldri tenkt på, ante ikke at noen drev med mishandling av sauer pga ull i det hele tatt jeg..... Men nå er vi atopikere alle mann og ingen av oss tåler ull da, så vi har aldri kjøpt ull til oss selv (vi bruker superundertøy), men kjøper jo ull i gave til andre av og til. Har stort sett kjøpt kjente merker som Ulvang og Kari Traa og ser de er trygge så da har jeg heldigvis ikke gjort noe veldig galt. Anonym poster: 7a663469a112cc4d42184dba706b7c40
Gjest sussie77 Skrevet 16. januar 2013 #17 Skrevet 16. januar 2013 Ja det har jeg tenkt litt på. Og ser heldigvis at de merkene vi bruker er trygge.
Snøkrystaller Skrevet 16. januar 2013 #18 Skrevet 16. januar 2013 Benetton "Benetton plans, as in the past, to continue to give preference to those suppliers who guarantee ethical treatment of animals, such as, for example, those from farms in Argentina, owned by its parent company, where in fact the practice of mulesing is not adopted." Benetton, Benetton’s position regarding the controversy on mulesing between the Australian Wool Industry and PETA, 2009. Björn Borg "Our policy is not to use wool from sheep that are subjected to the practice of mulesing and therefore have as a guideline only to buy from suppliers that can guarantee this." Björn Borg, Environment & Corporate Social Responsibility, 2007. Devold "Devold of Norway AS tar sterk avstand fra denne metoden, og vil for fremtiden sørge for at alt innkjøp av ull skjer fra leverandører som ikke benytter den omtalte metoden. Med kjøp av ulltops i stedet for ferdig garn, kan og vil selskapet styre hvilke leverandør ulla kommer fra." Devold, Devold of Norway AS tar sterk avstand fra mulesing, 2007. Fjällräven "We were among the first companies to reject mulesing, the surgical procedure carried out on merino sheep in Australia in order to prevent flystrike. As soon as this treatment became known, we were one of the few who pulled all of our merino products from the market." Fjällräven, Quality time goes for animals too, 2009. Helly Hansen "Production of Helly Hansen garments and raw materials and fabrics must take into account animal’s welfare. We explicitly ban (...) mulesing (...)." Helly Hansen, Code of Conduct, 2009. Intersport "Intersport accepterar inte mulesingframtagen ull och säljer inte produkter framtagna med denna metod." Intersport, Djurrättspolicy, 2009. H&M "H&M considers it important that animals are not mistreated. We have therefore distanced ourselves from mulesing and concentrated our buying on suppliers that can guarantee mulesing-free merino wool. In 2009 we expect this decision to have its full impact and that the merino wool in our garments will be entirely mulesing-free." H&M, FAQ, 2009. Hugo Boss "The company has decided to phase out the use of wool from farms that perform mulesing – including clip mulesing – by redirecting its orders for merino wool toward suppliers who can demonstrate that this practice has not been applied. Hugo Boss is therefore currently working closely with its own suppliers and providing active support to facilitate this transition." Hugo Boss, Mulesing, 2009. Indiska "INDISKA tar avstånd från att sälja merinoull från Australien under nuvarande förhållanden. Det betyder dock inte att vi kan garantera att det inte finns merinoull från Australien i de varor vi har i våra butiker. Vi har börjat efterforskningen hos våra ull-leverantörer i hopp om att de ska kunna ta reda på varifrån den lilla andel merinoull som finns i en del av Indiskas ullsortiment kommer ifrån." Indiska, Kvalitet & produktansvar, 2009. Janus "Janusfabrikken har flyttat sina inköp från Australien till Nya Zeeland och Syd-Afrika. Orsaken till att Janusfabrikken flyttar sina inköp är att det inte existerar något spårningssystem i Australien som säkerställer att merinoullen kommer från farmare som praktiserar etisk djurhållning (inte använder sig av mulesing.) Janus har krävt och fått bekräftelser från sina garnleverantörer som garanterar att ullen kommer från länder som inte använder sig av mulesing." Janus, Janus mot mulesing, 2008. Kari Traa "Jeg er svært glad for at min produsent, Janus, tar sterkt avstand fra denne typen dyrebehandling og arbeider med å finne nye produsenter når kritikkverdige forhold avsløres. (...) Jeg