Gå til innhold

Devå, ikkesåallerværst, trintra og dere andre som sliter med søvn

Anbefalte innlegg

Jeg er så LEI! Lei av at det er morgen kl 05, lei av å stappe inn smokk, lei av å gå i halvsøvne på kjøkkenet for å varme flaske midt på natta, lei av at storesøster blir vekket mellom fem og seks om morgenen, lei av å måtte legge meg kl 21 (!!!) for å prøve å få et minstemål av søvn - ja, dere skjønner tegninga. I dag er det fem uker til jeg skal begynne på jobb igjen, og det blir jo sikkert riktig så festlig. Av og til har jeg bare lyst til å lukke døra bak meg og gå og gå til et sted hvor ingen finner meg.

Vi har snakket litt om hvorvidt vi skal ha et barn til. Det hadde vært fint med tredjemann en gang. Jeg sier at den neste umulig kan bli verre enn lillebror. Nei, sier mannen, men han kan bli like ille! Så da er det vel egentlig avgjort. Dette makter jeg ikke en gang til.

Klem.

Enig i alt du skriver, minus at det her er UTELUKKET med ett barn til. Mannen min snakker om å sterilisere seg. Jeg begynner å jobbe om 19 dager..

Endret av Ikkesåallerværst

Fortsetter under...

Huff jeg henger meg på her igjen:( jeg ønsker meg en hel time med sammenhengende søvn. Natten har blitt et mareritt. Hun skal ha pupp hele tiden. Zzzzzz

Samme her... Knirking og pupping hele natten. Lurer på om jeg sov noe og om det var hver time...

Huff jeg henger meg på her igjen:( jeg ønsker meg en hel time med sammenhengende søvn. Natten har blitt et mareritt. Hun skal ha pupp hele tiden. Zzzzzz

Min er også sånn, men han er jo bare 4,5 mnd enda. Jeg samsover med han for tiden og ligger med puppen ute så han har fri tilgang :P Viss ikke Får jeg ikke gjort noe annet enn å styre med han opp og ned i senga si, våkner gjerne med 45 min mellomrom hele natta. Så får vi avvenne når han har kommet godt i gang med fast føde :) Startet så vidt med smaksporsjoner med grøt, så blir en spennende tid fremover :)

Her blir det heller ikke flere barn:-( Når jeg var yngre var alt jeg ønsket meg en stor flokk med barn, helst 4 eller flere. Nå har jeg fått ett og er heeeelt utslitt! Orker ikke dette flere ganger. Alle sier at det blir glemt, men har jo vært til på randen til sammenbrudd i ni mnd nå og det klarer jeg ikke en gang til. Nå drømmer vi oss fram noen år og tenker på hvor fint bare vi tre kan få det bare søvnen bedrer seg litt med første og siste.

Men er faktisk veldig trist å ikke få oppleve et nytt barn, og stakkars jenta vår som blir enebarn. Men heller den en en psykisk ødelagt mor og muligens et ødelagt ekteskap:-((

Hadde jeg bare visst at nestemann ble sovebaby hadde jeg ikke vært i tvil, men nei tar ikke sjansen på det uvisse...:-((

Lykke til med jobb epla og ikkesåallerverst. selv skal jeg heldigvis ha 5 mnd til med permisjon.

Måtte alt ordne seg snart for alle som sliter med søvnløse netter og dager med sine søte små!!!

• 2 uker senere...

Hvordan går det med dere damer?

Her går det MYE bedre!!! De siste to ukene har nettene vært kjempebra! Hun har spist en gang og sovnet igjen til kl 6-7. Bortsett fra det har det bare vært å plugge inn smokken et par ganger i løpet av natten. I natt sov hun hele natten uten å spise!! Kan liksom ikke helt tro det!! Denne forandringen skjedde omtrent samtidig som vi doblet refluxmedisindosen, og i tillegg begynte hun å krabbe og reise seg opp. Har også fått en ny tann. Hun (og mor) er så mye blidere på dagtid også. Hjelper både med mer søvn + det å kunne krabbe rundt å få gjort litt istedet for å være stuck på det kjedelige leketeppe. Begynner å se lys i enden av denne laaaange, mørke tunnelen og det er helt fantastisk! Føler at jeg endelig har litt energi til å kose meg med lille frøken og, ikke minst, stakkars storesøster. Er livredd for at det skal snu igjen, men må bare håpe at det går riktig vei nå.

