Gå til innhold

For liten vektoppgang...

Anbefalte innlegg

Var å veide lillejenta i dag, og fikk da beskjed om at hun hadde gått litt lite opp i vekt siden sist. Snakket bare med kontordamen, hadde ikke time så var ingen helsesøster å snakke med. Så hva gjør jeg feil? Ammer ganske ofte (2-2,5 t mellom hver amming), hun legger seg 7 på kvelden, da sover hun 4 timer før hun spiser igjen og etter det er det hver 3 time resten av natta. Men hun spiser stortsett bare på ene brystet hver gang. Hva kan jeg gjøre for at hun skal legge mer på seg? Hun er 3 mnd.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144009000-for-liten-vektoppgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lite er "litt lite" opp? Hva veier hun, og hvordan har vektutviklingen vært til nå? Har hun fulgt en eller annen kurve fint? Det er normalt at det flater litt ut rundt 3 mnd.

Tilbyr du begge sider? Hvor lenge dier hun hver gang? Når det gjelder amming så teller man fra start til start, forresten.

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hun har gått opp 880 g siden 29/11. Veier nå 6040 g. Det er ikke en liten jente vi har, hun ser god og rund ut og er overhode ikke tynn.

På kurven sin hadde det gått en del ned, men hun ligger fortsatt over snittet på vekt.

Har i hele dag prøvd å amme fra begge sider, men hun vil ikke ha mer enn en pupp. Blir kjempe sint og kaver. Ender med at hun gulper. Så virker mett. Spiser i 15-20 min om gangen, også går det 2 timer før hun vil ha mer.

Men hun ligger mye på gulvet om dagen og er i konstant bevegelse. Har ikke merket at hun er utilpass eller misfornøyd, så tror jo egentlig at hun får nok.

Skal sies at hun gikk veldig fort opp de første 2 mnd, kanskje det er derfor kurven går ned?

Det er veldig lett å se seg blind på kurvene. Min gutt var 4.4 kg da han ble født, men helsesøster sa at han selvfølgelig ikke MÅTTE ligge på 95-percentilen resten av livet av den grunn, han måtte få finne sin egen kurve. I forhold til kurvene dabbet han av frem til han var rundt 4 mnd, deretter har han ligget på 50-percentilen (han er 6.5 mnd nå). Likedan så betyr ikke rask oppgang i starten at man må fortsette på den måten. Det viktigste er å se an almenntilstanden, en ivrig unge som ligger på golvet og rører seg og stort sett virker fornøyd, ville jeg sagt at var helt fint. Samtidig er det viktig å følge med på vekta også, siden den forteller en del om veksten.

Hvordan er veksten i lengda og hodeomkretsen forresten? Dette er også viktige parametre - en ting man ønsker fange opp med alle disse kurvene er stopp eller oppbremsing (retardasjon) i veksten, men da er det viktig å se på kurvene for både vekt, lengde og hodeomkrets. Vekta kan fint stagnere en periode dersom hodet og lengda øker som de skal, da er det typisk tegn på at vekst går i rykk og napp.

(Og så kan det være greit å sammenlikne med storesøsken, iallfall dersom disse også hadde samme vekstkurver. Søsken må ikke ha samme vekst, men det er ofte arv inne i bildet slik at både søsken og foreldre kan ha hatt samme vektutvikling.)

Når hun ikke vil ha begge sider så er det helt greit :) Gulping er som regel et tegn på at det er nok, det også.

Men synes du selv at gulpinga er normal, eller har hun gulpet svært mye eller kraftig i perioder? Har eller har hun hatt grønn, skummende avføring med mye væske i?

Jeg er ikke helseutdannet, så jeg skal ikke overprøve det helsesøster sier. Men jeg ville iallfall bedt om samtale med helsesøster for jeg bekymret meg! Og be henne måle lengde og hodeomkrets om hun er bekymret for dårlig vektoppgang (hodeomkrets bør måles av samme person hver eneste gang, for det blir fort stort sprik om målebåndet legges ørlite forskjellig).

Alt i alt, sånn som du beskriver ammingene, så høres det ut som du gjør det helt "riktig" - du legger henne til når hun er sulten, du tilbyr begge og lar henne avgjøre om hun vil ha mer, og du ammer passe hyppig.

