Devå Skrevet 4. februar 2013 #51 Del Skrevet 4. februar 2013 Tror forresten det er en stor sammenheng hvordan hun legger seg og hvordan natta blir. De nettene hun sov godt sovnet hun etter 3 minutter. De nettene hun våkner oftest er de kveldene hun hyler og skriker og våkner hver time hele kvelden igjennom. Kan nesten vite hvordan natta blir bare ved å se hvordan leggingen går. Skulle jo tro at hun var trettest de kveldene hun ikke sovner før 21...rare de små...;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145017471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
epla Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #52 Del Skrevet 5. februar 2013 Kjempebra at du får sovet ut litt, Devå! Det er nok smart å fortsette med avvenningen, selv om det er noen tilbakesteg akkurat nå. Full honnør til mannen din som orker å ta støyten ei stund! Her går legginga veldig fint for tida. Nå tar han kveld ca kl 20, og det er utrolig godt med litt voksentid etterpå. Han sovner fort og sover fint den første delen av natta, fram til ca 02-03. Da får han ei flaske, og så starter moroa. Det er veldig vanskelig å få ham til å sovne igjen etterpå. Han er skikkelig lysvåken! Jeg kan ligge og vugge ham i en time før han gir etter. Dessuten våkner han veldig tidlig etterpå igjen, ca kl 05, og da er det bare å stå opp. Jeg er kjempeglad for at legginga går såpass greit, nå er utfordringa å få ham til å sove bedre siste del av natta. Selv om jeg legger meg kl 22, blir det ikke mange timene på øyet før showet begynner. I tillegg må vi prøve å holde ham så stille som mulig, hvis ikke våkner storesøster også. Hun kom tassende i femtida et par ganger i forrige uke.. Gjesp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145021364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 5. februar 2013 #53 Del Skrevet 5. februar 2013 Tror forresten det er en stor sammenheng hvordan hun legger seg og hvordan natta blir. De nettene hun sov godt sovnet hun etter 3 minutter. De nettene hun våkner oftest er de kveldene hun hyler og skriker og våkner hver time hele kvelden igjennom. Kan nesten vite hvordan natta blir bare ved å se hvordan leggingen går. Skulle jo tro at hun var trettest de kveldene hun ikke sovner før 21...rare de små...;-) Så dumt at det ikke varte.. Men jeg tror det er litt sånn ett steg frem, to tilbake også tre frem eller ett frem.. nå vet dere at det går, så kanskje tar det kortere tid mellom hver gang det skjer. Jeg støtter eple i at dere ikke gir dere med avvenning. Letter ifht om dere trenger avlastning fra andre på natt, og dere kan dele på det. Honnør til mannen, ja! Men du trenger det helt klart! I natt har mini sovet i egen seng frem til 5. Det er veldig bra. Kun mat tre ganger, og hadde to soveøkter på 2,5 t etter 23.00. Han har vært syk noen dager, og har vært mye våken - skriki mye på natt. Jeg har også begynt å avslutte ammingen, ettersom jeg er så plaget med brystbetennelse. Så nå spiser han sjeldnere på dag, og er muligens litt mindre interessert i puppen fordi det ikke er så mye melk. Han våkner heller ikke lengre alltid md et skrik, kan ligge litt å klage før han skriker ordentlig. Jeg prøver å la han ligge litt, for kanskje han plutselig en dag finner ut at, hey, jeg kan jo egntlig bare sove videre!? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145021550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trintra Skrevet 5. februar 2013 #54 Del Skrevet 5. februar 2013 (endret) Syns det begynte å gå så fint her... Da er det klart omgangssyken måtte komme og snu alt på hodet. Minste på 8 mnd har holdt meg våken med gråt og sutring hele nettene + skifting av diarebleier... Gutten på 2,5 har bare krevd meg tre ganger i natt, da pga nysing og hjelp med tørking av snørr over hele ansiktet.... Helt greit siden jeg har vært våken likevel. Ikkke noe hjelp å få av den største (mannen), da han jo er sykest med feber. Sukk. Endret 5. februar 2013 av trintra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145021901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
