Gå til innhold

Armer/hender sovner på natta plutselig!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har sannsynligvis Karpaltunnelsyndrom. Vanlig i slutten av svangerskapet, og kommer på grunn av vann i kroppen og nerver i klem. Som regel forsvinner det av seg selv etter fødsel, men er selvfølgelig ubehagelig mens det står på. Hvis det ikke forsvinner går det å operere. Jeg hadde det i sv. skap nr. 2 da jeg var høygravid på sommeren. Forsvant gradvis etter fødsel. Har fått det igjen i dette sv.skapet, men i mye mindre grad. Merker også at jeg har mye mindre vann i kroppen en sist jeg var høygravid på sommeren.

Jeg er 36 uker på vei og hendene og armene mine sovner med en gang jeg sovner... Det begynte vel for ca 2 uker siden..

Er dette normalt???

Noen flere som har opplevd dette?

Som jentemamma skriver er det trolig carpaltunnell. Jeg har hatt det i alle mine tre svangerkskap, og det har vært den verste "plagen" for meg. Måtte opp og "svinge" armene for å få igjen følelsen i fingre/hånd mange ganger hver natt. Etter hvert ble det faktisk også smertefullt.

Nå sist kjøpte mannen min en slags "skinne" med pute i til å ha på hånden (kunne brukes på begge hender). Spesialdesignet for å avlaste håndleddet mht carpal, utviklet i Sverige. Dette hjalp mye synes jeg - hånden holdes da stabil om natten når man sover og det ble noe mindre plasomt. At hendene dovnet bort m påfølgende plager forsvant straks etter fødsel alle tre gangene hos meg. Var bare litt "svakere" i grepet en måneds tid tenker jeg.

Hmm.. leste litt om dette syndromet på nettet nå og for meg virket det som en ganske "alvorlig" diagnose. Men det er kanskje forskjellige grader av dette syndromet?

Jeg våkner av dette og det er veldig vondt der og da men går over fort når jeg beveger hender/armer. Men jeg føler ikke at jeg er "svakere" i grepet eller noe liknende...!

Men uansett, takk for flotte svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...