Det eneste du kan forsøke er å amme enda hyppigere - NÅR DET PASSER SÅNN! (Altså ikke stresse med det, det er ikke nødvendig, og du skal absolutt ikke vekke om natta for å amme hyppigere da.) Jeg pleier å tilby brystet hver gang jeg har knerten på fanget, når jeg ser tv, før vi skal ut osv - noen ganger vil han ha, andre ganger ikke, men han har iallfall tilbudet. Om du ikke allerede gjør det sånn så kan det være verdt å tenke gjennom om det går an å snike inn ei amming eller to ekstra innimellom :)

Vet du lillenims, du er gull verdt! :)

Hodet ble ikke målt denne gangen, men lengde i forhold til vekt var grei. Hadde gått litt ned bare. Men lengdekurven var helt normal. Så bekymrer meg egentlig ikke. Har time hos helsesøster om 10 dager. Storebror var mindre ved fødsel og ble delammet hele veien, så han hadde normal vektoppgang hele veien. Derfor det blir litt flere spørsmål denne gangen, uvant å fullamme og har mindre kontroll på inntaket.

Hun bæsjer ikke hver dag, men ca hver andre dag. Da er avføringen gul sånn som den skal. Men er veldig flytende da. Det skal den vel være? Hun gulper ikke mer enn normalt. Kommer opp med rapen eller hvis hun har spist for mye.

En fornøyd og blid jente. Men kan prøve å tilby mat oftere da. Hun får alltid pupp før vi skal noe. Men kan gjøre som deg og tilby hver gang jeg har henne på fanget.

Har du forresten noen tips for å venne henne til flaske? Er helt låst til henne, og det begynner å gå ut over storebror at mamma alltid må være i nærheten av lillesøster. Hadde vært fint om hun noen ganger kunne fått mat av pappaen.

Det høres ut som hun har det bra, og jeg ville ikke bekymret meg over matinntaket hennes - det høres ut som hun får det hun vil ha. Du kan jo se om det går an å få til noen ekstra ammestunder.

Bæsjen høres normal ut, både i hyppighet og konsistens.

Flasketips har jeg dessverre ikke - min egen knert fant ut at flaske var kjipt da han var 6 mnd, nemlig... og vi har ikke klart å ombestemme han....

Jeg har selv 2010 og 2012-barn. De første ukene ble nok størstejenta litt ignorert av meg, men hun hadde mye god tid med faren. Etterhvert ble det lettere å bruke mer tid med henne. Jeg flyttet meg fra den gode lenestolen over i sofaen på ettermiddagen, der kunne jeg sitte og amme (ammepute anbefales) mens vi leste, så tv, spilte på iPaden etc. Hun er i barnehage på dagtid, og i starten tok far seg av hele morgenstellet alene, da knerten var noen uker var amminga såpass på stell at vi også kunne stå opp og spise frokost sammen med storesøster og far.

Du og far kan bestemme dere for at når minstejenta er ferdig med å spise og far er hjemme så skal han overta henne, og ta seg av alt av bleieskift, kos osv en stund. Dersom hun ikke skal ha mat på et par timer så blir det jo mye tid til storebror på deg. Kanskje klaffer det ikke helt med legging og kveldsstell, men du kan være med på det du kan, evt lese mens du ammer osv.

Det er jo uansett en fase, om et par-tre måneder er det tid for fast føde, og det kan far ta seg av når han er hjemme (god deal for deg, om jeg får si det sånn, det er mye gris og lite mat i starten...). Rutiner kommer mer og mer på plass, lillesøster blir mer med i familien osv. Storebror synes kanskje det er kjipt, men han tåler å bli satt litt til side av deg en stund til. (Da er det viktig at far tar sin del av ansvaret, altså.)

Newborn-setet til tripptrappstol anbefales forresten (om dere skal ha tripptrappstolen, altså den fra Stokke). Vi kjøpte det da han var 7kg og 3.5mnd, det ble brukt ca 2 mnd, men det var gull verdt i denne tida. Han kom opp til bordhøyde og var mye mer fornøyd enn med å ligge på golvet eller sitte i vippestol. Det eneste jeg angrer på er at vi ikke kjøpte det tidligere.

Annonse

Tusen takk for mange gode råd :) pappaen er kjempe flink å hjelpe til. Han og storebror har et helt unikt bånd, så han lider ingen nød. Han er i bhg på dagtid, da leverer jeg og lillesøster og pappaen henter. Problemet er egentlig størst når pappen jobber kveld og jeg må legge begge. Har til nå lest og ammet samtidig. Men de siste dagen er lillesøster blitt mer bevisst sin bror og klarer ikke helt å roe seg med han ved siden av seg. Bruker mye tid på å sovne tungt.

De er begge helt avhengig av leggetiden, så vanskelig å vike fra den også.

Jaja

Får vel bare legge den dårlige samvittigheten til side og godta at sånn er det i en periode. Gjøre det beste ut av det og øve masse med flaske. Lenge til vi kan ha kjærestetid uten barn hvis ikke :-P

Vi har den stolen og setet. Lureste vi at kjøpt noen gang! Hun er med på alt fra middagslaging til fingermaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...