epla Skrevet 6. februar 2013 Forfatter #55 Del Skrevet 6. februar 2013 Uff. Klokka er fire på natta, og jeg er oppe med lysvåken lillebror. Skal prøve å legge ham i vogna i gangen etter hvert, får bare håpe vi ikke vekker storesøster under seansen. Kan aldri tenke meg at det kommer til å gå lydfritt for seg! Virker som det går dårligere igjen nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145025585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 6. februar 2013 #56 Del Skrevet 6. februar 2013 Uff. Klokka er fire på natta, og jeg er oppe med lysvåken lillebror. Skal prøve å legge ham i vogna i gangen etter hvert, får bare håpe vi ikke vekker storesøster under seansen. Kan aldri tenke meg at det kommer til å gå lydfritt for seg! Virker som det går dårligere igjen nå. Huff.. Håper dere fikk sove litt etterhvert.. Jegvsyns så synd i oss alle, babyene og hele familien! Dårlig natt igjen her. Våken hver time, klarte ikke legge han tilbake i senga i nitida. Holdt på tre kvarter, så bar jeg han inn til oss og der brukte vi litt tid på hvorvidt puppen skulle frem eller ikke. Lillingen vant.. Jeg sovna uten å ha pusset tenner og fullt påkledd. Jeg skjønner virkelig ikke hva som gjør at det blir en god natt for så å bli en dårlig!? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145025659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thessi og lillemor Skrevet 6. februar 2013 #57 Del Skrevet 6. februar 2013 Her har vi også hatt en skikkelig drittnatt! Frøkna har våknet hver kvarter (?!) hele natten. Tror jeg hadde fått sammenbrudd hvis ikke far hadde tatt over. Satt i sengen og hulket, og syntes så synd på meg selv og oss. Herlighet, skal dette aldri ta slutt!? Trodde ting hadde bedret seg nå. Vi hadde klart og kutte ned til ett måltid om natten de siste tre nettene, og har stått opp rundt 7/7.30 de siste dagene. I natt spiste hun hundre ganger og sto opp kl 5.. Krysser alt jeg har for at dette bare var et engangstilfelle. Er så lei!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145026005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 6. februar 2013 #58 Del Skrevet 6. februar 2013 Her har vi også hatt en skikkelig drittnatt! Frøkna har våknet hver kvarter (?!) hele natten. Tror jeg hadde fått sammenbrudd hvis ikke far hadde tatt over. Satt i sengen og hulket, og syntes så synd på meg selv og oss. Herlighet, skal dette aldri ta slutt!? Trodde ting hadde bedret seg nå. Vi hadde klart og kutte ned til ett måltid om natten de siste tre nettene, og har stått opp rundt 7/7.30 de siste dagene. I natt spiste hun hundre ganger og sto opp kl 5.. Krysser alt jeg har for at dette bare var et engangstilfelle. Er så lei!! Å herregud.. Har sittet og grått mens pappaen har kommet inn jeg også. Mange ganger alene også.. Kanskje det er fullmåne nå? Varulvene våkner Mini her reiste seg for første gang fra sittende til stående uten noe hjelp, og i går krabbet han to steg (han drar seg på rumpa ellers). I tillegg ser jeg at i gommen oppe der hvor fortjene skal komme, er det synlige blodkar og litt mere hovent. Kanskje derfor han sliter.. Men jeg blir så gal av å gruble på hva det er, og det er jo pokker meg noe hele tida! Jeg er også så innmari lei. Og det er nesten værre etter å ha hatt en god natt. Jeg blir så skuffa! Sender deg en klem. Og alle dere andre også Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145026382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devå Skrevet 6. februar 2013 #59 Del Skrevet 6. februar 2013 Huff, ja har grini både bøtter og spann mens det er som verst. Har ropt og skreket til mannen at det er bare å legge meg inn en eller annen plass for dette går ikke lenger...men har heldigvis klart å ta meg sammen etter