Gå til innhold

Mat til halvannet- til toåringer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei du :-) Jenta mi er snart 21 mnd.

Frokost: 1/2-1 brødskive + litt biola

Lunsj: Ca. 1 skive + 1 yoghurt

Middag: Det vi spiser, som varierer veldig etter hva vi har. Alt fra noen få biter til en god posjon.

Kvelds: 1-1 1/2 skive + 1 youghurt

Dette er sånn ca. Noen ganger spiser hun mer, andre ganger mindre.

Hun er nå ca. 90 cm. Vekt er jeg usikker på, men veier nok ikke mer enn 12 kg vil jeg tro.

Så bra gutten din spiser selv da!:-) Hvor mye spiser han i løpet av dagen da?

Svarte deg på anonym jeg, men kan nå legge inn svaret mitt her også

Min jente spiser ca 2 skiver til hvert av brødmåltidene. De dagene hun er i barnehagen blir det 4 brødmåltider totalt. Spiser også litt grønt til disse måltidene, tomat, agurk og paprika. Frukt til det ene brødmåltidet i barnehagen. Hjemme får hun kanskje en klementin eller et eple etter middag.

Har prøvd å variere litt, så det ikke blir så mye brød feks, men havregryn el frokostblanding., men det er hun ikke så interessert i. Knekkebrød liker hun sp ofte får hun det, men da i tilleg til brødskive, for knekkebrød metter jo ikke like godt som brødskive.

Hvor mye hun spiser til middag varierer veldig. Noen dager spiser hun alt på tallerkenen, andre dager spiser hun bare en skje. Spiser allsidig og det aller meste hun blir servert.

Spiser hun lite til kvelds hender det hun får en yoghurt i tillegg, men hun tåler ikke melk så godt, så hun får soyayoghurt. Det liker jeg ikke å gi så mye av så hun får det bare 1-2 ganger i uka.

Hun er 20 mnd nå. Er ca 85 cm og rundt 11 kg.

Takk for svar, Honningmelon. Nå har han hatt omgangssyken igjen og må dessverre sondes. Han veier bare litt over åtte kg så han har ingenting å tape! Den uken han spiste selv spiste han ca følgende: en porsjon Néstle grøt (eller tilnærmet full porsjon), lunsj: alt fra 1/2 - 1 brødskive, mellommåltid: frukt og kanskje en yoghurt eller en halv skive brød. Middag: alt fra et par biter til et middagsglass. Kvelds: samme som frokost.

Dette er ikke så lite men vi fikk ikke veid ham slik vi ville så vi har ikke peiling på om dette er nok enda. Vi teller jo kalorier men det er vanskelig å ikke bli helt opphengt i det, noe du, Honningmelon vet noe om:-)

Middag: Det vi spiser, som varierer veldig etter hva vi har. Alt fra noen få biter til en god posjon.

Hun er nå ca. 90 cm. Vekt er jeg usikker på, men veier nok ikke mer enn 12 kg vil jeg tro.

Kan de spise så mye yoghurt altså? Hvilken type bruker dere? Gutten min er veldig glad i yoghurt, men jeg har liksom tenkt at det ikke er noe heldig å gi mer enn 1 om dagen, men det er kanskje helt feil?

Kan forresten svare jeg også, selv om han ikke blir 1,5 år før om 2 uker. ;)

Frokost: 1/2 til 1 porsjon grøt + litt frukt

Lunsj: Ca 1 brødskive + litt melk

Mellommåltid: 1 yoghurt med havregryn + litt frukt

Middag: Som regel i underkant av et middagsglass eller tilsvarende mengde av det vi spiser

Kvelds: Ca 1/2 brødskive + 0,5 til 1 dl velling

Han er ca 11 kg, lengden har vi ikke målt på en god stund.

Annonse

Kan de spise så mye yoghurt altså? Hvilken type bruker dere? Gutten min er veldig glad i yoghurt, men jeg har liksom tenkt at det ikke er noe heldig å gi mer enn 1 om dagen, men det er kanskje helt feil?

Jenta mi får to yoghurt pr. dag pga at hun har slitt med spisevegring og har ikke fått i seg nok næring. Fikk anbefalt av ernæringsfysiolog å gi youghurt to ganger pr dag pga at hun liker det godt og det er mye næring i den. Hun får enten Sprett eller Safari youghurt. Hun spiser bedre nå, men er fortsatt tynn, så fortsetter med to youghurt pr. dag med god samvittighet:-) Endret av Honningmelon

Takk for svar, Honningmelon. Nå har han hatt omgangssyken igjen og må dessverre sondes. Han veier bare litt over åtte kg så han har ingenting å tape! Den uken han spiste selv spiste han ca følgende: en porsjon Néstle grøt (eller tilnærmet full porsjon), lunsj: alt fra 1/2 - 1 brødskive, mellommåltid: frukt og kanskje en yoghurt eller en halv skive brød. Middag: alt fra et par biter til et middagsglass. Kvelds: samme som frokost.

Dette er ikke så lite men vi fikk ikke veid ham slik vi ville så vi har ikke peiling på om dette er nok enda. Vi teller jo kalorier men det er vanskelig å ikke bli helt opphengt i det, noe du, Honningmelon vet noe om:-)

Det var jo et godt matinntak det da :-) Og helt normalt vil jeg si. Synd han ble syk nå da. Men, det ser jo ut som om han er klar for å prøve og spise selv nå? Den mengden du beskrev er i hvertfall helt normal, og mer enn det min til tider spiser :-)

Jenta mi får to yoghurt pr. dag pga at hun har slitt med spisevegring og har ikke fått i seg nok næring. Fikk anbefalt av ernæringsfysiolog å gi youghurt to ganger pr dag pga at hun liker det godt og det er mye næring i den. Hun får enten Sprett eller Safari youghurt. Hun spiser bedre nå, men er fortsatt tynn, så fortsetter med to youghurt pr. dag med god samvittighet:-)

Yoghurt har masse kalorier i seg så vi prøver også å få poden til å spise det men interessen er så der... Han får også spise hva han vil - uansett hvor usunt. Man skal jo gi de matglede og det er jo viktig å legge på seg når man er så liten. Min vokser i lengden så han får absolutt næring men det hadde jo vært fint å ikke kjenne ryggraden hans når man skal kose ryggen.

Min jente spiser ca 2 skiver til hvert av brødmåltidene. De dagene hun er i barnehagen blir det 4 brødmåltider totalt. Spiser også litt grønt til disse måltidene, tomat, agurk og paprika. Frukt til det ene brødmåltidet i barnehagen. Hjemme får hun kanskje en klementin eller et eple etter middag.

Har prøvd å variere litt, så det ikke blir så mye brød feks, men havregryn el frokostblanding., men det er hun ikke så interessert i. Knekkebrød liker hun sp ofte får hun det, men da i tilleg til brødskive, for knekkebrød metter jo ikke like godt som brødskive.

Hvor mye hun spiser til middag varierer veldig. Noen dager spiser hun alt på tallerkenen, andre dager spiser hun bare en skje. Spiser allsidig og det aller meste hun blir servert.

Spiser hun lite til kvelds hender det hun får en yoghurt i tillegg, men hun tåler ikke melk så godt, så hun får soyayoghurt. Det liker jeg ikke å gi så mye av så hun får det bare 1-2 ganger i uka.

Hva med å variere et brødmåltid med avokado/banan? Min gutt spiser, når det passer ham, endel av det og det er masse næring. Men om jenta di liker brød er vel ikke det et problem.

Ah, da skjønner jeg. Gutten min ligger fint på kurven sin litt under gjennomsnittet bare, så vi får nok fortsette med maks 1 yoghurt om dagen. :) (Akkurat nå er han syk da og får spise hva han vil, men vil ikke ha noen ting, så det hjelper jo ikke så mye. :P)

Takk for svar, og beklager avsporingen.

Hva med å variere et brødmåltid med avokado/banan? Min gutt spiser, når det passer ham, endel av det og det er masse næring. Men om jenta di liker brød er vel ikke det et problem.

Avokado vil hun ikke ha. Ikke så mye banan heller. Har prøvd med havregrøt men hun er ikke så begeistet for det heller

Men jeg tenker at når hun spiser godt av brød(og liker det) til alle måltider så får hun nå bare spise det.

Gutten min på snart 21 mnd. Spiser:

Frokost: opptil en brødskive med ost, som oftes bare et par biter..

Pluss en yoghurt:)

Lunsj: helst grøt! Ellers så blir det litt frukt:)

Middag: det vi spiser.. Spiser vi f.eks. Fisk, så går en stor porsjon ned:) spiser vi en pastarett e.l. Så går to biter ned:-/

Mellommåltid: en smoothie eller noen saltkjeks:)

Kveldsmat: ei brødskive eller 1 yoghurt:)

Gutten her er meget matlei, tror det er allergi mot melk/gluten som begynner å provosere magen hardt.. Men får alikevel kjøre på en periode til, slik at vi får endelige prøvesvar:)

Han er forresten ca.93 cm. Lang og veier 16 kg.:)

Annonse

Frokost kl 08: 2-3 dl havregrøt laget på skummet melk tilsatt solsikkefrø og kruskakli (i bhg får han imidlertid sukker på, nammenam!)

Lunsj kl 11: ca 1 brødskive (evt kun pålegg)

Kl 14-måltid: 1 yoghurt + ca 1/2 brødskive + frukt/grønt Middag kl 17: alt fra 3-4 skjeer til en voksenporsjon, kommer an på hva vi har. Elsker grønnsaker, ikke glad i kokte poteter eller rent kjøtt.

Kvelds kl 1830: 1 brødskive (om han spiste godt til middag sløyfer vi kveldsmat og gir en banan eller et eple)

Og så 2-3 dl lunken melk i kveldsflaska <3

Veldig, veldig matglad, noe som til tider er litt slitsomt. Ille når gutten går i fistel om vi besøker noen som har et fruktfat stående på bordet. Han får melk til enkelte måltider i bhg + av og til når vi besøker andre, hjemme gir vi kun vann å drikke. Muffin er 87 cm lang og veier 14 kg, skikkelig plugg <3 Men han har faktisk bare gått opp 2,1 kg siden 1-årskontrollen så vi er jo på rett spor :P

Endret av Madolyn&Muffin

Lille er gutt og 19 mnd. Han er ca 93cm, vekt er jeg usikker på.

Frokost: stort sett alltid grøt

Lunch: 1-2 brødskiver. Prøver å variere pålegget, men er nok lurest fortsatt med det som sitter fast.

Måltid kl 14 i b.hagen: 1 brødskive, yoghurt og frukt

Middag: spiser godt hvis det er noe han liker. Er kjempe glad i kylling og rent kjøtt

Kveldsmat: (hvis ikke middagen blir for sein) grøt, musli,banan.

1.5-2dl kosemelk før tannpuss og legging. :)

Jeg lurer mest på hva vi gjør da han ikke skal spise grøt i b.hagen lengre...hvor mye mat skal jeg sende med da tro? 5 brødskiver?

Mini på 20 mnd er ca 86 cm og 12 kg

.

Spiser til frokost: ca en kvart brødskive

Mellommåltid om det er kriiiise: frukt/smoothie

Lunsj: i underkant av ei brødskive

Mellommåltid etter dupp: frukt/jogurt, kanskje litt brød eller noe

Middag: det samme som oss, spiser som regel ganske bra bortsett fra når han får noe sær voksenmat som biff eller steik eller lignende. Spiser bra med pasta, potet, ris og grønnsaker og ting som ikke er rent kjøtt.

Kveldsmat: ca halv brødskive eller litt havregrøt

Spiser med andre ord ikke så mye av gangen, og blir fort sulten igjen. Har prøvd å vente lenger mellom måltidene og venne han til det, men det går ikke. Blir bare sutring, og spiser ikke noe mer allikevel.

Drikker som regel melk til måltidene (ca halvt lite glass). Varierer med jus og biola i blant. Får vann til middag.

Oj.. Gutten min spiser myyyye mer enn deres! :P

Frokost 8.00: 2-3 skiver med grovbrød og div pålegg, tomat, agurk, paprika ect.

Lunch 11.00: 1-2 skiver med grovbrød, smoothies og/eller yoghurt.

Mellom måltid 13.00: havregryn, gjerne med frukt av noe slag evt yoghurt om han ikke har spist det tidligere.

Middag15-16: spiser en stor porsjon med det vi spiser til middag.

Kvelds 19.30-20.00: 2-3 skiver grovbrød.

Av og til spiser han i mellom middag og kveldsmat også! :)

Han nærmer seg 90 cm og 12 kg! :) slank og meeeeget aktiv gutt! :)

Min jente på 21 mnd spiser:

Frokost: 2 skiver

Lunsj: 2 skiver og yoghurt

Middag: kommer litt an på, men hun spiser ikke mye. Hun spiser middag i bhg, men lurer på å vente med middagen til vi kommer hjem, for det virker som at hun ikke er sulten.

Kvelds: 2 porsjoner med grøt.

Er usikker på vekt/høyde da vi ikke har vært på hs siden hun var 15 mnd. Men regner med hun er 85-86 cm og veier rundt 10 kg :)

Lillemor på 21 mnd har dempet matinntaket noe i forhold til tidligere.

Frokost: 1-2 skiver ( spiser ofte både litt hjemme og litt i bhg)

Lunsj: 1 skive, kanskje noe frukt

Mellommåltid ca 13:30: frukt

Mellommåltid ca 15: 1/2 skive i vognen hjem fra bhg

Middag: som regel stor porsjon av det vi spiser. Elsker rent kjøtt, fisk, pasta og enkelte grønnsaker ( mais, erter, gulrot). Endel andre grønnsaker er ikke populære...

Kvelds: stor porsjon grøt eller gryn.

Ca 90 cm og 14 kg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...