Gå til innhold

Raspeball, før du din glans har tapt...

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Noen som har en supergod utprøvd oppskrift på raspeball her? Var på Ikea i går og spiste middag før vi gikk løs på fangst av håndklær, servietter, bokser, lys og detslike, og de serverte raspeball, sykt lenge siden jeg har fått og så kjempegodt! Har aldri laget det selv, derimot, så tar imot tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dei er veldig gode dei som ein kjøper på butikken (i ei mjølpakning).

Til og med mormi ;D kjøper den, og ho lagar ALT frå skrætsj.

Skrevet

Svigermors komler gjør susen. ;)

Skrevet

Men er det bare jeg som spiser det med sukker på??

Skrevet

Om du er nybegynner foreslår eg raspeballmjølet du finn i mjølhylla på skikkelege butikkar frå stangeland mølle (for all del ikkje toroposen). Den et så god at sjølv mormor innrømmer at det ikkje er grunn til å skrelle poteter til krampa tar ein. Trikset er å trekkje dei i god kraft (kok kraft på eit fenalår du ikkje gidd å skjere reint eller ganske enkelt ein svineknoke). Om du vil prøve frå botnen anbefalar eg den raudruta boka til Ingrid Espelid.

Potetball heiter det her, og er noko av det beste eg får :D

Skrevet

Det har jeg siklet på så lenge. Har bare smakt det en gang da jeg var liten, hos faren til ei venninne. Han lagde de med baconbiter i, og brukte baconfettet enten i raspeballene eller i kokevannet. Husker ikke. Men de var fantastisk gode.

Ser for meg at det må være nydelig å bruke f-eks kraften fra pinnekjøtt eller noe slikt.

Skrevet

Det har jeg siklet på så lenge. Har bare smakt det en gang da jeg var liten, hos faren til ei venninne. Han lagde de med baconbiter i, og brukte baconfettet enten i raspeballene eller i kokevannet. Husker ikke. Men de var fantastisk gode.

Ser for meg at det må være nydelig å bruke f-eks kraften fra pinnekjøtt eller noe slikt.

Jepp, pinnekjøtkrafta blir fryst ned og brukt til første ballmåltid etter jul :)
Skrevet

Mormor brukar sirup :)
Skrevet

Tar jo ikke lange tiden og lage selv :) Har du gjort det et par ganger så går det fort og har du kjøkkenmaskin også så er det ikke noe problem :) Kjøp store poteter så går det fort å skrelle... Gjør det for hånd her og elsker denne oppskriften:

http://oppskrift.klikk.no/kyllingsuppe-med-raspeball/3999/

Skrevet

Tar jo ikke lange tiden og lage selv :) Har du gjort det et par ganger så går det fort og har du kjøkkenmaskin også så er det ikke noe problem :) Kjøp store poteter så går det fort å skrelle... Gjør det for hånd her og elsker denne oppskriften:

http://oppskrift.kli...raspeball/3999/

Bruker sukker, salt og smør. Med godt flesk inni.

Gjest sug lut
Skrevet

Jøss, så mange svar så fort, takker! Skal prøve ut oppskriftene som er foreslått over her, med unntak av sukker/sirup-servering.. må være pølse, baconbiter, rotmos og røkt kjøtt.

Vet muttern lager med byggmel og egenraspa poteter, så blir nok en sånn fra-bunn-greie.

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Jeg gjør :)

Men her heter det kompe...

Skrevet

Der jeg kommer fra heter det også kompe, men her jeg bor heter det komle!;)

Skrevet

Der jeg kommer fra heter det også kompe, men her jeg bor heter det komle! ;)

Her går det i navnet komper, men komle, kumler, raspeballer, potetklubb, hvit ball osv... Er så mange navn at man kan gå i surr :P

Skrevet

Klubb og brunost-duppe. Og serveres med bacon og sirup. Og det er det skammelig lenge siden jeg har spist..

Skrevet

Klubb og brunost-duppe. Og serveres med bacon og sirup. Og det er det skammelig lenge siden jeg har spist..

Brunost-duppe?

Skrevet

Der jeg kommer fra heter det også kompe, men her jeg bor heter det komle! ;)

Her går det i navnet komper, men komle, kumler, raspeballer, potetklubb, hvit ball osv... Er så mange navn at man kan gå i surr :P

Kjært barn har mange navn :)

Skrevet

Brunost-duppe?

Lurte jeg på å :) Mannen elsker brunost så ville vært midt i blinken for han. Oppskrift?

Skrevet

Brunost-duppe?

Er ikke det noe i samme gata som gomme? Eller prim, for den saks skyld?

Skrevet

Duppe:

2 ss hvetemel

5 dl melk

100 g brunost

2 ss sirup

Det er ikke det samme som gomme, duppa er en saus, søt i smaken og god match til det salte flesket, og klubben.

Skrevet

Duppe:

2 ss hvetemel

5 dl melk

100 g brunost

2 ss sirup

Det er ikke det samme som gomme, duppa er en saus, søt i smaken og god match til det salte flesket, og klubben.

merk helmelk.

Skrevet

Høres snadder ut :) Bruker du skikkelig geitost da, eller den vanlige g35?

Skrevet

Til denne holder det med litt søt vanlig brunost. Da jeg var liten var det vanlig å spare på skalkene av osten til vi skulle ha klubb og duppe. Jeg vet oldemora min også brukte prim og litt smør i sin, men hun var ingen dame med oppskrifter. Der gikk det i slump.

Skrevet

Det er jeg vokst opp med også, en far som er trønder. Bortsett fra at vi ikke hadde bacon til, men lettsaltet flesk.

Skrevet (endret)

Her er det noe som heter flesk og duppe, hvor sistnevnte minner (ingrediensmessig i alle fall) om det du beskriver. Vet ikke om det er sammerett?? Ser ialle fall at søt- og saltsmaken kan harmonere godt.

Endret av mama foodie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...