har hatt sauer helt fra jeg var liten, så det er vanskelig for meg å høre om disse forholdene. De har nesten vært som familiemedlemmer." Kari Traa, uttalelse til Dagbladet, 2008. Matinique, Jackpot, Cottonfield, Part Two, Peak Performance, Saint Tropez, Soaked in Luxury, Tiger of Sweden "... IC Companys decided not to use wool produced by this method in the future. (...) IC Companys does not carry out any direct commerce with the Australian farmers in question, but the group cannot guarantee that the group’s own suppliers or sub suppliers have not used wool that originates from here." IC Company, Press release, 14. april 2008. Nøstebarn "Mulesing er klart i strid med vår grunntanke, og vi kan derfor betrygge kundene våre med at vår ull er mulesing-fri. (...) Våre soveskinn kommer fra en annen variant av merinorasen, en blandingsrase hvor sauerasen English breed sheep, er iblandet. Denne krysningsrasen har ikke så store og mange hudfolder som ren merinorase og har derfor ikke samme problem med larveangrep. Strikkegarnet vårt kommer fra sauer i Sør-Amerika og litt fra sauer i Europa. Disse stedene er larvene, som forårsaker disse problemene hos sauen, ikke et problem". Nøstebarn, Mulesing, 2012. Lindex "Lindex tar avstånd från mulesing, det ingrepp som utförs på merinofår i Australien för att förhindra flugangrepp. Med bakgrund av att mulesing fortfarande används i Australien och att vi tycker att utfasningen av mulesing går för långsamt, har vi tagit beslut om att styra våra inköp av merionoull till andra inköpsländer eller till leverantörer i Australien som kan garantera mulesingfri merinoull." Lindex, Mulesing, 2009. Stormberg "Mulesing is a practice that occurs in some production of wool in Australia. This kind of treatment of sheep shall not occur in Stormbergs supply chain in regards to the production of Stormberg wool products." Codes of Conduct for Stormberg AS, 2008. Dressmann, Carlings, Cubus, Vivikes, BikBok, Volt, Solo, Wearhouse, Wow, Urban: "The Varner Group shall not purchase leather, skins or animal fibres from areas known for bad farming practices or for transporting animals under inhumane conditions. The use of unethical and inhumane production processes such as mulesing is not in accordance with the Varner Group’s animal welfare policy." The Varner Group, Code of Conduct, 2008. Bestseller, Exit, Jack & Jones, Only, Selected, TDK, Vero Moda, Vila " - Bestseller condemns mulesing - a surgical procedure used on Merino sheep, in certain parts of the world, to avoid fly attacks on the sheep’s wool. In Bestseller we only use wool sheep that have not been exposed to mulesing." Bestseller, Animal Welfare, 2009. RNB Retail and Brands "RNB Retail and Brands kräver att Australiensiska ullindustrin följer sitt åtagande att fasa ut mulesing till 2010. Fram till 2010 kommer RNB RETAIL AND BRANDS att för egen produktion styra inköpen mot marknader och leverantörer som kan erbjuda ett i dagsläget bättre alternativ." RNB Retail and Brands, Mulesing, 2009. Woolpower "Woolpower are from February 2008 buying their fine Merino wool from the Patagonia region of South America, where ethical handling of the sheep can be guaranteed." Woolpower, Woolpower changes to mulesing-free Merino wool from Patagonia, 2009. Joha / Tom og Trine "Joha tager naturligvis også stærkt afstand fra Mulesing, og kan garantere, at alle vore uld-produkteter er 100% mulesing-free. Årsagen til at man udøver mulesing på dyrere skyldes et insektet, som lægger sine æg i fårenes hudfolder bagpå. Dette insekt findes kun på det Australske kontinent, så det er kun Merino-får fra Australien, som udsættes for Mulesing. Derfor får Joha Merino-ulden leveret fra Argentina, hvor Mulesing slet ikke findes". Thomsen, A., Joha, e-post 23. februar 2011. Åhléns "I dagsläget säljer vi inte: (...) Merinoull - Endast mulesing-fri merinoull säljs". Åhléns, Etiska bortval, 2009.
Spiffie Skrevet 16. januar 2013 #19 Skrevet 16. januar 2013 Ja, det tenker jeg på. Jeg kjøper ull primært fra Nøstebarn, Joha og Janus.
Catlady Skrevet 16. januar 2013 #20 Skrevet 16. januar 2013 Vet ikke om jeg vil vite det, men hva er mulesing? Anonym poster: 2dfc50d9ffae08d0d0c08f7fe0b90d24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå