Gå til innhold

Kan jeg dele ut medisiner når jeg har bestått legemiddelregning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått et år på sykepleien og bestått legemiddelregningen. Hvis jeg får meg jobb i hjemmetjemesten eller sykehjem, kan jeg da dele ut medisiner?

Anonym poster: 50fdd4ab16ab4d1c37e5aebc09aa1ff8

Skrevet (endret)

Viss du får delegasjon til det. Legemiddelutdeling er knytta til delegasjon, ikkje utdanning eller kurs.

Ikkje ein gong som ferdigutdanna kan du handtere legemidlar utan delegasjon.

Men det er uvanleg å få delegasjon utan å bestå prøve i legemiddelhandtering, arbeidsstadane arrangerar sjølv dette i samarbeid med farmasøyt eller kjøper lisensar til nettkurs med avsluttande eksamen.

Endret av ★
Skrevet

Du treger kun et todagerskurs for å gi ut medisiner, så lenge dosetten er klargjort av autorisert sykepleier.

Anonym poster: 93b9bc7ab4ab9ef9fd0af73b553bb51c

Skrevet

Viss du får delegasjon til det. Legemiddelutdeling er knytta til delegasjon, ikkje utdanning eller kurs.

Hva innebærer delegasjon?

hi

Skrevet

At du får tildelt myndighet til det. Vi fikk det etter 2 dagers obligatorisk kurs i regi av arbeidsgiver.

Skrevet

Hva innebærer delegasjon?

hi

Eit dokument som viser at einingsleiar (eller den personen som har ansvaret på vegne av einingsleiar om denne ikkje har legemiddelkompetanse, altså er lege, tannlege eller farmasøyt) går god for at du har den kunnskapen som er nødvendig for å ha ansvar for å handtere legemidlar.
Skrevet

Du skal f.eks. vite hva slags smertestillende som ikke kan tas sammen med annen medisin, og hva slags drikke og mat som kan påvirke legemiddelopptaket, om preparatet bør tas sammen med mat eller ei osv. F.eks. har grapefrukt stor effekt på virkningen av en del legemidler.

Skrevet

sykehjemmet/kommunen du jobber på/ i har egne som regel interne kurs for rutiner for medikamenthåndtering. Det er vanlig å få opplæring og deligering (godkjenning) for å dele ut medikamenter når du har bestått medikamentregningstest biokjemi eksamen på sykepleierudanningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...