Håper det går bedre for dere også! Det er i alle fall håp!

Har du begynt i jobb igjen, Ikkesåallerværst?

Annonse

Så godt å høre at ting går så bra, fins ikke noe bedre enn fornøyd mor og barn!

Her er alt som før; våken hver eneste time, opptil flere ganger i timen. Venter på time hos barnelege for grundigere undersøkelse, men det kan ta opptil flere mnd ventetid.

Var hos legen for ønske om henvisning pga at jeg ville sjekke for reflux. Han ville ikke sende henvisning, fordi han syns hu virka blid og "i orden" der på kontoret (han undersøkte ingenting) . "heldigvis" er jeg gravid og hormonell og fyrte meg helt opp av sinne og skreik til han: "jamen, da kan jo DU fortelle meg hvorfor hun ikke sover om natta da??!". Da fikk jeg bare en æ: okei, han kunne sende henvisning da.

Jeg begynner å jobbe etter påske :/. Men prøver å se positivt på det; litt andre dager kan være ok..

I frykt for å rammes av forbannelse velger jeg å ikke fortelle hvordan det går her om dagen.. Mye våken, men...

Thessi: så bra!! Håper det holder! Hvilken refluxmedisin bruker dere og hvilken dose? Vi bruker omeprazol, 10 mg. Hvor gammel er datteren din igjen?

Malin: man skal ikke tulle med overtrøtte mødre :).

Hei!

Så flott at ting går bedre:-) Her er det også litt bedre. Har halvert oppvåkningene fra 10 til ca 5 pr natt, men til gjengjeld er hun fort våken 1 time minst to ganger pr natt. Lys våken og det er umulig å få henne tilbake i søvnen. I tillegg har hun gått fra å sove til kl 07.00 hver morgen til å våkne mellom 5.30 og 6.00...og det er ikke mamma så glad for. Men hun sovner fortere og hyler ikke i 1,5 time hver kveld.

Jeg har begynt å gi henne pupp i 3.00-tiden (noen ganger 2.00) igjen:-(, men det er eneste måtte å få henne til å sovne i gjen:-( Men får se om vi snart kan ta en ny avvenning. Føler vi tar ett skritt fram og to tilbake...men er tross alt litt bedre...

Malin: Herlighet, for en dustelege! Bra du fikk satt han på plass!

Ikkesåallerværst: Haha, var faktisk usikker på om jeg skulle tørre å skrive at det går bedre her. Typisk at alt går rett i dass da. Men det har ikke det altså (foreløpig) ;) Hun får Nexium 10mg x 2. Straks 10 mnd.

Får håpe det går greit med jobbstart da. Det kan jo hende det blir deilig å komme seg ut av huset litt? Føler at hjernen min har smuldret bort i løpet av disse månedene...

Devå: Vi hadde også en periode for en stund siden hvor hun var lysvåken lenge om natten. Utrolig slitsomt!

• 2 uker senere...

Her i heimen går det fra vondt til verre. Junior er umulig ved legging for tida. Han snur seg over på magen konstant, og blir selvsagt sur for det. Han kiler fast føttene i sprinkelsenga når han havner på tvers, og det er et svare leven hver kveld. Vi går ut og inn av rommet et tyvetalls ganger før han endelig slukner.

Vi har egentlig slutta å gi ham flaske om natta, men den siste uka har jeg ordnet ei likevel i håp om at han skal sove lenger. Dagen starter klokka 0430 nå, og selv om han har fått flaske er det ikke snakk om at han sovner igjen etterpå. Han holder det gående til ca 06-0630, da er han stuptrøtt og klar for dagens første dubb. Jeg kunne selvsagt også tenkt meg å legge meg nedpå litt, men da er storesøster våken.

Jeg legger meg fortsatt kl 21 hver kveld, og noe sosialt liv har jeg ikke lenger. Dette er helt forferdelig.

Jepp, vi har prøvd sovepose. Da blir han om mulig enda mer krakilsk, hehe. Han surrer like mye rundt med posen på seg. I går våkna han 0440 og i dag 0420. Hadde han bare sovet sammenhengende frem til da, ville det jo vært på grensa til overkommelig, men han er våken flere ganger før den tid.