en stund...men hadde aldri trodd at det var så forferdelig om jeg ikke hadde opplevd det selv. Blir litt motløs når det kommer en god natt og de neste tre blir bare verre enn noen gang. Så kjedelig å få håpet for så å få det verre enn noen gang...nesten bedre når det er på det jevne.. Går brukbart med oss for tiden. Men hun våkner fortsatt 3-4 ganger hver natt og det ser ikke ut til å snu, men hun er ikke våken i timesvis lenger, bare 15 min- 30 min...så er da noe :-) Håper det er tenner og utviklingssprang på gang hos deg ikkesåallerverst og at det går bedre om noen netter. Dere andre: ønsker dere gode netter og vit at jeg tenker på dere! Vi fortjener ikke dette!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145027584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thessi og lillemor Skrevet 6. februar 2013 #60 Del Skrevet 6. februar 2013 Her har vi også hatt en skikkelig drittnatt! Frøkna har våknet hver kvarter (?!) hele natten. Tror jeg hadde fått sammenbrudd hvis ikke far hadde tatt over. Satt i sengen og hulket, og syntes så synd på meg selv og oss. Herlighet, skal dette aldri ta slutt!? Trodde ting hadde bedret seg nå. Vi hadde klart og kutte ned til ett måltid om natten de siste tre nettene, og har stått opp rundt 7/7.30 de siste dagene. I natt spiste hun hundre ganger og sto opp kl 5.. Krysser alt jeg har for at dette bare var et engangstilfelle. Er så lei!! Å herregud.. Har sittet og grått mens pappaen har kommet inn jeg også. Mange ganger alene også.. Kanskje det er fullmåne nå? Varulvene våkner Mini her reiste seg for første gang fra sittende til stående uten noe hjelp, og i går krabbet han to steg (han drar seg på rumpa ellers). I tillegg ser jeg at i gommen oppe der hvor fortjene skal komme, er det synlige blodkar og litt mere hovent. Kanskje derfor han sliter.. Men jeg blir så gal av å gruble på hva det er, og det er jo pokker meg noe hele tida! Jeg er også så innmari lei. Og det er nesten værre etter å ha hatt en god natt. Jeg blir så skuffa! Sender deg en klem. Og alle dere andre også Takk, det varmer med klem og litt sympati! Det hjelper å vite at man ikke er alene, selv om det selvfølgelig hadde vært bedre om vi alle sammen fikk sove om natten Lurer litt på om det kan være tenner på gang her også. Hun har bare to tenner og er 8 1/2 mnd så hadde jo ikke vært så rart om det kom noen flere snart. Kjenner bare at tålmodigheten begynner å ta slutt her, men er jo ikke annet å gjøre enn å bite tennene sammen og klamre seg fast til tanken om at det jo blir bedre på et eller annet tidspunkt! Håper på en bedre natt for både oss og dere andre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145028919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
epla Skrevet 10. februar 2013 Forfatter #61 Del Skrevet 10. februar 2013 Hvordan går det med dere, jenter? Får dere noe søvn? Føler vi er på stedet hvil her i huset. Vurderer å legge lillebror på eget rom til uka for å se om det kan hjelpe litt. Han våkner halvveis når vi kommer inn for å legge oss, og i løpet av natta blir det jo en del snorking og rasling i sengetøy. Kanskje vi sover bedre alle sammen hvis vi flytter ham? Det er i alle fall verdt et forsøk. Det er vel også på tide å begynne med nattavvenning. Han er straks seks måneder og spiser to måltider med grøt samt en boks fruktmos om dagen. Han trenger vel strengt tatt ikke den flaska på natta lenger, men han kommer til å bli RASENDE når han finner ut at det ikke er noe å få. Uff, gruer meg til kampen. På helsestasjonen anbefaler de selvsagt Ferber-kuren, men jeg er usikker. Én ting er å "la ham skrike" når han legger seg på kvelden, noe annet blir det når han er lysvåken midt på natta. Problemet er jo nettopp at han er VÅKEN, og da synes jeg det blir feil å kjøre gråtekur.. Har dere noen synspunkter? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145043883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trintra Skrevet 10. februar 2013 #62 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Syns han er altfor liten til gråtekur når han er 6 mnd. Jeg lar min på 8 mnd skrike litt (sinne/irritasjon) når han våkner pga han er bare sånn, han MÅ alltid skrike litt før han sovner.... Han kan gråte og skrike litt i søvne også. Men om det eskalerer til "hysteri", panikk eller jeg hører han gråter av ubehag/smerte eller han er lys våken går det jo ikke.... Tar han da opp og roer... Ikke nattavvent her enda... tar det gradvis, jeg ammer da. Jeg er bare superglad jeg har fått han til å sovne uten amming i det siste, i sin egen seng. Slet med denne samsovingen, klarte ikke sove innimellom slaga. Hvem var det som foreslo å "riste"/vugge litt på ungen nede i senga? Har ikke prøvd det før, men gjorde det her for noen dager siden og virket. Juhuu, utrolig. Drev på en stund da, men bedre enn den evinnelige amme i søvn og så flytte over i senga og så hyl og vræl.. Endret 10. februar 2013 av trintra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145043943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 10. februar 2013 #63 Del Skrevet 10. februar 2013 Dårlig her.. Lenge siden han har sovet mer enn en time på natt (sist var da han var syk og hadde fått paracet). Og virker som han er mer manisk på pupp. Pappaen og jeg kan ikke drøfte noe rundt det heller, for vi blir bare sure på hverandre. Jeg forsøker å gi minst mulig pupp, og faren kommer inn og lurer på om jeg har matet han.. Men skjønner det jo, for han skriker sånn.. Det er det som er så ille, han skriker og kaster på seg helt til han får puppen i munnen. Hvis dere fikk det med dere, så var det jeg som skrev et innlegg på anonym i går om nattavvenning og gråting. Jeg har bestilt time til privat barnelege for å få en skikkelig sjekk av han, og jeg skal ta han med til kiropraktor. Har prøvd manuell terapeut fra før. Ferber er det legen min sier vi skal gjøre, helsestasjonen en mildere variant (sitte der mens han gråter), og det er det jeg halvhjertet har forsøkt. Jeg er i mor ferber, men jeg må innrømme at jeg nå hver natt tenker at "nå legger jegvkvalm bare på rommet, lukker døra og kommer ikke inn igjen før i morgen". Kommer jo ikke til å gjøre det, men jeg er helt fortvila. Begynner å jobbe om seks uker... Epla: Jeg vet om flere barn over ett år som fortsatt får ett nattmåltid. Hvis du ikke selv mener det er helt nødvendig å nattavvenne, ville jeg ventet. Trenger jo ikke si noe til helsesøster . Samtidig kan det jo hende at null mat på natt vil gjøre at han sover i stede, men hvem vet.. Når han er våken, gråter han da, eller er han bare våken? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145044009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devå Skrevet 11. februar 2013 #64 Del Skrevet 11. februar 2013 Hei jenter! Er ikke lett dette...hvor er bruksanvisningen på barna våre?? Går litt bedre her altså. Hjalp med nattavvenning som sagt, men er laaangt fra optimalt. Føler vi ikke gjør annet enn å løpe inn og ut fra rommet til jenta vår hele kvelden. Pappan sover sammen med henne hver natt og hun våkner flere ganger. Så irriterende, har 12 tantebarn og alle har sovet rundt etter senest 6 uker. Og alle sier bare at hun skulle jo sovet rundt... Liker heller ikke ferber, men som deg ikkesåallerverst, så har jeg også mange ganger bare hatt lyst til å ta på hørselsvern og la henne skrike...men så er det noe med den samvittigheten da. Er jo såååå glad i henne og vil jo bare at hun skal ha det godt! Håper du får hjelp hos barnelegen eller hos kiropraktoren, ikkesåallerverst. Skjønner jo at du stresser når du snart skal starte å jobbe. Har heldigvis permisjon til august. Vi skal til manuellterapaut i morgen, veldig spent på om hun "finner" noe. Kan være lurt med eget rom Epla, da våkner han ikke av dere i det minste. Hjelper for noen det også. Tintra: bra at han sovner uten amming, det har vi også klart og det er lurt tror jeg. Så forbinder de ikke soving med amming. Gleder meg til den dagen alt går på skinner og vi kan se tilbake på denne tiden og være stolt over at vi overlevde!