Gå til innhold

Maken til dårlig oppfølging! Norsk helsevesen burde skamme seg!

Anbefalte innlegg

Nå er det 5 år siden jeg var gravid sist, og nå er jeg sjokkert!

Fastlegen ville ikke se meg før uke 12. Hun sa neste kontroll skulle være ul (fått time i uke 19). Skulle så bestille time hos jordmor på helsestasjon. Ringte JM og hin sa hun ikke ville se meg før 6 uker etter ul, og at det da var 6 uker til jeg skulle til fastlegen... da er jeg i uke 30... Syns tilbudet er blitt tragisk dårlig! Jeg kommer til å gå privat og betale dyrt foor at en privat jordmor følger opp svangerskapet mitt, for det føler jeg ikke at norsk helsevesen gjør... :-\

Fortsetter under...

Gjest Helle_Høygir

Det er jo ikke vanlig med kontroll hos fastlegen før i uke 12 med mindre man har risikosvangerskap.

Jeg var der i uke 12, fikk beskjed om at neste var i uke 24 med ul i mellom dette. Etter det er det i uke 28, 32, 36, 38, 40 og 41.

Du kan og selv velge om du vil gå annenhver hos jm og fastlegen.

Så jeg tror ikke du blir noe dårligere fulgt opp enn andre.

Så bra at du belyser dette! Jeg er gravid for første gang og synes også at oppfølgingen har vært beskjeden. Eksempelvis mente legen at det holdt i langt baner med å ta hjemmegraviditetstest og at det var overflødig å ta test på legekontoret. Jeg var til første sjekk i uke 11 - tok blodprøver, urinprøve og fikk en brosjyre om graviditet og alkohol. Det var det.

Vi bestilte privat UL i uke 12 for å bekrefte at fosteret var friskt (sjekke at det ikke var kromosomavvik etc).

Opplever at min fastlege tar seg ALT for dårlig tid og går nå til jordmor privat i tillegg. Neste kontroll hos lege er til uken. Vi skal til ordinær UL medio februar - synes det virker helt merkelig at UL er så sent i svangerskapet? Hva om det er noe galt med fosteret, da?. Jeg er veldig overrasket over hvordan dette fungerer.

Grunnen til at UL er så sent er at de er dette tidspunktet som er best for å se avvik hos fosteret. frem til dette utvikler foster seg noe ulikt har jeg forstått.....

Jeg syns for i Norge klager altfor mye på helsevesen og andre ting også forsåvidt! Vi veit ikke hvor godt vi har det!!

Gjest Helle_Høygir

Jeg vil tro at grunnen til at første ul er såpass "sent" er fordi at man skal ha mulighet til å sjekke alt. Det tar tid før det viktige er utviklet. Ordinær ul er ikke sent i den forstand at man er ikke halvveis en gang før den kontrollen tas. Nå skal det sies at vi tok en privat time i uke13, men det var fordi vi ville fortelle lillemann at han skulle bli storebror og jeg ville ikke si det ut en å vite at alt var ok. Men dette var utelukkende for vår egen del og da er det riktig at vi betaler det selv.

Jeg tok ikke graviditetstest på første kontrollen, tror ikke det er vanlig.

Hva er det du ønsker at fastlegen skal gjøre eller undersøke som ikke gjøres? Min jm sa at fastlegen er til for det medisinske og jm for alt det andre. Dog jeg dropper jm fordi jeg gidder ikke bruke tid på en dame som bare har fokus på "bryst er best" på hver time.

Jeg tror det kan oppleves som dårlig oppfølging fordi et svangerskap er en omfattende greie og man kan ha mye følelser rundt dette. Hvis det er første gangen, så er alt nytt og ukjent i tillegg. Man føler seg sårbar rett og slett.

Forrige svangerskap hadde jeg hyperemesis og ble svært godt fulgt opp. Denne gangen har jeg kronisk hodepine og igjen blir jeg ekstra fulgt opp fordi legen er redd for svangerskapsforgiftning. Dvs hvis det er noe så blir du fulgt opp- de lar ikke gravide seile sin egen sjø:)

Synes det virker som ett passende antall kontroller jeg :) Og hvis det er noe spesielt, blir man jo fulgt tettere. Er ikke så mye annet de får gjort enn å måle blodtrykk, følge med på hvordan magen vokser osv..

Eneste som jo har vært en diskusjon er om det skal bli ultralyd til alle i uke 12.. Jeg mener ja. Uke 18-20 er lenge å vente.. Men, det er på denne tiden alle fostre er omtrent like store, og det er derfor den beste tiden å sette termin.

Jeg har forsåvidt sett mange her inne som går på oftere kontroller enn de oppsatte, så hvis du ønsker det er det sikkert mulig :)

Annonse

Jeg har gått på kontroll en gang i mnd etter 12. Var på første kontroll i uke 9. Bruker kun fastlegen min jeg. Veldig fornøyd med oppfølginen men jeg skal jo også til legen en gang i mnd igjennom nav også da, så tar det samtidlig. Føler jeg for flere timer er det bare å bestille sier legen min.

Det der er nok litt ulikt praktisert rundt omkring i landet, tror jeg. Jeg hadde legekontroll i uke 8, hvor de også tok en graviditetstest fordi jeg ba om det. Neste kontroll er jordmor i uke 16, før ordinær UL i uke 18. Jeg var til tidlig UL i forrige svangerskap, hvor vi fikk se et lite hjerte banke i uke 7, denne gangen synes jeg det har vært leeeeenge å vente til uke 16 før vi får høre hjertet, men har valgt å ikke gå til privat UL tidligere, noe jeg jo kunne betalt for selv. Men fra UL og ut svangerskapet synes jeg at det går slag i slag med kontroller, jeg er fornøyd med tilbudet i Tromsø i alle fall :)

Jeg bor i Oslo, og jeg og mannen driver å flytter, ringte først JM på lambertseter (ditt jeg skulle flytte) og fikk beskjed om at jeg ikke fikk komme på kontroll før uke 12.

Jeg er førstegangs og har en spesiell sykehistorie og synes ikke det var rimelig. Derfor ringte jeg JM der jeg bor og spurte om kontroll, og hun spurte om jeg følte jeg trengte en tidlig samtale og fikk kontroll i uke 6. Vi brukte over 1 time på første kontroll som egentlig varer 30 min. Men hun sa at det var nødvendig pga sykehistorien, så jeg har blitt tatt godt vare på heldigvis, får ekstra oppfølging av både fastlege og JM :)

Jeg fikk første kontroll i uke 6, det har jeg fått de andre gangene også. Med de to første så hadde jeg vanlige.kontroller, de 8 som er vanlig. Nå denne gangen er jeg hos legen en gamg i mnd pga stoffskifte, han vil ha kontroll på det.

Fikk ul i uke 8 pga bo i april i fjor, og tre ul etter det med to ukers mellomrom pga blod i livmor. Nå har jeg vært på rutine ul, men skal likevel til legen 5 dager etter :) skjønner jeg har en lege som er fantastisk. Men mener det er sånn at hvis du føler for det, så skal du kunne få hyppigere kontroller. 8 ganger er jo bare veiledende..

Synes det er akkurat passe med oppfølging - er veldig fornøyd med svangerskapsomsorgen i Norge. Hvis det oppstår komplikasjoner, får man jo mer. Jeg har tre barn fra før (første født i 2005) og det var ikke noe særlig hyppigere kontroll da en nå.

Det du beskriver er normal oppfølging for et ukomplisert svangerskap! Det er ingen grunn til å gå oftere enn dette. Det er faglige grunner til at UL er lagt sent ( det er da man kan se hjertefeil etc). Hvorfor i all verden skal det offentlige betale for masse unødvendige kontroller av friske gravide? ( ressursene bør vel brukes på de som trenger det?) Du står jo fritt til å gå privat om du ønsker det! Makan til sutring!

Det med oppfølging er veldig forskjellig. Jenta mi er 9 måneder og jeg gikk til kontroll en gang i måneden. Annehver gang hos lege og jordmor. Fikk ikke time hos lege før jeg var 13 uker på vei da...

En kollega av meg som ble gravid 5 måneder etter meg fikk ikke denne oppfølgingen fra jordmor, selv om vi tilhørte samme helsestasjon! Hun hadde kontroller veldig sjeldent. Det var ingenting med meg som tilsa at jeg kulle ha så tett oppfølging dersom dette ikke er vanlig..

Annonse

Nå er det 5 år siden jeg var gravid sist, og nå er jeg sjokkert!

Fastlegen ville ikke se meg før uke 12. Hun sa neste kontroll skulle være ul (fått time i uke 19). Skulle så bestille time hos jordmor på helsestasjon. Ringte JM og hin sa hun ikke ville se meg før 6 uker etter ul, og at det da var 6 uker til jeg skulle til fastlegen... da er jeg i uke 30... Syns tilbudet er blitt tragisk dårlig! Jeg kommer til å gå privat og betale dyrt foor at en privat jordmor følger opp svangerskapet mitt, for det føler jeg ikke at norsk helsevesen gjør... :-\

Det er veldig dårlig!

Har bestilt timer til kontroller mellom dette jeg da, pga. Div. Sv.sk.plager som har bekymret meg..

Anbefaler å gå privat, tragisk at man virkelig må betale dyrt for å få en sjekk i sv.sk...men jeg føler meg ihvertfall 100% mer komfortabel og trygg ved å gå til privat hver 4. Uke i sv.sk.:) da har jeg attpåtil en person som faktisk er spesialist på svangerskap og fødsel til å følge meg opp:) (og som tar seg tid til å besvare spørsmål og informere oss) :)

maa si jeg egentlig er ganske overrasket over tilbudet i Norge. Jeg er bosatt i utlandet, og det virker mye bedre her.... Ting blir rett og slett gjort paa en annen maate.

Jeg er 18 uker naa, og har allerede värt paa 4 ultralyder hos min gynekolog. To var helt i starten for aa bekrefte graviditeten. Den tredje var i uke 10 i sammenheng med förste undersökelse. Saa har det värt en i uke 17, kun fordi han mente det var for lenge for meg aa vente mellom uke 10 og 20...

Enda er det 3 ultralyder i forbindelse med undersökelsene.

En mnd för termin starter jeg med oppfölging paa sykehuset i stedet for min gynekolog, og da er det ultralyd og bevegelsessjekk + underlivsjekk annenhver uke frem til termin.

Etter det er det sjekk annenhver dag frem til evt 10 dager overtid, da man blir satt igang helt sikkert.

Virker for meg, etter hva jeg har hört fra venninner og lest her ikke, at det er ganske stor forskjell paa tilbudene fra sted til sted...

Gjest Helle_Høygir

Det er strengt tatt ikke nødvendig å betale dyrt for å få en sjekk i et svangerskap. Når man er hos sin fastlege enten ved oppsatt kontroll eller bestilt time, så koster det ingenting.

Ikke alle kommuner har en fungerende jordmor tjeneste og da kan man velge å ta alt hos legen. Men om man sitter igjen med en dårlig følelse der, så er det to alternativer : si fra til legen at "sånn føler jeg det" eller bytt lege.

Jordmor er kanskje mer beregnet som en samtalepartner enn en medisinsk hjelper. Om man ønsker mer enn det den vanlige svangerskapsomsorgen, så er det fritt opptil den enkelte å betale får det. Men generelt sett så blir man passet godt på gjennom hele svangerskapet og vi betaler ikke en krone for det!

En tanke, bare: Hva med de som ØNSKER å gå til private kontroller, men som ikke har råd til det? Kan det være at det faktisk er disse vordende mødrene som trenger det mest - jeg tenker i første rekke på de unge og/eller lavtlønnede kvinnene som kanskje har vanskelige livssituasjoner, er alene i svangerskapet etc.

Hva med de som "ikke har peiling" og som heller ikke vet hvordan de skal gå frem for å innhente informasjon?

Jeg lurer på i hvilken grad "systemet" evner å fange opp disse.

"Før i tiden", for over ti å r siden, var det flere ultralyder pr graviditet og flere helsesjekker, men de fant vel ut at dette tilbudet var overflødig for de fleste friske gravide og ville heller sette inn disse ressursene til de som virkelig trenger det, de som har risikosvangerskap ol.

Jeg synes det er helt passelig med kontroller jeg!

Gjest Helle_Høygir

Hvis man er i en vanskelig livssituasjon så er kommunikasjon med fastlege og jordmor essensielt tenker nå jeg. Jeg tror ikke det vil utgjøre en forskjell om de går privat eller ikke. Allerede ved første kontroll, så fyller legen ut helsekortet og her settes det inn info også om barnets far. Hvis man da er alene, så vil jeg tro at legen fanger det opp og kan råde vedkommende videre. Første timen hos jordmor skal være en dobbelttime og her burde man også kunne få avklart en god del.

Jeg tror vel et av grunnene for en ny ul i uke 12 ble foreslått er fordi så mange velger å betale for det at det blir et klasseskille; de som kan ta seg råd og de som ikke gjør det.

Jeg har omtrent samme opplegget som HI. Jeg er 3. Gangs og trygg på dette her. Jeg vet likevel at er det noe så får jeg komme til lege på dagen. Da jeg gikk overtid sist og begynte å bli utrygg fikk jeg komme til jm på kort varsel.

Jeg tror mange fastleger fanger opp mødre med behov for tettere oppfølging. Selv har jeg div sykdommer som gjør at jeg sikkert må innom legen i ny og ne.

Jeg syns dette et å lage et problem av noe som ikke eg noe problem. De aller fleste får den oppfølgingen de trenger, bare man ber om det

Går man privat, betaler man for første konsultasjon deretter er jordmortjeneste gratis:) Ble ikke anbefalt så mye tettere oppfølging egentlig men fikk ul hvis jeg ønsket samt modningsakupunktur mot termin.

Jeg kan ikke noe annet enn å skryte av helsevesnet så langt her jeg bor i dette svangerskapet.

Men dette er et høyrisikosvangerskap og mitt tredje, men mitt første barn. De andre to så ble jeg ikke tatt noe seriøst, verken med at jeg var gravid eller når jeg spontanaborterte. Men da bodde jeg i en annen kommune.

Det skal sies at jeg satte foten min ned allerede når jeg var 4+3 og krevde å få oppfølging av dette svangerskapet - noe fastlegen min skjønte(virket nok som et hormontroll på den aller første legetimen hos henne :D )

Ja, fastlegen min har gjort feil ved å ikke sette meg på blodfortynnende og gynekologen på sykehuset var sur og irritert ved UL 7.

Men utenom det så har fastlegen min tatt meg på alvor og tar seg god tid. Jordmor var kjempe koselig og god informasjon(ca. uke 11 hvis jeg husker rett nå i farta).

Lokalsykehuset har vært helt formedable etter UL i uke 7. De tok oss virkelig på alvor i uke 9 og 12.

Så nå er det rolig frem til ordinær UL 18+5, så blir det JM i uke 20 og lege i 24. Så blir det ekstra UL i uke 28 og 34 for vektkontroll på babyen. Så regner med det blir noen flere kontroller mellom 24 og 40.

Grunnen til at UL er så sent er at de er dette tidspunktet som er best for å se avvik hos fosteret. frem til dette utvikler foster seg noe ulikt har jeg forstått.....

Ja, det er jo veldig fornuftig med kontroll etter at det er for sent å gjøre noe med det...

Det er strengt tatt ikke nødvendig å betale dyrt for å få en sjekk i et svangerskap. Når man er hos sin fastlege enten ved oppsatt kontroll eller bestilt time, så koster det ingenting.

Jo, for mange er det strengt tatt nødvendig. Jeg ba om time med min fastlege med en gang jeg ble gravid, fordi jeg har fått beskjed om at jeg må ta blodprøver en gang i måneden om jeg blir gravid pga medisin jeg bruker. Fikk da time 4 uker senere... Så ringte privatlegen, som ba meg komme umiddelbart, tok blodprøver, og fikk justert opp medisindosen min. Skal ta nye prøver der om 3 uker. Synes det er skremmende at fastlegen ikke tar det alvorlig, da det er fare for fosteret om ikke medisinen justeres hyppig og kontinuerlig underveis i svangerskapet. Man får heller ingen hjelp om man mistenker MA, får gjerne time etter flere uker om man vil ha kontroll etter SA etc. Synes det er forkastelig dårlig.

Gjest Helle_Høygir

Hvis ikke fastlegen tar det alvorlig, så er det to ting å gjøre- bytt fastlege og klag på den gamle.

Jeg syns det er rart at du må vente 4 uker på blodprøver- det er vel ikke legen som tar disse prøvene? Man kan møte opp på laboratoriet for å ta prøver når som helst og disse blir så sendt til analyse.

Dessuten har vel legen akutt timer tilgjengelig- hvis man har en tilstand som krever den type hjelp, så får du en slik time på dagen.

Slik som du beskriver det med en lege som ikke følger opp, en som ikke vil hjelpe om du mistenker ma og ikke har kontroller etter en sa- det er tegn på en elendig lege og ikke et et tegn på dårlig svangerskapsomsorg i Norge.

Siden flere jeg kjenner har opplevd det slik etter sa/ma er det tydeligvis ganske representativt for svangerskapsomsorgen i Norge.

Og jeg kan ikke bare dra og ta blodprøver uten rekvisisjon, den må legen skrive, og det ville altså først bli gjort om 4 uker. Om jeg nå skulle ha klart å få tatt blodprøver kunne jeg heller ikke justert min egen medisin på måfå ut i fra de prøvene (som man etter min erfaring ikke engang får svar på om man ringer laben; "du får svarene av legen din, jeg kan ikke sende dem til deg direkte".

Jeg synes også det er rart at jeg ikke kunne få akuttime, og skjønner ikke at det ikke skal være mulig å få tatt noen usle blodprøver på kort varsel, men jeg tviler på jeg er den eneste i Norge som har blitt møtt med det.

Å bytte fastlege ville ikke hjulpet meg her, det går en måned før man får ny. Nå har jeg heldigvis råd til en privatlege, men er jo ikke alle som har det.

Endret av nagini

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...