Gå til innhold

Devå, ikkesåallerværst, trintra og dere andre som sliter med søvn

Anbefalte innlegg

Hei Tibra!

Vet ingenting om reflux, men vet alt om å leite etter en grunn for at babyen ikke sover. Alt hadde vært mye lettere om det var en fysisk ting som var årsaken, da var det kanskje en mulighet for å gjøre noe, for en blir virkelig gaaaal av dette her.

Håper det ordner seg for dere også, med eller uten reflux.

Fortsetter under...

Devå: det sies jo at noen blir værre før de blir bedre når de får kiropraktor/fysio-behandling. Det med at det tar to tre år før de sover rundt, betyr ikke at de ikke gradvis sover bedre! Tre korte oppvåkninger vil jo fortone seg som rene spaoppholdet for dere :)

Vi får bare håpe.. Hva annet kan vi gjøre..

Håpet mitt holder på å forsvinne. Tror ikke det er nakken som er problemet lenger. Nå har det gått en uke siden sist behandling og manuellterapauten mener at det skal bare bli verre i to - tre dager. I går var det helt forferdelig. Hun hyylte i ett fra kl 1845-21 bare for å sove ca 30 min før det var påan igjen. Blir kvalm av dette!!!

Håper det fortsetter i den gode tralten for dere ikkesåallerverst.

Vi hadde også krangler om det ikke var for verdens roligste mann. Han beholder heldigvis roen mens jeg eksploderer, så går greit. Men er en ekkel følelse å være sint på jenta. Er jo ikke hennes feil. Føler meg som en dårlig mor:-(

Nå skal mannen på reise i 4 dager, vet ikke hvordan jeg skal klare denne helga:-(((

Hei Tibra!

Vet ingenting om reflux, men vet alt om å leite etter en grunn for at babyen ikke sover. Alt hadde vært mye lettere om det var en fysisk ting som var årsaken, da var det kanskje en mulighet for å gjøre noe, for en blir virkelig gaaaal av dette her.

Håper det ordner seg for dere også, med eller uten reflux.

Ja du har helt rett, veksler mellom å lete etter årsaker og å tenke: sikkert bare en fase, går nok over, bare å gi det litt tid.. Håper du finner ut hva som plager henne, det høres virkelig ikke greit ut :( :(

Tibra:

Prøv fastlegen først mtp reflux. Hvis ikke du får noe napp der, ville jeg tatt han med til privat lege. Ellers er jo rådene: ikke fet mat, eller mat som danner mye syre, hevet hodeleie og holde barnet oppreist 30 min etter måltid. Alt dette syns jeg er vanskelig, fordi han spiser ikke så mye annet enn grøt og litt grønnsaksmos, samt mengder med sviskemos (ellers stopper det opp). Han ligger hevet første del av natta, men så tar jeg han jo opp til meg.. Han våkner dessuten hver time når han ligger i senga si også. Medisiner fungerer ikke på alle, så det er jo ikke sikkert det hjelper..

Devå:

Der er helt jævlig.. Jeg også blir sint og hater meg selv for det. Jeg føler at vi ved å velge å få en til, har ødelagt nye for storebror.. Men mulig jeg krisemaksimerer litt. Jeg gikk til psykolog etter jeg fikk første, fordi jeg hadde fødselsdepresjon og lurer på å kontakte henne igjen. Ikke at jeg er deprimert, men innimellom håper jeg at jeg blir så syk at jeg må på sykehus og noen andre bare må ta over.. Ikke noe særlig. Mannen min var også tålmodig forrige gang, men denne gangen har han kortere lunte enn meg. Hvis du bor i Osloområdet, så kan jeg ta meg en tur når mannen din er borte, eller du får komme på avlastningsmiddag hos oss :).

Natta i natt var ikke bra, våken hver 1,5 time og tok morgenen 4.45... Kanskje vi kollektivt må dra til Snåsamannen?