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145046782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devå Skrevet 11. februar 2013 #65 Del Skrevet 11. februar 2013 Full baluba på rommet hennes nå...skriker som om noen hadde kappet av henne begge beina... er helt grusomt å være der. Sendte mannen i slagsonen:-(( Kommer nok til å hyle et par timer til tnker jeg :-( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145047676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 11. februar 2013 #66 Del Skrevet 11. februar 2013 Full baluba på rommet hennes nå...skriker som om noen hadde kappet av henne begge beina... er helt grusomt å være der. Sendte mannen i slagsonen:-(( Kommer nok til å hyle et par timer til tnker jeg :-( Huff og huff... Godt dere er to! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145047706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
epla Skrevet 18. februar 2013 Forfatter #67 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg sitter her og gråter. Fatter ikke hvordan vi skal klare å snu tilstanden. Nå sover junior godt første del av natta. Han legger seg ca 20 og sover frem til ca 0130. Da er han våken i en times tid i forbindelse med mating. Så er det morgen kl 05. Da er han lysvåken, ikke sjans til å roe ham ned i senga. Selv om jeg sjelden legger meg senere enn 22, er jeg stuptrøtt hele dagen. Får ca tre timer med søvn før mating og to timer etterpå. Må vel begynne å legge meg rett etter 20 selv, og si farvel til all egentid og voksentid sammen med mannen. Jeg fatter ikke når han skal begynne å sove mer. Det er helt fortvilende! Han runda nettopp seks mnd og spiser godt med mat på dagtid. Får prøve å stappe i ham mer middag og se om det hjelper. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145071570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jente+Oktoberbarn Skrevet 18. februar 2013 #68 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg sitter her og gråter. Fatter ikke hvordan vi skal klare å snu tilstanden. Nå sover junior godt første del av natta. Han legger seg ca 20 og sover frem til ca 0130. Da er han våken i en times tid i forbindelse med mating. Så er det morgen kl 05. Da er han lysvåken, ikke sjans til å roe ham ned i senga. Selv om jeg sjelden legger meg senere enn 22, er jeg stuptrøtt hele dagen. Får ca tre timer med søvn før mating og to timer etterpå. Må vel begynne å legge meg rett etter 20 selv, og si farvel til all egentid og voksentid sammen med mannen. Jeg fatter ikke når han skal begynne å sove mer. Det er helt fortvilende! Han runda nettopp seks mnd og spiser godt med mat på dagtid. Får prøve å stappe i ham mer middag og se om det hjelper. Huff ja, det kan være tøft å ha barn som trenger lite søvn. Datteren min som snart er tre nå, var også som din. Opp 04.30/05.00 hver dag. Det er jo dessverre slik at noen barn trenger mindre søvn enn andre og det kan jo se ut som din er en sånn også Skulle ønske jeg hadde noen trøstende ord, men datteren min holdt på slik til hun var 2 år Men så ble det litt bedre, nå kan hun sove til både 6 og 7 Man må liksom bare holde ut, selv om man blir så veldig fortvilet innimellom... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145071635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devå Skrevet 18. februar 2013 #69 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg sitter her og gråter. Fatter ikke hvordan vi skal klare å snu tilstanden. Nå sover junior godt første del av natta. Han legger seg ca 20 og sover frem til ca 0130. Da er han våken i en times tid i forbindelse med mating. Så er det morgen kl 05. Da er han lysvåken, ikke sjans til å roe ham ned i senga. Selv om jeg sjelden legger meg senere enn 22, er jeg stuptrøtt hele dagen. Får ca tre timer med søvn før mating og to timer etterpå. Må vel begynne å legge meg rett etter 20 selv, og si farvel til all egentid og voksentid sammen med mannen. Jeg fatter ikke når han skal begynne å sove mer. Det er helt fortvilende! Han runda nettopp seks mnd og spiser godt med mat på dagtid. Får prøve å stappe i ham mer middag og se om det hjelper. Åååå, nå fikk jeg vondt i magen på dine vegne Epla. Stoooor klem til deg! Dersom det er noen trøst så er det verre enn noen gang her også. Jenta hyyyyyyler i 2-3 timer hver kveld. Sover kanskje 30 min og begynner å hyyyle igjen. Er så frustrerende!!! Vi har heller ingen egentid eller kjæreste tid. Blir kvalm når jeg tenker at det nærmer seg leggetid. Hun er snill og grei helt til vi legger henne i sengen, men så braker h... løs. Videre våkner hun ca 5-7 ganger hver natt, mannen ligger med henne og jeg overtar i 5.00 tiden. Trodde det skulle hjelpe med nattavvenning, men det gjør det IKKE. Hun er dessuten stuptrøtt hele dagen siden hun sover så dårlig, kjedelig! Kommer ikke til å tenke tilbake på dette året med glede og det er SYND!! Siden mannen har overtatt natten har jeg heldigvis fått det bedre og gråter ikke konstant lenger slik jeg gjorde før. Men hele greia er tragisk. Og er skikkelig kjedelig å høre om alle som ikke har fått orden på sovinga før etter 2-3 år...kjenner jeg får panikk ved tanken:-O Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145071751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 18. februar 2013 #70 Del Skrevet 18. februar 2013 Sender klemmer jeg også.. Ikke noe bedre her. Eller, han har sovet litt lengre på dagtid. Men nå hyler han igjen ved legging. Han har lært å sette seg opp, så styrer mye med det. Det værste er at jeg er så sliten, og mannen min er sykmeldt og kan ikke hjelpe noe særlig med minste. Vi krangler og det har vi nesten ikke gjort på de ti årene vi har vært sammen. Jeg hater det! Er så redd for at treåringen ikke ska, ha det bra midt oppe i alt dette. Epla: kan det være reflux på din også? Har ikke du også en eldre? Hvordan går det for dere? Hvis du trenger støtte til privat lege, så stiller jeg! Devå: det sies jo at noen blir værre før de blir bedre når de får kiropraktor/fysio-behandling. Det med at det tar to tre år før de sover rundt, betyr ikke at de ikke gradvis sover bedre! Tre korte oppvåkninger vil jo fortone seg som rene spaoppholdet for dere Vi får bare håpe.. Hva annet kan vi gjøre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145073896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 18. februar 2013 #71 Del Skrevet 18. februar 2013 Nå skal jeg foresten se på unge mødre dk, slik at jeg kan føle meg litt bedre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145073904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thessi og lillemor Skrevet 18. februar 2013 #72 Del Skrevet 18. februar 2013 Sender klemmer jeg også.. Ikke noe bedre her. Eller, han har sovet litt lengre på dagtid. Men nå hyler han igjen ved legging. Han har lært å sette seg opp, så styrer mye med det. Det værste er at jeg er så sliten, og mannen min er sykmeldt og kan ikke hjelpe noe særlig med minste. Vi krangler og det har vi nesten ikke gjort på de ti årene vi har vært sammen. Jeg hater det! Er så redd for at treåringen ikke ska, ha det bra midt oppe i alt dette. Epla: kan det være reflux på din også? Har ikke du også en eldre? Hvordan går det for dere? Hvis du trenger støtte til privat lege, så stiller jeg! Devå: det sies jo at noen blir værre før de blir bedre når de får kiropraktor/fysio-behandling. Det med at det tar to tre år før de sover rundt, betyr ikke at de ikke gradvis sover bedre! Tre korte oppvåkninger vil jo fortone seg som rene spaoppholdet for dere Vi får bare håpe.. Hva annet kan vi gjøre.. Uff, ikke noe gøy når det blir krangling mellom deg og samboern i tillegg til alt annet! Men det er jo ikke rart når dere begge er utslitte. Her klarer vi på mirakuløst vis å holde kranglingen på et minimum, men vet at situasjonen hadde vært en helt annen hvis ikke samboeren min tok minstemor om natten. Tror rett og slett jeg hadde klikka. Hvordan han holder ut er helt uforståelig for meg... Har dere forresten vært hos privat barnelege nå? Her går det veldig opp og ned. Vi har hatt noen fine netter og noen fryktelige netter. Det positive er at det nå ikke BARE er dårlige netter som det var før. Hun spiser stort sett bare en gang om natten (hurra!), men det varierer hvor mange ganger hun våkner i tillegg for annet surr. Hun har til og med sovet til kl 7 ved flere anledninger hvilket er fantastisk! Og så har man netter (som natt til i dag) hvor hun våkner for å spise kl 3 og liksom ikke sovner igjen... Klokka 04.45 var far oppe med både baby og 4-åringen (som like gjerne slenger seg på når det er litt action på "morgenkvisten"). Jadda.. Jeg klamrer med hardt og krampeaktig fast i de positive endringene som faktisk er her, og velger å tro at det går i riktig retning, selv om det ikke alltid virker sånn.. (Har allerede vært inne hos henne 5 ganger og gått rundt med henne i en halvtime i mørket siden hun la seg kl 19...) Sender klemmer til dere alle! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145074225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 19. februar 2013 #73 Del Skrevet 19. februar 2013 Thessi: legen var helt sikker på at han har reflux og vi fikk medisiner. Har ikke merket noe effekt ennå (eller kanskje litt, men tør ikke håpe..). Han stilte diagnose på bakgrunn av de hyppige oppvåkningene og at han våknet med et skrik. I tillegg raper han og tygger etterpå (svelger gulpet). En annen ting er at han har hatt hyppige infeksjoner (er syk ca hver 14 dag). I natt har det forresten vært en litt bedre natt her. Tror han har hatt to økter på to tre timer. Morgen kl 5.15, da, men uansett . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145075677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibra Skrevet 19. februar 2013 #74 Del Skrevet 19. februar 2013 Thessi: legen var helt sikker på at han har reflux og vi fikk medisiner. Har ikke merket noe effekt ennå (eller kanskje litt, men tør ikke håpe..). Han stilte diagnose på bakgrunn av de hyppige oppvåkningene og at han våknet med et skrik. I tillegg raper han og tygger etterpå (svelger gulpet). En annen ting er at han har hatt hyppige infeksjoner (er syk ca hver 14 dag). I natt har det forresten vært en litt bedre natt her. Tror han har hatt to økter på to tre timer. Morgen kl 5.15, da, men uansett . Hei, Jeg har lest en del her inne, siden vi plages en god del med nattesøvnen på vår lille frøken på 6 mnd. Har lurt litt på om det kan være stille reflux, men har ingen erfaring med det fra før, og føler meg litt småhysterisk som prøver å "diagnostisere" henne hele tiden når det kanskje bare er tenner, eller noe andre "naturlige" årsaker. Her er historien vår, kort fortalt: Fra 3-11 uker måtte vi bysse og bære stort sett all hennes våkne tid, sovnet i 3-4 tida på natta, som regel ved at vi bysset under kjøkkenventilatoren. Sov med henne i armene mine, ga opp å legge henne fra meg. Når hun var 11 uker var vi hos manuelleterapeut, låsninger i nakken og overstrekk, for sterk i nakken og svak i magemusklene. Etter første behandling ble hun veldig mye mer tilfreds når hun var våken og trengte ikke bysses, men klarer ikke roe seg ned på egenhånd når hun skal sove. Våkner veldig ofte uten å være uthvilt, men har hele tiden sovet mye bedre på dagen enn natta. Rundt 3 mnd klarte jeg å lirke henne ut av armene mine, og siden da har hun sovet ved siden av meg i senga. Har hatt variende nattesøvn, men har stort sett våknet annenhver time, og fram til hun var litt over 5 