Gå til innhold

Hvit avføring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om avføring kan bli avfarget av å ligge en stund i toalettet. En morgen jeg stod opp, hadde ett av barna vært på wc i løpet av natten uten å trekke ned. Avføringen var da helt hvit....

Anonym poster: a7f97beb3d6b4e3dfdd9b9ce7fb0b214

Skrevet

Kan også være tegn på gallestein eller laktoseintoleranse. Ville tatt en sjekk.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Nei, hvit avføring bør sjekkes hos lege.

Skrevet

Når avføringen passerer raskt gjennomførdøyelsessystemet kan den bli lys/hvit. Det trenger ikke bety noe som helst, men dersom barnet er dårlig ellers kan det være greit med en sjekk. Her i huset ble den sånn når barnet hadde en virusinfeksjon.

Anonym poster: 2d26da324d9210ebed2567c44f64ee7d

Skrevet

Min datter får det om hun drikker mye melk eller spiser fløteis.

Skrevet

Kan også bli hvit etter å ha spist bakst med bakepulver, feks scones.

Skrevet

Hmmm..... Når jeg tenker meg om nå, så har han hatt dårlig ånde noen dager.... Klaget en del over magevont tidligere, men ikke i det siste.... Ble da undersøkt av lege, uten funn.... Må vel bestille time.

Skrevet

SVAR

Avføring kan variere betraktelig i farge, beskaffenhet og hyppighet hos barn. Derfor er det sjelden at man kan stille en diagnose ved å basere seg kun på funn ved avføringen. ”Nesten hvit avføring” faller dog ikke i denne normalvariasjon og kan være et argument for videre avklaring.

At din sønn er i fin form, har normal matlyst og normal hyppig avføring, er betryggende. At han hadde oppkast samt magesmerter for en uke siden kan tyde på en gjennomgått virusinfeksjon. I noen tilfeller ser vi en lettgradig påvirkning av leveren i sammenheng med virusinfeksjoner hos barn. Hvis leveren er mer involvert, kan dette igjen føre til lys avføring. Men dette er sjeldent det eneste symptomet. Ofte blir barna samtidig trøtte, har dårlig matlyst, får mørk urin og blir gule i øynene og på huden i varierende grad.

ALTSÅ: Hvis gutten din får flere symptomer eller hvis den normale avføringsfargen ikke kommer tilbake i løpet av noen få dager, burde dere henvende dere til lege. Ved hjelp av en grundig klinisk undersøkelse og noen blodprøver er det lett mulig å belyse evt. tilgrunnliggende årsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...