• 2 uker senere...

Annonse

Hei dere, hvorfdan går det? Epla - har det blitt værre? Bedre? Stakkars.. Det må jo være noe galt så mye som han skriker? Du må jo også være helt frynsete..

Jeg har begynt å jobbe og det går jo på et vis. Har ammefri og drar senere på jobb, så jeg får sove litt ekstra som regel, da mannen står opp med barna. Legger meg stort sett 21.00, da.. Kjedelig, men bedre enn å være helt ødelagt. Kjenner at jeg virkelig er sliten nå.

Vi har begynt å få han til å ligge i egen seng (han og jeg har ligget sammen hittil). Det har gått bedre enn forventet. Skrek i en time i to omganger første natta, brukte 20 minutter på å sovne på hver oppvåkning andre natta. Tredje natta (i går) ammet jeg han også legger jeg han i senga uten protester. Men han våkner jo annenhver time uansett.. Litt oftere etter fire, men da trår mannen til frem til seks. Han har også sovet litt lengre de tre siste morgenen, til 6.30 ca mot 5.30/6.00 før.

Redusere ammingen blir neste prosjekt. Gruer! Han er så sta. Han har spist utrolig lite fast føde, og etter jeg begynte å jobbe har han hatt tørr bleie fra 11 til 19.00.. Da har mor kommet hjem fra jobb med puppen. Men de to siste dagene har det tatt seg opp på spisinga.

Leggingen går også bedre, nå legges han uten skrik og kan sovne ofte uten at vi står ved siden av (men er i rommet). Men ved sykdom er det skrik og skrål, og syk er han jo minst to ganger i måneden.

Slitsomt dette, men heldigvis er han jo en solstråle på dagtid.

Endret av Ikkesåallerværst
  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere, damer? Får dere noe søvn? Her er det fremdeles morgen altfor tidlig, ca kl 05. Men han har heldigvis blitt flinkere til å sove sammenhengende! Jeg legger meg rundt 2130, og da hender det ofte at jeg får mange gode timer med søvn før jeg må opp. Men det er veldig varierende ennå; natt til torsdag holdt han det f eks gående fra 0300 til 0415. Da jeg endelig kunne krype under dyna igjen, tenkte jeg at "Nå sover han sikkert til 0600 i alle fall." Mhm, særlig, jeg fikk usle tre kvarter på øyet før han jubla ut igjen til vanlig tid.. Helsesøster er veldig ivrig på at vi skal kutte ut flaska på natta, og vi prøver så godt vi kan. Av og til sklir det dessverre ut, men hva gjør man ikke for en ekstra time med søvn? Jeg vet jo selvsagt at det beste er om vi er konsekvente, men innimellom er det lettere sagt enn gjort.

Ellers har han fått barnehageplass fra høsten av. Nå får jeg sikkert mye pepper, men jeg tror han vil ha godt av det. Han er en aktiv type, og vi ser frem til at han får prøvd seg mer sammen med andre barn. Han skal gå i samme bhg som storesøster, og det blir nok litt stas.

Her går det også mye bedre. Snuppa kan faktisk sovet til kl 3 eller 4, men etter det er det ofte veldig mye uroligheter. Eneste som hjelper er å gi henne morsmelk. Og da gjør jeg det. Noen ganger sovner hun litt andre ganger ikke. Vil heller sove enn å holde igjen på melka. Venter fremdeles på den magiske, fantastiske natta hun skal sove rundt...kommer vel. Har begynt å hente henne inn i senga vår når hun våkner om natta og lar henne sove der til hun våkner, får mer søvn av det både jeg og henne. Pappan legger seg på gjesterommet når hun kommer inn slik at hun ikke skal våkne når klokka hans ringer...om hun mot formodning en vakker dag skulle sove. Har håpet i behold.

Håper det hjelper med barnehageplass da epla. Kanskje han blir litt mer utslitt og sover bedre da. Krysser fingrene for deg!

Skal være hjemme med jenta mi i ett år til jeg.

Har gått fra å stange hodet i veggen og håpe på en innleggelse en eller annen plass til å føle at ting er på rett vei og det er deilig!!!!