mnd var hun oppe til vi la oss. Noen sjeldne ganger kan hun sove en økt på 3-4 t, og kan telle på en hånd de gangene hun har sovet 5 t i strekk. I julen var hun syk, og våknet stort sett hver time, syk med infeksjon i hals, øre som senere gikk til mage. Begynte så smått med mat etter råd fra helsestasjonen (har hele tiden vært på den slanke siden, og etter 2 uker med hundre bæsjebleier hadde hun veldig liten vektøkning).Frisk et par uker i januar, hvor vi flyttet leggetiden fra 23 til kl 19 ettersom hun plutselig ble veldig kveldstrøtt. Begynte med kveldsgrøt. Hadde 3 fine dager hvor hun la seg 19, våknet i 23-24 tida, så kl 04-05 og morgen kl 19. Så ble hun forkjølet igjen, og begynte å våkne annenhver time fra kl 19, så hver halvtime fram til i 23-24 tida, og noen dager kan hun våkne hvert kvarter. Er tydelig at hun er veldig trøtt selv om hun våkner, øynene er halvåpne, men raper og svelger når jeg tar henne opp. Har lagt merke til at det virker alltid som hun svelger på noe når hun våkner sånn om kvelden. Roer seg alltid etter litt pupp og kan da legges ned, helt til hun igjen våkner etter nye 20 min. Har tenkt mye på om det kan være stille refluks, siden hun alltid har hatt veldig hyppige oppvåkninger (pluss at jeg har forstått at det av og til opptrer sammen med KISS og nakkelåsninger), og ofte våkner med gråt både på dagen og natta (sjeldnere på dagen nå for tida). Men samtidig er hun veldig fornøyd når hun er våken, virker ikke som noe plager henne, og hun har aldri intense smerteskrik om natten, mer som om noe er litt ubehagelig. Hun har alltid sovet ekstremt lett og mannen flyttet ut av soverommet for flere måneder siden (hun våknet av at han åpnet beltespennen når han skulle kle av seg..). Og siden jeg og babyen har sovet sammen og vært i symbiose nå i et halvt år, godtar hun kun at det er jeg som trøster om natta, da roer hun seg lett, tar han henne blir hun etterhvert helt hysterisk (om dagen syns hun pappaen er super). Huff, ble visst langt allikevel. Men er så rådvill, er det maten hun reagerer på, for mye, for lite, feil mat (nå får hun formiddagsgrøt, frukt ved middagstid, og kveldsgrøt - spiser en halv porsjon av hvert måltid. Har prøvd å kutte kveldsgrøten, gikk fint en dag, så helt texas neste natt). Raper hun og svelger når jeg tar henne opp fordi hun får pupp for ofte?? Er også veldig tydelig at hun er lite interessert i puppen på dagtid, antagelig fordi hun spiser så ofte på natta..sukk. Eller er det bare at hun er syk, vært mer eller mindre på og av syk siden jul. Er redd for å virke hysterisk hvis jeg tar henne med til legen.. føler ofte jeg er mer opplest enn de på sånne spedbarnsting. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøve refluksmedisin for å se om det hjalp, men man må vel på sykehuset for utredning først? (hun har aldri vært en gulper, så må være stille reflux isåfall) Overlever å være oppe annenhver time jeg, men det er vel ikke helt som det skal når hun våkner hvert kvarter - halvtime. Nattavvenning er nok ikke mor helt klar for, er så redd at det skal være noe som plager henne, og da klarer jeg ikke å la henne ligge å gråte. Har forøvrig aldri tatt smokk, så det kan jo hende jeg rett og slett er blitt redusert til en 37 år gammel kjempesmokk på natta.. Om noen giddet å lese alt dette, så er jeg veldig takknemlig for innspill!! Snuppa her er heldigvis en solstråle på dagtid, så jeg glemmer nesten før kveld for et styr det er... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145076088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibra Skrevet 19. februar 2013 #75 Del Skrevet 19. februar 2013 Ser nå at det slettes ikke ble kort fortalt.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009473-dev%C3%A5-ikkes%C3%A5allerv%C3%A6rst-trintra-og-dere-andre-som-sliter-med-s%C3%B8vn/page/3/#findComment-145076090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå