Gå til innhold

Noen som har begynt å tenke på bleieavvenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 19mnd. Alltid lett å se når hun skal bæsje, så har prøvd å få henne til å sitte på do eller potte da. Det får hun ikke til, og vil ikke, så har ikke stresset det mer. Virker som hun har kontroll på tissingen på natt, har tørr bleie til morgenen, så fort vi tar den av tisser hun masse. I starten klarte vi å få henne til å tisse på potte, men nå nekter hun, synes det er morsomst å tisse på gulvet og så hoppe og grise i det etterpå....det får hun ikke lov til altså, men alt dette har i alle fall ført til potte og donekt! Har derfor droppet å prøve en stund, håper interessen øker igjen. Veeeldig interessert i å se på når jeg går på do, titter både bak og foran og roper æsj, æsj! he,he...

Vet jo at det er tidlig, men vi har flere i familien som har vært avvent fra bæsjebleie så tidlig. Andre som har kommet så langt, eller har tanker rundt dette? Vet jo at mange er 3 år før de er ferdig med bleie, så stresser ikke dette altså..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så lenge til det er sommer. Da er det mye lettere å la de springe lettkledd og uten noe nedentil. Bare vent til da før dere gjør et nytt forsøk. Vi avvente da han var litt over to år, på sommeren.

Skrevet

Junior her har spurt etter potten siden han var ca 15mnd. Tisse, sier han og så gjør han ofte det. Som regl er det på morgenen eller om kvelden. Litt festlig syns jeg, de eldste ungene har ikke vært så tidlige. Vi stresser ikke med noe, venter til det blir litt mindre klær. Han vil forresten ikke bæsje på potte eller do.

Skrevet

Hun er 23 mnd og vi begynte en bleiefri tilværelse i helgen. Kjempe gøy å se utviklingen :) Hun går uten bleie etter barnehagen og når vi er hjemme i helgene for øyeblikket.

Har hatt 3 tisse uhell på 1 uke nå. Strålende fornøyd med det! Hun er veldig flink til å si ifra også når hun går med bleie i barnehagen. Vi stresser ikke med det, men slik det ser ut nå vil vi nok prøve uten bleie i barnehagen også om en liten stund.

Nå skal det sies at vår lille har gjort ifra seg en del på potte, i do eller (de første mnd) i vasken, siden hun var 2 mnd...

Så hun har jo hele tiden vært veldig vant til do og potte..

Skrevet

Tulla på 19 mnd er veldig opptatt av do, både når vi andre er der og det å sitte selv. Vet veldig godt at man skal sitte på ringen og ta papir og tørke seg, men har ikke helt knekket oden på hva det er man faktisk skal gjøre når man sitter der:)

Men synes det er veldig gøy!

Så vi har ikke gjort annet med det foreløpig enn å hjelpe henne opp og gi henne positiv oppmerksomhet omkring det og så får vi se hvordan det går.

Hun blir storesøster til våren, så da regner jeg med utviklingen enten skyter fart eller reverserer... Har hørt om helt tørre barn som blir bleiebarn når det kommer en ny baby, så vi tar det med ro og tar det som det kommer...

Skrevet (endret)

Muffin på 21 mnd er ikke så veldig klar foreløpig. Vi har kjøpt 3-i-1-potte på Biltema som han sitter på innimellom. Av og til ser vi godt på ham når han skal bæsje og spør om han vil bæsje på do, men da sier han nei. Han har tisset og bæsjet på potta èn gang, og han vil ofte sitte der om en av oss voksne skal på do. Men foreløpig syns han ikke at det er ekkelt med tiss og bæsj i bleia, så vi skal prøve å ta det nærmere sommeren igjen :) Lillebror kommer i april/mai så vi får se om han blir klar eller ikke.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Appelsin sånn er jenta vår også. 20, 5 mnd.

Hun blir storesøster når hun er 27 mnd så jeg ser det kan bli et problem med bleie avvenning. Men vi får se.

Det er også gøy å sitte på potta med klær.

Vil ikke sitte uten klær. Fått henne til å gjøre det en gang. Da reiste hun seg mens hun tisset... men vi stresser ikke med bleie avvenning da vi føler at hun ikke er klar.

Skrevet

Nå er hun mitt første barn, men det jeg har sett på andre barn rundt meg er at bleieavvenning først blir helt reelt når språket er mer på plass.

Min nevø er tospråklig og var derfor sent i gang med å snakke rent, og har var 3,5 år da han ble tørr...

Tulla skravler uten stopp, men det kommer bare enkelte ord som kan gjenkjennes, så jeg tenker det også har en sammenheng med modenhet og hvorvidt de er klare for bleieavvenning eller ei...

Bare en tanke, altså - har ikke noe vitenskapelig belegg for å si det:)

Skrevet

Appelsin: tror nok det kan ligge en del i det.

Vår jente har vært veldig kjapp med språket og gjør seg lett forstått. Hun er oppe i 6-7 ord i setninger nå og har vært det en stund. Vi har et håp om at hun skal være bleiefri når lillesøster kommer i juni, nå ser det ut til å kunne gå greit.. Men hvem vet, det går som det går... :)

Gjest sussie77
Skrevet

Jenta vår er 19 måneder og er veldig opptatt av å tisse på potte. Det hender hun river av seg bleia og sier tisse og løper og tisser på potta. Og når jeg har tatt av henne klærne ber jeg henne ofte om å gå å tisse på potta og da løper hun ivrig avsted på badet til potta og tisser der.Men det er jo foreløpig det hun gjør. Men tror det andre vil løsne ganske snart.

Planen er å slutte med bleie ihvertfall på dagtid til sommeren. Vet jo av erfaring at det er mye lettere når de kan løpe rundt uten klær.

Skrevet

Gutten vår er 18 mnd og går stortsett på do og bæsjer, syns selv det er veldig stas! ;) tisser 1-2 ganger på do i løpet av dagen. Er veldig opptatt av do og at mamma og pappa går på do og ei skikkelig hermegås for tiden, så skal gjøre det samme som oss. Går på do, tisser og/eller bæsjer, så må han jo ta av papir, tørke seg, skylle ned og vaske hender.. :P veldig fornøyd med framgangen enda! :)

Skrevet

Min datter er 16 mnd og tisser på potta morgen og kveld og ellers når hun har lyst. Bæsjer av og til.. For et par mnd siden var potta veldig stas og hun tok meg i hånda når hun måtte tisse. Vi har mange bøker liggende på badet, så vi tar oss god tid til pottestunda. Vil hun ikke så dropper vi det. Håper å slutte me bleie på dagtid når hun skal ha sommerferie fra barnehagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...