Det har vel gått litt fremover her også. Men han våkner nok mer enn deres, virker det som. Han våkner minst fem ganger i løpet av natta, men ofte er kun tre av dem ett jeg har lagt meg i 21.00-22.00 tida. Han sover for det meste i egen seng, og for han virker det som om det er best. Han sover stort sett mer enn en time nå, men sjelden mere enn 2-3 timer. Han spiser også veldig ofte på natta, jeg forsøker å la være å amme han, men han blir helt bananas og jeg gir etter. Når pappaen roer han er han litt mindre krakilsk.

Jeg er egentlig ganske lei hele familielivet om dagen. Vi blir ikke enige om hvordan vi skal håndtere det og er dritt slitne begge to. Huset flyter og jeg føler at hele meg flyter.

Nå er leggingen et mareritt også, i skrivende stund har jeg vært inne og lagt ned en skrikende unge 10 ganger på 15 minutter.

Så kjedelig ikkesåallerverst! Håper det blir bedre snart! Kanskje dere burde gå å få hjelp en plass. Snakke litt om hvordan dere har det og hvordan dere skal fordele ting. Ikke noe kjekt å ha det slik! Sender en klem!

Skulle aldri ha sagt at ting gikk bra her heller. De siste 4 nettene har vært som de var på det verste. Hun har sovet til kl 22, men etter det har hun vært våken ca 2 ganger pr time:-(((( Kjenner at jeg mister motet igjen!! Vi som var så godt i gang. Blir kvalm ved tanken på å være tilbake der vi var for 2-3 mnd siden. Blæææææ!

Puh, sånn har vår natt vært også. Ca to ganger i timen har hun våknet. Jeg la meg klokka 21.00 i går for å få litt søvn, men det kunne jeg bare glemme. Da hun endelig sov godt ringte klokka til gubben som skulle opp klokka. 06.00. Zzzzzzzz

• 2 uker senere...

En oppdatering på denne fronten: ikke mye endring. Våkner fortsatt veldig mye på natta, lange puljer. Nå har hun vært våken i to timer, finner ikke roen til å sove.

Om to uke skal vi på sykehuset for phmåling, og jeg håper virkelig vi kan få et "tilfredsstillende" svar!

• 5 uker senere...

Hei igjen :). Hvordan går det med dere andre? Noen har kanskje måttet flytte over til småtroll 1-2, som meg?

Så at tråden vår startet for 4,5 måned siden. Og hadde noen sagt til meg da at dette kom til å vare i 3,5 måned til, så hadde jeg vel tatt kvelden.. Men nå har det blitt bedre hos oss også. Vi nattavvente han i midten av mai ca, mannen tok hele nattevåket. Han fortsatte å våkne som før i drøye to uker, dvs ca fm ganger i løpet av natten. Men så hadde han en rekordsoving på 10 timer! Nå har han minst en lang soving på 4-5 timer. Han våkner 5, noen ganger 4.30, og det tror jeg rett og slett er mye fordi han er sulten. Dessuten at han snart bør gå over til en sovng. Innimellom. Har vi perioder hvor han våkner hver time, og nå ser vi at det tydelig er noe som plager han. Vi har sluttet med refluxmedisin, og han sover som før - så selv om kanskje det har vært problemet, tror jeg ikke han plages med dette lenger. Men han brekker seg mye fortsatt, takler dårlig biter og spiser generelt lite fast føde. Vi har fått henvisning til øre/nese/hals, etter at han hadde sin 8 (minst) ørebetennelse på ettårskontrollen. Ogsået uker etter var han fortsatt rød og hadde væske i øret. Sannsynligvis er det dette som rir han de nettene han sover dårlig? Og kanskje noe som sitter i svelget, polypper el.l.?

Jeg har hatt mange netter de siste ukene hvor jeg har sovet minst fem timer i strekk, og så fått et par timer til. Noen netter har jeg også sovet mer eller mindre hele natten! Jeg er et mye bedre menneske :). Mannen min er jo trøtt, men tror nesten ikke ham er så mye mer trøtt enn han var da han liksom skulle sove.

Håper det går veien nå, og at vi ikke får så mange tilbakeslag. Håper ting er bedre for dere andre også!

En oppdatering på denne fronten: ikke mye endring. Våkner fortsatt veldig mye på natta, lange puljer. Nå har hun vært våken i to timer, finner ikke roen til å sove.

