Gå til innhold

Raspeball, før du din glans har tapt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det noe som heter flesk og duppe, hvor sistnevnte minner (ingrediensmessig i alle fall) om det du beskriver. Vet ikke om det er sammerett?? Ser ialle fall at søt- og saltsmaken kan harmonere godt.

Tror ikke det er brunost i den? Men det er ikke en rett jeg kjenner så godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss var det ikke noe brunost når det var flesk og duppe i hvert fall.

Skrevet

Nå fikk jeg lyst på flesk og suppe, selv før det ble nevnt av dere andre. Synd mormor ikke brukte oppskrifter for jeg savner mormor sin duppe, rundstykkene hennes også.

Gjest amandine
Skrevet

Og du luten,.om du lager fra bunnen av, du må ikke glemme dott! Kumla med dott i, som farmor laget! Eller klubb med midte, som svigermor sier.. Mmmmm nå vet jeg hva vi skal ha til middag på søndag! Forresten er det en fin greie å lage store porsjoner av, for de kan godt fryses. Eller de holder seg en stund i kjøleskapet og nytes stekt i skiver med sirup på,nesten enda bedre enn au naturel, synes mine.

Skrevet

Må si meg enig i Lektor Doppler her, altså. Det er klubb og (brunost-)duppe som gjelder. Med bacon. Og gjerne litt sirup i tillegg... Men jeg må jo innrømme at jeg aldri kommer til å bli så mye husmor at jeg lager dette til middag. Så det får bli med tanken...

Skrevet

Urg! De greiene der tror jeg man må ha vokst opp med for å være ekstatisk over altså... Har testet trøndervarianten, klubb med brunostduppe og sørvestlandsvarianten, komle. For sistnevnte var jo tilbehøret alletiders!

Gjest sug lut
Skrevet

Bare for å komme med en liten opplysning i noe som jaggu ble en lang og engasjert tråd - fine damene! - nemlig at inspirasjonen til dette var Ikea, som har raspeball på middagsmenyen servert akkurat sånn som jeg vil ha den tilbehørsmessig.

To andre ting de forøvrig også har nå som er helt fantatisk er forresten STIKKELSBÆRSYLTETØY!!!!!, som jeg ikke har fått siden min oldemor døde for 35 år siden, og så en utrolig god ting på flaske, en sprudlende eple/tyttebær- eller pæresmak sak som var en stor hit som velkomstdrink på julaften, både blant store og små.

Skrevet

Noen som har en supergod utprøvd oppskrift på raspeball her? Var på Ikea i går og spiste middag før vi gikk løs på fangst av håndklær, servietter, bokser, lys og detslike, og de serverte raspeball, sykt lenge siden jeg har fått og så kjempegodt! Har aldri laget det selv, derimot, så tar imot tips.

Jeg har aldrig smakt det,men har kjempe lyst.

Har bare et problem, liker ikke kjøtt fra lam eller sau!!

Men er den på ikea med svinekjøtt???? Da blir det ikea i kveld :)

Skrevet

De på IKEA er med svinebog ja, så løp og kjøp(kr 99,-)! Faller ikke ballene i smak, ser i allefall tilbehøret godt ut :)

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

mannen elsker det skvippet der. laget det for 3,5 år siden når vi nettop hadde flyttet i lag og aldri mer. Jeg likte det ikke, men er vel kanskje på tide jeg atter en gang later som jeg har interesse av hans lykke. Og ikke bare tenker på hva jeg liker. Så kan jeg bare spise rikelig med bacon.

Gjest Anybody
Skrevet

mmmm Kompe! Bringes me back! Far,or laget de beste hver gang jeg besøkte henne på sørlandet.

NAM! Spiste de med sukker på

Gjest amandine
Skrevet

De på IKEA er med svinebog ja, så løp og kjøp(kr 99,-)! Faller ikke ballene i smak, ser i allefall tilbehøret godt ut :)

Veldig bra den der om ballene og tilbehøret he he he he jeg kommer altså til å humre i lang tid!

Gjest amandine
Skrevet

Veldig bra den der om ballene og tilbehøret he he he he jeg kommer altså til å humre i lang tid!

Skrevet

Prøv med rømme på klubben. Mulig det berre er her det er vanlig..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...