Tibra: Min jente på 9 mnd har refluks og jeg synes at babyen din har mange symptomer som passer med denne diagnosen. Blant annet urolig søvn, at hun blir vekket av noe og at hun virker som hun svelger noe når hun våkner om natten. Refluks behøver ikke bety at noe kommer ut av munnen, hun kan ha sure oppstøt fra magesekken og opp i halsen som brenner og er veldig ubehagelig (det er det min datter har). Få dette sjekket er mitt råd. Vi måtte gjennom ph-måling på sykehus før vi fikk medisin, men har skjønt at noen leger skriver ut resept på medisinen uten denne testen. Nå skal det sies at datteren min ikke har blitt voldsomt mye bedre av medisinen så man må ikke forvente mirakler. Barnelegen på Riksen ville at vi også skulle kutte ut melkeprodukter så har gjort det.

Devå: Uff, fikk helt vondt av deg nå altså! Kjenner meg veldig igjen i de tankene du har og det er ikke godt :( Har du ikke noe familie i nærheten som kan avlaste deg litt? Man må ikke være redd for å be om hjelp.

Ikkesåallerværst: Så bra dere fikk medisin uten test da:) Får håpe den har mer effekt hos dere enn den har hatt hos oss. Hvilken medisin har dere fått?

Her er nettene et helvete igjen fordi frøkna har blitt forkjølet og tett. Hun våkner hver halvtime hele natten...

Tibra: Min jente på 9 mnd har refluks og jeg synes at babyen din har mange symptomer som passer med denne diagnosen. Blant annet urolig søvn, at hun blir vekket av noe og at hun virker som hun svelger noe når hun våkner om natten. Refluks behøver ikke bety at noe kommer ut av munnen, hun kan ha sure oppstøt fra magesekken og opp i halsen som brenner og er veldig ubehagelig (det er det min datter har). Få dette sjekket er mitt råd. Vi måtte gjennom ph-måling på sykehus før vi fikk medisin, men har skjønt at noen leger skriver ut resept på medisinen uten denne testen. Nå skal det sies at datteren min ikke har blitt voldsomt mye bedre av medisinen så man må ikke forvente mirakler. Barnelegen på Riksen ville at vi også skulle kutte ut melkeprodukter så har gjort det.

Devå: Uff, fikk helt vondt av deg nå altså! Kjenner meg veldig igjen i de tankene du har og det er ikke godt :( Har du ikke noe familie i nærheten som kan avlaste deg litt? Man må ikke være redd for å be om hjelp.

Ikkesåallerværst: Så bra dere fikk medisin uten test da:) Får håpe den har mer effekt hos dere enn den har hatt hos oss. Hvilken medisin har dere fått?

Her er nettene et helvete igjen fordi frøkna har blitt forkjølet og tett. Hun våkner hver halvtime hele natten...

Hei, og tusen takk for svar! Lurer på å kutte alt av melkeprodukter til meg og henne en uke eller to og se om det hjelper... Har du sett noen effekt av det? Tenker at det skader vel ikke å gå til fastlegen (har en som jeg ikke kjenner) å høre hva han sier. Har vel inntrykk av at det er så ymse hvor mye innsikt og hvor lydhøre de er for bekymringer om disse helt små..

Annonse

Tibra:

Devå:

Der er helt jævlig.. Jeg også blir sint og hater meg selv for det. Jeg føler at vi ved å velge å få en til, har ødelagt nye for storebror.. Men mulig jeg krisemaksimerer litt. Jeg gikk til psykolog etter jeg fikk første, fordi jeg hadde fødselsdepresjon og lurer på å kontakte henne igjen. Ikke at jeg er deprimert, men innimellom håper jeg at jeg blir så syk at jeg må på sykehus og noen andre bare må ta over.. Ikke noe særlig. Mannen min var også tålmodig forrige gang, men denne gangen har han kortere lunte enn meg. Hvis du bor i Osloområdet, så kan jeg ta meg en tur når mannen din er borte, eller du får komme på avlastningsmiddag hos oss :).

Natta i natt var ikke bra, våken hver 1,5 time og tok morgenen 4.45... Kanskje vi kollektivt må dra til Snåsamannen?

Ikkesåallerverst: Du er jo veldig grei da:-) Synd jeg ikke bor i Osloområde ellers kunne vi jo møttes, men blir ganske langt å kjøre da:-) Vi får støtte hverandre her på nettet istedet.

Å ja, vær du trygg har ønsket meg på sykehuset maaange ganger. Husker med lengsel tilbake til for 7 år siden da jeg lå 14 dager på sykehus med brukket fot...bare sov og slappet av. Giiid det hadde vært nå!!! Vurderer også psykolog, klarer ikke dette lenger. Både jeg, mannen og baby gråt minst 1 time sammen i natt.Hun sov kanskje 5 timer tilsammen. Orker ikke dette her mer. Føler meg som elendig mor og det er grusomt. Var IKKE dette jeg drømte om når jeg gikk å ventet på den lille prinsessa inne i magen.

Jeg er med til snåsamannen jeg!! Håper vi får en god helg alle sammen! Søren heller, nå er det vår tur!!!!!!!

Hei, og tusen takk for svar! Lurer på å kutte alt av melkeprodukter til meg og henne en uke eller to og se om det hjelper... Har du sett noen effekt av det? Tenker at det skader vel ikke å gå til fastlegen (har en som jeg ikke kjenner) å høre hva han sier. Har vel inntrykk av at det er så ymse hvor mye innsikt og hvor lydhøre de er for bekymringer om disse helt små..

Hei igjen:)

Kanskje verdt å forsøke melkefri diett ja. Vi følte vel egentlig at det ikke hadde noe effekt, men barnelegen vi går hos på Riksen sa at man burde teste det i 6-8 uker så vi gjorde det. Etter et par måneder uten store endringer i søvnproblematikken skulle vi forsøke vanlig mme og grøt med melk igjen. Da fikk hun kjempevondt i magen! Etter to dager gikk vi tilbake til melkefri diett igjen, og vet ikke helt hvor veien går videre. Skal til barnelegen igjen neste uke, så får se hva hun sier da.

Synes absolutt dere skal forsøke fastlegen. Noen er veldig vriene på å henvise videre, men det var heldigvis ikke min. Vet at mange leger ikke henviser videre mtp refluks hvis babyen legger fint på seg og ikke gulper enormt mye, men det er jo bare tull. Datteren min la godt på seg og hadde sluttet med den voldsomme gulpingen, men sov veldig dårlig og ble tydelig vekket av noe når hun sov. Legen på Riksen var ganske sikker på at det var refluks selv før testen var tatt. Fastleger har ofte ikke peiling eller utdatert kunnskap på dette feltet. Ville gått til en annen lege hvis du ikke får hjelp. Vet at man lett føler seg som en hysterisk mor, men viktig å stole litt på mammainstinktet også. Ikke gi deg! :)

Nå orker jeg snart ikke mer!! I dag har hun sovet en halvtime på dagen etter en natt hvor hun var våken i 3 timer fra 1-4, og i kveld sov hun i to timer før rabalderet jammen var i gang igjen!! Hun ligger og skriker og bærer seg og er umulig å roe ned. Skal det ingen ende ta?!

Thessi, jeg skjønner så godt hva du mener. Tror jeg.

Man klarer jo ikke slappe av når de sover heller, fordi man går med skuldrene oppi øra og venter på skrik. Det er som å være i konstant alarmberedskap. Også vet man ikke når det tar slutt, eller om det i det hele tar slutt.. Det gjør jo det, men tre år med dette og jeg tror aldri jeg bil bli normal igjen!

Min har jo nå fått refluxdiagnose og medisin, men det har ikke hjulpet. Han har nå som oftest en dupp på dagen som er 1,5 time, men på natta er detvegentlog værre. Dvs nå er det ikke lenger noen netter innimellom der han sover 2-2,5 time i slengen. Han er heldigvis ikke så mye våken på natta, annet enn når han er syk (som han er hver 14 dag..), men de siste nettene syns jeg han har vært vanskeligere å roe. Mulig dette noe annet enn reflux (tenner eller at han er mer mobil), for han styrer mer før han sovner for kvelden også. Tar morgenen litt før eller litt etter fem..

Har dere andre noen til å avlaste dere på natt? Vurderer dere det eller har gjort det? Jeg var veldig skeptisk til det før, men nå er jeg nesten der at jeg girnhan til en vilt fremmed hvis det betyr søvn for meg.. Faren her er ute av spill pga sykdom, så jeg har hatt hver natt siden fødselen.. Fikk heldigvis slappet godt av de første to månedene.

Huff, jeg er så fortvila sjøl, vet ikke hvordan jeg skal orke, men man har jo ikke noe valg.

Herregud, vet ikke hva jeg hadde gjort hvis ikke pappa'n hadde hjulpet til om natten! Du må jo være utslitt!

Frøkna har overnattet hos mine foreldre et par ganger og det har gått greit, men føler det litt vanskelig å be andre passe en så vanskelig baby. Vi har avtalt to nye overnattinger der de nærmeste to månedene, og det blir fantastisk! Har egentlig ingen kvaler med det, hun kjenner besteforeldrene sine godt og er trygg på dem. Eldste var der stadig på overnatting det første året da jeg var utslitt og lettere deprimert etter fødselen. Det var virkelig gull verdt. Er det ikke noen som gutten din kjenner godt som kunne passet han en natt så du fikk sove?

Refluxmedisinen har ikke hjulpet stort her heller. Mulig det er tenner på gang også (hun har bare 2 og er 9 mnd). Jeg er omtrent daglig på leting etter antydninger til nye tenner, da hadde jeg liksom kunnet henge alt styret om natten på "tannknaggen". Har ikke funnet noe ennå..

Føler jeg bare teller ned dagene til hun blir ett år. Ikke at jeg tror at alt på mirakuløst vis skal bli rosenrødt da, men da er hun i alle fall ikke baby mer og vi har kommet oss gjennom det første året! Trist, men sant. Tror det er vanskelig for de som ikke har opplevd det selv å forstå hvordan det er.

Og forresten, det er helt uaktuelt at dette skal pågå i flere år!!

Hei!

Jeg slenger meg med på denne tråden.

Har ei jente på 8 mnd som våkner så og si hver time, og har gjort det siden hun var 3 mnd. Er så rådløs og sliten at jeg ikke orker ta opp kampen om natten, gir henne flaske slik at vi begge kan sove en ny time. Har kjøpt no-cry boka, men opplegget er så langt at jeg veit ikke om jeg har orker til å ta tak i det! Hun sover 3 timer på dagtid, og spiser relativt godt.

Grunnen til at jeg stresser mye med dette er fordi jeg har termin om 4 mnd og vil gjerne ha noe litt på stell!

Oii, skjønner jo at det haster litt Malin*lykkelig*. Vet ikke hva jeg hadde gjort om vi var i samme situasjon.

Har også lest og prøvd rådene i sove uten gråt, men funka ikke her. Trodde jo at alt kom til å ordne seg når vi gjorde som boka sa, men det var bortkastet tid.

Kjedelig å få opp håpet om at ting ordner seg, bare for å få en på tryne:-(

Her er vel strengt tatt lite råd, mest en klagetråd, men er godt å ha noen å snakke om problemene med, tror ingen andre enn vi som er midt oppi det kan forstå hvor ille det er å ha et barn som ikke sover.

Annonse

Huff, kjedelig når man endelig tror man har funnet noe som virker, og så går det ikke slik i det hele tatt :/

Helt enig, absolutt ingen forstår, selv om de tror de forstår hvordan vi har det. Kjenner jeg blir så irritert inni meg av de på facebook o.l som er såååå slitne for barnet sov så dårlig én natt (har sett mange av de)! Haha, arg!

I natt har vi hatt 8 oppvåkninger, en kjempebæsj kl 4 hvor det var bæsjet gjennom pysj og laken! Frøkna har ikke sovnet etter det.. (hu bæsjer alltid mellom fire-fem).

Håper dere andre har vært heldigere :)

Velkommen skal du vær Malin (selv om grunnen ikke er så bra..), men Devå har rett, dette er nok mer en klagerråd :). Vi har vel alle prøvd en hel del, men ikke funnet noen løsning.. Men stakkars deg som snart får en til, og er høygravid oppi det hele! Kan jeg spørre om du ammer fortsatt? Kan jo være melka di ikke smaker som før og at hun spiser mindre og er sulten? Du har vel prøvd det meste..

Det jeg egentlig tror mest på, spesielt etter å følge denne tråden, er at de barna som sover veldig dårlig stort sett plages med noe. Så klart, noe kan skyldes dårlige/manglende rutiner, men jeg vet hvertfall at alle her inne har samme kveldsrutine og fortvilt har prøvd å få de til å sove i egen seng over måneder. Til ingen nytte og med mer frustrasjon, virker det som? Men hva de plages med er jo helt i det blå, og svaret får vi kanskje ikke før det er over, og kanskje ikke da heller..

Thessi: jeg er ganske sliten ja.. Og blir mye oppgitt og sint om natten hvis han er urolig og ikke roer seg med pupp (tar ikke hardt i han, altså, men hever stemmen og høres nok ikke spesielt søvndyssende ut..). Blir ganske nedbrutt bare av det, føler meg som verdens værste mamma. Begynner å jobbe om fire uker og det kommer til å gå rett i dass.

Devå: glemte kommentere på et tidligere innlegg fra deg om at jeg også har ropt til mannen at "nå må jeg snart legges inn hvis ikke det blir bedre", så reaksjonene på søvnmangel er nok ikke så uvanlige ;).

Og som Thessi leter jeg etter tenner hver dag! Nå har jeg ventet på fortenner oppe siden november (!), og i går ser jeg at det er mørkerødt rundt konturene av tennene, og liksom mer hovent. Men de kommer jo aldri! Men stakkars, ser ikke godt ut..

Hadde en natt i forigårs som var bedre (sov noen økter på ca to timer), men da fikk jeg omgangssyke og var våken en del.. I natt har det vært hver time frem til fire og hver halvtime/hvert kvart etterpå. Hele uka hardnet lagt meg 20.30-21.00, og med storebror som har sovnet i åttetida eller senere, så blir det ikke mye voksentid..

Endret av Ikkesåallerværst

Thessi: jeg er ganske sliten ja.. Og blir mye oppgitt og sint om natten hvis han er urolig og ikke roer seg med pupp (tar ikke hardt i han, altså, men hever stemmen og høres nok ikke spesielt søvndyssende ut..). Blir ganske nedbrutt bare av det, føler meg som verdens værste mamma. Begynner å jobbe om fire uker og det kommer til å gå rett i dass.

Huff og huff, håper og krysser fingrene for deg ikkesåallerverst. At alt ordner seg snart. Håper det er tennene som er problemet!! Hadde aldri klart å begynne på jobb, men må man så må man. Vet akkurat hvordan du har det, blir også sint på min lille uskyldige unge, og det gjør jo saken bare mye verre. Heldigvis har mannen begynt å ta skikkelig ansvar, da går det myye bedre. Skulle ønske du fikk litt hjelp du også!!

Devå: glemte kommentere på et tidligere innlegg fra deg om at jeg også har ropt til mannen at "nå må jeg snart legges inn hvis ikke det blir bedre", så reaksjonene på søvnmangel er nok ikke så uvanlige ;).

Bra det ikke er bare meg det klikker for, har virkelig trodd at innleggelse var eneste allternativ for meg en stund. Heldigvis noen uker siden det. Rart hvordan man blir med minimalt med søvn, og rart at man overlever, men det gjør man heldigvis.

Her legger vi oss begge to ca kl 21, bare ca 1 time etter at jenta har sovnet (viss vi er heldig). Har funnet ut at søvn er viktigere enn voksentid akkurat nå...

Tusen takk! Godt å ha noen å klage sammen med når ingen andre orker å høre på ;)

Sluttet å amme når frøkna var 7 mnd, da brukte hu meg kun til nattekos og det orka jeg til slutt ikke !

Hu har melkeallergi og atopisk eksem, får hver kveld kløstillende tablett (den skal i utgangspunktet virke litt sløvende, men det har jeg aldri merket noe til!)

tenkte jeg skulle bestille time hos privat barnelege, her hos legen er det absolutt ingen hjelp å få! Legen min syns hun sov nok hvis hun sov 9 timer i døgnet! Arg! Har tenkt på reflux, hun har så mange symptomer på det!

Malin: Hei! Datteren min har reflux (og melkeallergi..), men hun får Nexium på blå resept så har ikke forsøkt Gaviscon til henne. Ville vel vært litt forsiktig med å eksperimentere på egenhånd tror jeg. Sikkert lurt å få time hos en annen lege. Utrolig irriterende med lite forståelsesfulle fastleger! Tror Ikkesåallerværst fikk medisin til babyen uten ph-test. Hun var hos privat lege (volvat?). Vi var gjennom to tester på sykehus for vi fikk diagnose og medisin.

Takk :)

Kanskje smart som du sier å ikke eksperimentere på mye på egenhånd med legemidler! Vi har fått time hos en annen lege idag, så skal jeg mase meg til en henvisning til barnelege. det skal ikke være slik! I natt skrek hun konstant fra halv tolv til to. ingenting som hjalp! Før det hadde hun vært våken tre-fire ganger og tre ganger etter det!

Svigermor på besøk gjør det ikke bedre for utslitt, trøtte, gravide meg. Når hu slenger ut: stakkars unge som må legge seg så tidlig (18:30), ikke rart hun skriker og ikke får sove om natten. Du må holde henne lengst mulig våken slik at hun sover om natta". Arg!!!!!

Uff, høres ikke lett ut :/ Festlig med bedrevitende svigermor oppi det hele også... Får håpe du kommer til en ok lege nå da. Hvilken MME gir du (siden hun har melkeallergi mener jeg)?

Uff, høres ikke lett ut :/ Festlig med bedrevitende svigermor oppi det hele også... Får håpe du kommer til en ok lege nå da. Hvilken MME gir du (siden hun har melkeallergi mener jeg)?

Bruker Nutramigen, og heldigvis elsker hu den :) Hu er også veldig glad i å drikke havremelk!

Jeg er så LEI! Lei av at det er morgen kl 05, lei av å stappe inn smokk, lei av å gå i halvsøvne på kjøkkenet for å varme flaske midt på natta, lei av at storesøster blir vekket mellom fem og seks om morgenen, lei av å måtte legge meg kl 21 (!!!) for å prøve å få et minstemål av søvn - ja, dere skjønner tegninga. I dag er det fem uker til jeg skal begynne på jobb igjen, og det blir jo sikkert riktig så festlig. Av og til har jeg bare lyst til å lukke døra bak meg og gå og gå til et sted hvor ingen finner meg.

Vi har snakket litt om hvorvidt vi skal ha et barn til. Det hadde vært fint med tredjemann en gang. Jeg sier at den neste umulig kan bli verre enn lillebror. Nei, sier mannen, men han kan bli like ille! Så da er det vel egentlig avgjort. Dette makter jeg ikke en gang til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...