Om to uke skal vi på sykehuset for phmåling, og jeg håper virkelig vi kan få et "tilfredsstillende" svar!

Hvordan gikk målingen?

Her går det litt bedre nå. Vi har vært oppe hver time hele natten for å få mat. Men I går kveld sovnet hun klokka 19.00 og sov til 21.30 ;) Så sov hun i 1 1/2 time til etter det. Resten av natten var hun mye våken, men jeg klarte å holde henne i sengen til 06.00 i dag tidlig (Vi pleier å stå opp rundt 4-5 ) ;) Det var deilig å slippe å stå opp så tidlig samtidig som jeg faktisk rekker å ta en dusj på kvelden etter at hun har sovnet mens gubben passer på. Før måtte jeg amme så fort hun våknet og det var ofte bare 1/2 time etter at hun hadde sovnet eller før. Hun er snart 7 1/2 mnd nå. og jeg ser fremgang. Håper bare ikke at resten av tennene ødelegger søvnen igjen ;) Dagsovingen er et annet kapittel. I dag var hun jo våken klokka 6 og sovnet ikke igjen før klokka 11

Hei!

Vi har også egentlig flyttet over til småtroll 1-2 år, men der er det jammen ikke mye liv! Ikke at jeg bidrar så voldsomt for å øke aktiviteten heller.. ;)

Så godt å høre at det går bedre hos dere Ikkesåallerværst! Blir glad for alle gode nyheter på søvnfronten! Flott at far tok avvenningen, det var vel ingen vei utenom.

Her går det ikke så bra for tiden... Lillefrøken er gipset på begge beina og er ikke særlig fornøyd med det, noe jeg godt kan forstå! Det er i grunnen helt forferdelig for å si det rett ut. Hun sover kjempedårlig, våkner hele tiden og er veldig plaget og hemmet av gipsen på dagtid også (sutring hele dagen). Ikke hadde vi noe særlig overskudd fra før heller i og med at dette har pågått i OVER ETT ÅR nå! Som du skriver, hvis jeg hadde visst at dette skulle vare så lenge så... ja jeg vet ikke.. Gleder meg så vanvittig til hun sover om natten, tror alle i husstanden vil føle seg som nye mennesker når/hvis (?) den tid kommer. Hun spiser to ganger om natten og spiser nesten ikke noe fast føde. Sliter med å få i henne alt annet enn MME. Får fortsatt refluxmedisin.

Så her har vi altså ikke sett lyset ennå, men jeg tviholder på håpet om bedre tider post gips!

Gaviscon: Tobias fikk ingen bivirkninger, og kan ikke huske legen nevnte noe heller. Mener å huske vi ga 5ml.

Det med vektoppgang synes jeg var et dårlig argument. Tobias la på seg sinnsykt mye selv om han hadde refluks. Gikk fra gjennomsnittsbaby ved fødsel til å krysse øverste kurve ganske raskt. Jeg a nok og mye pupp fordi jeg ikke skjønte hvorfor han gråt, og det roet han.

Skjult refluks hadde symptomer som hyppig oppvåkning, vanskelig innsovning, skriking når han ble lagt flatt, og han virket generelt lite tilfreds. Beste for han og var å sitte oppreist. Bygget opp hodeenden på senga hans med 15-20 cm.... Han gulpet en del, men ikke sånn sprutgulping...

Om dere mistenker det, ville jeg prøvd å overtale/kreve fra legen en henvisning. Undersøkelsen er ikke noe hyggelig, går med sonde som måler ph i magen inn gjennom nesa i 24 timer, men bedre å finne det ut. Om Gaviscon gir bedring er jo iallefall det en ganske klar indikasjon....

Tusen takk for utfyllende svar! Det er jo omtrent som å lese om junior her i huset.. Skal ta en prat med helsesøster/ lege igjen for å høre hva de har å si om det. Merker at jeg begynner å bli en smule stressa av å ikke vite hvorfor han ikke er mer tilfreds, og ikke minst hvorfor han ikke sover bedre/ lengre.

Min gikk også i gjennomsnittet opp i vekt. Morsmelk er basisk og demper derfor smertene etter de sure oppstøtene. Har de stille reflux (altså svelger gulpet ned igjen) går de derfor godt opp i vekt fordi de bruker puppen som smertestillende og trøst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...