Gå til innhold

ADHD på småbarn/babyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veit man ikke skal se eller stille diagnose på en fire måneder gammel baby.

Men jeg lurer fælt siden faren har en sterk form av det og hans foreldre ser akkurat det samme tegna som min samboer hadde fra fire månders alder. Han fikk diagnosen da han var to år ca.

Fra han var født har han liggi noe frem i utviklinga når det kommer til å holde hode, snu seg alle veier og ake seg på ryggen uannsett om han ligger på gulvet, sofaen eller senga. Veldig sterk i beina og helsesøster er overrasket over utviklingen.

Han sover kun maks 1 time på dagen. Noe mer er umulig å få til. Hvis vi er på senteret eller ute å går tur så vil han ikke ligge nede i vogna for han må se og skriker til han får lov. Er det for mye å se på har han ikke tid til å spise og er litt i sin egen verden. Tenker at han blir overstimulert men har vi ei rolige uke så er han like aktiv hjemme. Han prater, smiler og ler fra morgen til kveld. Han elsker og ligge på leikematta si. Vrir seg alle veien og er som en liten mark.

Han er en lett sover, kan våkne av den minste ting, men regner med det går seg til. Men da kan han ligge våken opttil fire timer på natta og prate med teppe sitt eller dyna.

Er ikke ment som noe skryt av ungen eller super bekymring, men lurer på om det er noen andre som kanskje har sett tidlige tegn, men ikke tenkt noe over det?

Takk for svar :)

Anonym poster: 7564f3ae3bf46105de777d7232bfe3e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres mye ut som min, han er nå 7 og ingen tegn til ADHD. Ikke alle unger trenger mye søvn og så lenge han virker fornøyd hadde jeg bare latt ham være den han er. Min sover enda lite i forhold til andre barn.

Skrevet

Verdens beste gutt og klager aboslutt ikke. Kunne kanskje sovet litt mer på dagen, men mest for min del da :) Bare litt tanker jeg har i hode, men skal prøve å slå dem fra meg :)

Skrevet

Tror bokbdu kan senke skuldrene og heller ta opp tanken igjen om det er mer som indikerer noe annet.

Skrevet

Alt for tidlig å stille diagnose. Syns det er latterlig at folk hele tiden skal stille ADHD diagnosen på alle aktive barn, bare tull og ADHD gir ingen begrensninger og finnes i forskjellige nivåer og typer.

Om barnet er like urolig etter 1 klasse ber du om en utredning hos ppt

Gjest Antarctica
Skrevet

Sykeliggjøring er ikke alltid svaret. MEN når det er sagt, de ungene som er tidlig ute med å gå (uten å krabbe først) og samtidig sover veldig lite, er jo de som helsesøstre følger med på, fordi det har vært regna som indikatorer på ADHD.

Skrevet

Alt for tidlig å stille diagnose. Syns det er latterlig at folk hele tiden skal stille ADHD diagnosen på alle aktive barn, bare tull og ADHD gir ingen begrensninger og finnes i forskjellige nivåer og typer.

Om barnet er like urolig etter 1 klasse ber du om en utredning hos ppt

Sier jo at det er alt for tidlig :) Men bare noen tanker jeg hadde siden foreldra til min samboer så det tidlig, men tenkte ikke noe over det. Min samboer fikk diagnosen ADHD fra to års alder og ikke noe feildiagnose heller.

Men som sakt skal legge tanken fra meg :) Var bare nysgjerrig :)

Skrevet

Sykeliggjøring er ikke alltid svaret. MEN når det er sagt, de ungene som er tidlig ute med å gå (uten å krabbe først) og samtidig sover veldig lite, er jo de som helsesøstre følger med på, fordi det har vært regna som indikatorer på ADHD.

Det er feil. ADHD er noe Arvelig. Om barnet går tidlig eller ikke, sover lite eller ikke eller er urolig som baby eller lite barn har ingen betydning.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er feil. ADHD er noe Arvelig. Om barnet går tidlig eller ikke, sover lite eller ikke eller er urolig som baby eller lite barn har ingen betydning.

Kan være arvelig likevel. Å gå tidlig og sove lite er ikke "grunnen" til at barnet seinere blir diagnostisert, men såkalte "tidlige indikatorer".

Gjest sussie77
Skrevet

Kjenner jo de som har sovet mye som baby og også ikke gått spesielt tidlig som har ADHD. Det kan faktisk forandre seg når de blir litt eldre. Sikkert derfor man ikke skal sette diagnose så tidlig.

Mitt eldste barn gikk tidlig og sov lite og var veldig aktiv. Ingen som har nevnt noe om det på helsestasjonen selvom pappaen faktisk har ADHD: Tenkte selvfølgelig som deg at det kan jo tenkes at han har ADHD: Men pappaen var ikke sånn som baby. Men jeg derimot var det. og jeg har det ikke. :)

Skrevet

Jeg skjønner at du lurer, siden far har ADHD. Men det er alt for tidlig å si noe om hvorvidt barnet ditt også har det. Hilsen en psykolog. :)

Anonym poster: a24dda5b715983ffb1cf9cd3e295d152

Skrevet

Kjenner jo de som har sovet mye som baby og også ikke gått spesielt tidlig som har ADHD. Det kan faktisk forandre seg når de blir litt eldre. Sikkert derfor man ikke skal sette diagnose så tidlig.

Mitt eldste barn gikk tidlig og sov lite og var veldig aktiv. Ingen som har nevnt noe om det på helsestasjonen selvom pappaen faktisk har ADHD: Tenkte selvfølgelig som deg at det kan jo tenkes at han har ADHD: Men pappaen var ikke sånn som baby. Men jeg derimot var det. og jeg har det ikke. :)

Ok :) Har aldri vært borti en ungen som er så aktiv som liten. Heller ikke de på helsestasjon så får noen blikk fra dem som sier sitt. Ikke akkurat at det bryr meg :) Men virkes som de kommer til å ta det opp hvis ikke ungen roer seg. Har ei spydig helsesøster til tider :P

Skrevet

Jeg skjønner at du lurer, siden far har ADHD. Men det er alt for tidlig å si noe om hvorvidt barnet ditt også har det. Hilsen en psykolog. :)

Alt for tidlid ja, men som over her så er helestajon på hugget og ikke jeg :) Så får holde de i nakken og bare ta det med ro. Ikke greit å være førstegangs med hele helsestajon på hugget. Ellers så er det jo bare skryt å få. Klager ikke på det :)

Skrevet

Alt for tidlid ja, men som over her så er helestajon på hugget og ikke jeg :) Så får holde de i nakken og bare ta det med ro. Ikke greit å være førstegangs med hele helsestajon på hugget. Ellers så er det jo bare skryt å få. Klager ikke på det :)

Ble noen skrivefeil her, går litt fort i svingene :P

Gjest sussie77
Skrevet

Ok :) Har aldri vært borti en ungen som er så aktiv som liten. Heller ikke de på helsestasjon så får noen blikk fra dem som sier sitt. Ikke akkurat at det bryr meg :) Men virkes som de kommer til å ta det opp hvis ikke ungen roer seg. Har ei spydig helsesøster til tider :P

Skjønner jo at du lurer veldig når helsestasjonen er sånn på hugget. Og sjansene er jo der siden faren har ADHD. . Vet godt hvordan det er å ha et aktivt barn. Husker jeg var på 1 årskontroll på helsestasjonen rett før han fylte et år og mitt barn løp rundt og de andre barna var mye roligere enn mitt. Man legger litt merke til det.... Har nå to barn og ser jo at de er litt over gjennomsnittet aktive. Men tenker ikke så mye på det. Tar det litt etterhvert hvis det skulle bli noen problemer.. Verken barnehage eller helsestasjon har sagt noe bortsett fra at de er veldig tidlige motoriske... :)

Skrevet

Skjønner jo at du lurer veldig når helsestasjonen er sånn på hugget. Og sjansene er jo der siden faren har ADHD. . Vet godt hvordan det er å ha et aktivt barn. Husker jeg var på 1 årskontroll på helsestasjonen rett før han fylte et år og mitt barn løp rundt og de andre barna var mye roligere enn mitt. Man legger litt merke til det.... Har nå to barn og ser jo at de er litt over gjennomsnittet aktive. Men tenker ikke så mye på det. Tar det litt etterhvert hvis det skulle bli noen problemer.. Verken barnehage eller helsestasjon har sagt noe bortsett fra at de er veldig tidlige motoriske... :)

Godt å høre :) Får be de på helsestasjon å roe ned litt neste gang. Så får jeg bare nyte min supervåkne og sosiale sønn :)

Gjest sussie77
Skrevet

Godt å høre :) Får be de på helsestasjon å roe ned litt neste gang. Så får jeg bare nyte min supervåkne og sosiale sønn :)

Ja ikke sant :)

Skrevet

Min sønn var akkurat lik, og viser ingen tegn til ADHD nå ved 4 års alderen. Vi fikk mange rare blikk fra helsepersonell og andre! Men han er en veldig intens (fysisk og mentalt) gutt med sterk temperament som kanskje er litt mer krevende enn snittet i forhold til grensesetting. Ingen god kandidat til fri barneoppdragelse.

Samtidig er han veldig selvstendig for alderen og en veldig god gutt så lenge vi ikke slipper han helt "fri" og dessuten gir han mulighet til å få ut energien sin.

Han kan fly høyt og lavt et øyeblikk, men like etter sitter han i over en time og "leser" bøker. Han er nygsjerrig på alt, og åpen for det meste. Slitsomt, men moro.

Anonym poster: d750098f3f891117909e5a6a7ee6c00f

Skrevet

Jeg har adhd, men det er det få som vet. Jeg er rolig og voksen, og har i voksen alder lært å holde fokus. Jeg har valgt å ikke fortelle helsesøster om min diagnose, fordi hun ikke skal lete etter symptomer. De er uansett ikke der. Mamma sier ofte at det er tydelig at min adhd ikke har gått i arv. Da jeg var baby var det å få øyekontakt i mer enn to sekunder så skjeldent at hun ble rørt til tårer de gangene det skjedde. Jeg var alltid opptatt med noe annet.

Anonym poster: a8f9fabee093fc36744b23bdd8b1b22c

• 8 måneder senere...
Skrevet

De med barn med adhd beskriver ofte barnet som baby som rolig og fornøyd men motorisk tidlig ute. Min sønn var deg fram til 1,5 år! Da snudde han tvert om, og har siden vært sikker på adhd diagnose.. Nå har han akkurat begynt i 2 klasse og etter utredning faller det på adhd.

Skrevet

Sønnen min har adhd og har tydeligvis arvet av mannen som brukte ritalin til han var 17 år gammel.

Vi ''visste'' at han hadde siden han var baby. Han sov ekstremt lite både på dagtid og natten, var urolig, tidlig ute på det meste, osv. I de første 3 mnd trodde vi at han var et kokikkbarn. Men han forble urolig etter 3 mnd og med tiden merket vi at han kjedet seg hele tiden.

Han fikk diagnosen da han var 4år. Ble fulgt opp av BNP i noen mnd førdet. Var eegentlig aldri noen tvil. Med tiden ble alle symptomene tydeligere. Nå er han 6. Er glad for at vi begynte med utredning tidlig pga skolen. Sliter en del på første klassen. Ellers var det vanskelig i bhg også med tanke på det sosiale, impulsivitet og følelseregulering.

Men han er en utrolig god og kjempe snill og omtenksom gutt :) han får ritalinog har ggod effekt av det.

Anonymous poster hash: 01d9f...7b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...