Gå til innhold

Hvor ofte skal en amme om natten?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med eldste jenta ammet jeg vel 2-3 ganger, kom an på når hun la seg..... Men med lille gutt som jeg legger ca kl 22 ammer jeg gjennomsnittlig 6 ganger om natten!!! Blir hver 2t til vi står opp kl 9-10 :( gjesp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så ofte som de vil ha.. husker når min bikket en 9-10 mnd, da tok jeg med en tåteflaske med vann opp, for å gi han den et av nattmåltidene, så vi fikk kuttet ned litt. han drakk vann en natt og neste sov han over det måltidet. men når de er bittesmå er det viktig å gå ofte på natten, for det er da det er mest gunstig for produksjonen også :)

Skrevet

Gutten min på 3 måneder ammes ca 2-4 ganger om natten.. Alt etter hvordan man regner..

Men kvelden og natta ser gjerne slik ut:

Siste kveldsmåltid ca 18.30/19 - legges rett etter dette

Nattmat ca 1-2-tiden

Nattmat ca 4-5 tiden

'Frokost' ca 7 - og så står vi opp

Noen netter vil han ha mer, andre klarer han seg med ett måltid

:)

Skrevet

øøøønsker han fikk 2-3 måltider altså :) begynner å bli sliten i puppene :P ha ha

Skrevet

Her er det pupp ca:

22.00

00.00

03.00-03.30

06.30-07.00

09.00

Og deretter ca hver 3dje time. Han er 6 uker gammel. Bruker vel rundt 30 minutt pr måltid.

Skrevet

Ammet aldri om natten :)

Gidder IKKE prate med sånne som har barn som sover rundt :P hi hi :) det må være så utrolig deilig!!

Skrevet

Hehe :) men når han var ca 2 mnd, ble han litt mere urolig. Ga han litt velling og han ble roligere :) 2 uker etterpå spiste han grøt! Håper gutten din finner ut at han ikke trenger melk om natten snart, så du kan få en god natts søvn :)

Skrevet (endret)

[quote name=Desemberprins kom 20des :)' timestamp='1358071632' post='144928285] Med eldste jenta ammet jeg vel 2-3 ganger, kom an på når hun la seg..... Men med lille gutt som jeg legger ca kl 22 ammer jeg gjennomsnittlig 6 ganger om natten!!! Blir hver 2t til vi står opp kl 9-10 :( gjesp

Det vanligste er vel at babyene ammes hver tredje time natten gjennom de første 2-3 månedene. Så da var du heldig med førstejenta som bare skulle ha mat 2, max 3 ganger om natta. Det var ikke før gutten min var 4 mnd at han spiste så sjelden som 2-3 ganger hver natt.

Fast føde som velling og grøt anbefales jo ikke før babyen er tidligst 4 mnd gammel, så hadde ikke tatt sjansen på det.

Husk at gutten din ikke er mer enn 3,5 uker gammel og at de første 3 mnd er unntakstilstand for svært mange nybakte mødre. Det blir bedre etterhvert. I mellomtida så er det lurt å sove på dagtid mens babyen sover, slik at du får deg nok søvn :)

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Er det noen som vekker baby for å spise på natta? Vist baby sover i 4-5 timer i strekk gjør vel ikke det noe?

Skrevet (endret)
Er det noen som vekker baby for å spise på natta? Vist baby sover i 4-5 timer i strekk gjør vel ikke det noe?

Så lenge babyen er frisk og følger kurven sin i fht vektoppgang så er det ingen grunn til å vekke babyen på natta for å amme den :) Om man har en slapp og trøtt baby som nesten sover døgnet rundt og omtrent ikke orker å spise så må man imidlertid til lege for å utelukke evt mangler.

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet

Så bra, vekser og trives så da trenger jeg ikke å bekymre meg for det :)

Skrevet

Lillegutt var nesten 4.3kg han kom 13 dager over tiden :) da jeg ble født veide jeg nesten 5.3kg (!) de begynte med grøt tidlig på meg også! Men uansett guttongen har alltid fulgt kurven sin, er 5 år idag og er lengre enn 6åringene :) så tror ikke han har lidd noe nød. Jeg ammet aldri mellom 23.00 og 07.00. Så dette varierer nåkk fra barn til barn :)

Skrevet

Jeg ammer dattarn min på 10 uker ca 22 ganger i døgnet altså annenhver time i snitt og da har ammingen blitt redusert ved at hun ikke automatisk hylskriker etter puppen hver gang hun våkner, men holder seg mere våken og man kan ha blikk kontakt og synge og bruke rangler for å få interessen hennes en stund hvor jeg før bare ville måttet ammet. Hun har også begynt å få et dag/natt mønster, puppene mine er og rimelig sltne og vonde innimellom, men hun har det bra :) og topp vekstkurve :)

Skrevet

Jeg vekker ikke på natta. Hun kan sove alt fra 4-9 timer uten mat og går fremdeles opp masse i vekt :) men hun er som regel våken etter 5 timer og prøver å spise opp fingrene sine så da tar jeg henne opp for å gi pupp.
Skrevet

Kjenner jeg blir misunnelig på dere som har babyer som sover så mye om natta!!! Kjenner jeg lengter etter søvnen jeg er blitt vant til siden eldste jenta snart er 7år :)

Skrevet

Kjenner jeg blir misunnelig på dere som har babyer som sover så mye om natta!!! Kjenner jeg lengter etter søvnen jeg er blitt vant til siden eldste jenta snart er 7år :)

jeg har ei som sover godt men det betyr ikke at jeg sover like bra. Ligger lenge våken før jeg klarer å sovne og etter et par timer sovner jeg til slutt , men våkner hele tiden. Er så urolig og redd for krybbedød. Hun er 11 uker i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...