Gå til innhold

Jeg skal søke ny jobb, men er redd for

Anbefalte innlegg

..hvordan det blir om jeg IKKE får den, med tanke på mitt nåværende arbeidssted. Jeg må jo opplyse sjefen at jeg søker ny jobb og oppgi hun som referanse. Men om jeg ikke får jobben, blir det kleint å fortsette å jobbe på et sted alle da vet at du er på søken vekk fra...

Jeg er ikke ute etter ny jobb egentlig, j eg trives der jeg er. Det er bare det at drømmejobben har plutselig en ledig stilling, som jeg egentlig har ventet på i årevis. Så om jeg ikke får j objen, så er det ikke sånn at da leter jeg videre. Det gjelder ku n denne ene stillingen.

Er bare så redd at sjefen min skal bli "bitter" på meg om jeg ikke får jobben og blir værende der.

Noen som har vært i samme sit uasjon? Hvordan gikk det?

Anonym poster: 2d022ca78eef6a5d11e1e362a56816b4

Fortsetter under...

Fordi det er vel mest naturlig å oppgi nærmeste, siste sjef som. Referanse. Noe annet kan virke merkelig. Som om man ikke har noe godt forhold til nåværende sjef/arbeidsted. Det virker mest ryddig.

Jeg må også si at dette er en stilling i kommunen, og jeg søker internt, siden jeg allerede er ansatt i kommunen. Så da har jeg jo i bunn samme arbeidsgiver, men to vidt forskjellige arbeidssteder og ledere.

HI

Jeg er i samme situasjon, ikke egentlig på jobbsøk, men så dukket den ene jobben opp.

Jeg kommer ikke til å oppgi referanser i søknaden, men ved eventuelt intervju.

Men erfaring når jeg har søkt jobber er at de først ringer referanser helt til slutt når de står igjen med 1 eller to kandidater.

Er ikke sikkert jeg kommer så langt og hvis jeg gjør det tar jeg en prat med sjefen da og på det tidspunktet er sjansen ganske stor for at man får jobben.

Anonym poster: 53b98a7999e6b003ae6eeabb51e72b3f

Jeg har aldri fortalt min eksisterende leder at jeg er ute på jobbjakt, og har heller aldri oppgitt eksisterende leder som referanse. jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener det er merkelig å ikke oppgi eksisterende leder som referanse?

Jeg bruker ofte tidligere ledere og oppgir noen ganger en kollega eller to som referanse. Har aldri fått noen reaksjoner på det når jeg har vært på intervju.

Og en ting til; Du oppgir selvfølgelig ikke en leder som referanse uten å faktisk SPØRRE om hun VIL være referanse for deg.

Anonym poster: 6ec76d8685173d6850e493c5c0b76b26

Annonse

Jeg ville selvfølgelig aldri ha oppgitt noen referanse uten å snakke med vedkommende først. Når det er sagt så er dette en stilling innenfor samme bransje, i samme kommune og jeg føler at åpen kommunikasjon er det beste. Jeg tenkte derfor å spille med åpne kort og snakke med min sjef om dette, og jeg vet hun forstår at jeg søker den jobben.

Jeg lurer bare på om noen har erfaring med å søke på en jobb, og ikke få den, og hvordan det føles på jobben etterpå da..

Jeg har (hadde) en kollega som søkte jobber og fortalte dette åpent til sjefen vår. Hun brukte alltid sjefen som referanse. Det var ingen sure miner eller noe sånt selv om hun brukte lang tid på å få ny jobb og fikk mange avslag før det ble klaff.

Hun lurte litt på om det var sjefen som ikke snaket så pent om henne når hun ble oppringt som referanse, men jeg tror ikke det stemmer.

Men hun skulle flytte til en annen del av landet, så det ar ikke fordi hun ikke trivdes her eller noe som var grunnen til at hun ville ha en annen jobb.

Anonym poster: ec729529661f11c2bd2b5f683b4e9da0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...