Gå til innhold

Veldig usikker når det gjelder trening!

Anbefalte innlegg

Jeg er så vidt blidt gravid og håper håper håper at spiren klamrer seg fast! Jeg trener til vanlig 2-3 gang pr. uke, som regel intervalltrening på tredemølle også vektløftning og diverse som f.eks. knebøy og utfall + mage.

Jeg leser så utrolig mye forskjellig hva angår trening og intensitet osv.. noen sier det er flott å trene og at man absolutt må gjøre det for det fremmer god babyhelse og bedre fødsel osv osv.. mens på andre sider står det at man risikerer SA og at man ikke må bli varm/svett og eller ligge på rydd og gjøre øvelser. Blir veldig forvirret og samtidig nervøs. Idag på trening torte jeg ikke trene på samme nivå som jeg pleier for jeg er redd for å skade spiren, samtidig er det jo dumt hvis det egentlig er godt for oss begge!

Hjelp! Noen som vet, har erfaring med dette??

Fortsetter under...

Det er helt riktig at du skal trene når du er gravid, da øker blodomløpet noe som er bra. Det er helt greit å bli varm og svett, men jeg ville unngått intervalløkter og for tunge løft inntil du vet at spiren har satt seg ordentlig (første 3 mnd).

Hva med å løpe gå ved å sette mølla i oppoverbakke

Og ved styrketrening kanskje løfte noe lettere eller kun bruke kroppsvekt (bruke ball, slynge etc).

Hvis man tidligere har hatt sa/ma eller slitt med å bli gravid ville jeg vært ekstra forsikig. Men det viktigste er at du faktisk fortsette å være aktiv enten om det er å gå tur eller trene inne på senter.

Lykke til!

Jeg får vondt i magen og blir veldig uvel av å trene. Trener vanligvis 5-6 ganger i uka, men har ikke sjangs nå. Jeg velger å lytte til kroppen, og gjør ikke ting som gjør vondt i magen eller at det svartner for meg, og da er vi dessverre nede i å gjøre omtrent ingenting :/ Håper virkelig å komme i gang igjen med trening i andre trimester. Den ene gangen jeg presset meg selv begynte jeg å blø, så det tør jeg bare ikke.

Takk for svar! Jeg skal kanskje ta det mere rolig og trene rolig løpetrening istede for intervaller. Har vurdert å kjøpe en bok som heter "trening for kule mager" i håp om å finne gode øvelser hvor jeg ikke trenger tunge vekter for å få effekt ;)

Men takk for at dere svarer :)

Titter inn fra 2 trimester. Jeg trener 5-6 ganger i uken, nå som jeg også er gravid. Jeg har trent mye kondisjon/intervaller før og gjør det nå også, men istedenfor at jeg løper de hardeste intervallene, velger jeg en ikke så hurtig speed og løper heller lengre på hver intervall enn kort og veldig fort. Jeg trener også styrke, men dog ikke så tungt som jeg gjorde med baseøvelsene som knebøy, markløft og benkpress.

Bare lytt til kroppen din, da går det nok greit. Husk bare å pust mellom hver repetisjon slik at en ikke holder pusten lenge. Og ikke løfte så tungt som går utover for mye trykk i buken.

Hva det angår om å løpe eller ikke vil jeg si (har jeg lest) at det er helt greit, hvis du har gjort dette før du ble gravid, ellers er frisk og ikke har lett for sa/ma. Da burde du heller velge andre former for kondisjon enn akkurat å løpe :)

Annonse

Jeg har også lurt litt på dette, samtidig som jeg lurer på om det er ok å ha sex, løfte ungene jeg allerede har feks.

Nå skal det sies at jeg har hatt litt småblødninger, så jeg er nok ekstra skeptisk.

Gleder meg til 2. trimester sånn at det går an å roe nervene litt igjen ;)

Jeg trener 3-4 ganger i uka, (styrke). Er 9+4 i dag, og trener like hardt.

Trener feks armhevinger, dips, situps, planke, ryggøvelser som diagonal hev og "bru".

Mitt tips er i grunnen at man trener gjevnt før man blir gravid, når man prøver, og fortsetter når man får positiv test. Vet med meg selv at jeg ville blitt nervøs om jeg hadde noen ukers pause. Nå vet jeg at kroppen fint tålte treningen på lørdag, og da tåler den det nok i dag og!

Et annet tips er at du tar det hakket roligere en du pleier. Da blir du kanskje mindre nervøs. :)

Jeg fikk råd fra jordmor om at det meste av trening er helt ok, så lenge du selv synes det går bra :) hun rådet meg til å unngå situps, man kan trene skrå magemuskler, men ikke rette. Hun sa også at utfall ikke var bra for gravide pga mykere bekken. Ellers var alt lov så lenge du ikke går over 80% i puls og er flink å drikke for å kjøle ned kroppen underveis. Den lille i magen har det ikke godt når kroppen blir for varm :)

Annonse

Jeg fikk styrtblødning for rundt 1 uke siden. Kvelden før hadde jeg hatt en lang joggetur. Jeg fikk beskjed om å avvente trening, (det viste seg at morkaken lå foran åpningen) til neste ultralyd og om den hadde flyttet seg oppover. Var på ultralyd i går og det hadde den! Fikk klarsignal om å trene men kun rolig moderat. Men får meg ikke helt til det enda for er livredd for at det skal skje igjen selv om det ikke trenger å ha noe med joggeturen å gjøre! (er veldig aktiv ellers hver dag så er mye i aktivitet) men har lyst å overvinne skrekken og begynne å trene igjen, er så herlig å føle kroppen fungerer. Skal inn til ny ultralyd neste uke (en privat time som vi hadde bestilt oss for lenge siden) og håper den jordmoren klarer å overbevise meg om at jeg kan starte opp igjen treningen uten å bekymre meg :))

Lytt til kroppen din og hva den tåler, om ikke du orker å jogge/mer intensiv trening så gjør nok bare en rolig gåtur godt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...